Slofteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mispeltje

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 18:07

Laatst had ik dressuurles. En het laat me niet los. Ik heb al tijden les van dezelfde mevrouw en eigenlijk bevalt me dat heel erg goed.
Nu zei ze tegen me dat ze me adviseerde om te rijden met een slof
Toen ik vroeg naar het waarom zei ze me dat ik mijn paard "er sneller door heen zou hebben, hij sneller ontspannen zou lopen".
Ieder paard heeft toch recht om op te warmen?
En hoeft toch niet gelijk in de krul?

Wat vinden jullie?

bonte_bente

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:09

het ligt eraan hoe je de slof gebruikt!
je rijd warm zonder de slof erbij en wanneer je paard warm is ga je de slof erbij pakken om hem er inderdaad makkelijker te laten ontspannen...

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:57

lang niet elk paard gaat door een slof ontspannen lopen hoor! heel veel zetten ook hun rug der door vast!

veel oefenen en er goed de tijd voor nemen voor de ontspanning en Vwts/Nwts rijden! dan gaat het uiteindelijk met meer vertrouwen steeds sneller;)

Slof vind ik echt overbodig!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:31

Slof kan idd een prima hulpteugel zijn om je paard (wat sneller/beter) te laten ontspannen. Maar dan wel bij juist gebruik en onder goede begeleiding.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:10

Zou niet te snel naar een slof pakken, zoals roosje zegt, veel zetten hun rug erdoor vast, en gaan er dan absoluut niet beter van lopen.
Als het paard zonder ook goed loopt, maar er iets langer over doet om te ontspannen is het toch ook goed..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:52

Ik gebruik zelf ook af en toe de slof om mijn paard zich beter te laten ontspannen, maar enkel onder begeleiding van mijn trainer.
Bij mijn paard werkt dat heel goed.
Zolang er iemand jou in de piste begeleid die er iets van kent, zie ik niet echt een probleem.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:54

en daar komt weer een discussie wel of geen slof :Y) ik vind dat dat bij ieder paard verschillend is.. en je moet kijken wat het best bij je paard past ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:56

Het ligt toch aan jezelf of je hem in de krul trekt?
slof is een hulpmiddel
als je het liever niet wil gebruiken moet je dat zelf weten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:57

Ik doe het ook op aanraden van mijn instructrice, en doe het dus ook alleen met haar, als we gaan buitenrijden doe ik het niet. Gewoon omdat ik het niet genoeg ken!
En wij doen het om dezelfde reden, en het helpt goed

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:59

het ligt er indd aan hoe je je slof gebruikt.
want ik heb op mijn merrie de eerste 15 minuten ongeveer ook een slog er op zitten. ze loopt dan echt niet helemaal in de krul hoor en dat hoeft van mij ook niet maar ze weet dan gewoon even dat ik de baas ben er dat is genoeg. de ene keer moet ik hem meer gebruiken als de adnere keer. maar mijn merrie reageerd er wel positief op. ze gaat dan helemaal ontspannen en laag lopen ( wat wel moeilijk is voor een fries die altijd met een opgeheven hoofd voor de kar heeft rond geparadeerd :P )
en na die 15 minuten ongeveer haal ik hem eraf en dan rijd ze herlijk ontspannen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:02

aslo schreef:
Slof kan idd een prima hulpteugel zijn om je paard (wat sneller/beter) te laten ontspannen. Maar dan wel bij juist gebruik en onder goede begeleiding.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Bij het woord slofteugel gaan veel mensen over de rooie, maar een mexicaanse neusriem.... die staat zo mooi,
bitloos, ook zo een, maar div. bitloze optomingen zijn ook heel dieronvriendelijk, om het nog maar niet te hebben over het longeren met...touwtjes...de alom bekende pesoateugel, die regelmatig verkeerd word gebruikt, enz, enz.
Goed gebruikt, is het een mooie hulp teugel, verkeerd is het een teugel die veel kwaad kan doen, net als alle middelen die we gebruiken om een paard te kunnen rijden en daar valt zelfs het zadel onder als je denkt aan al de rugproblemen van tegenwoordig.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:26

"Er door heen " of de krul in de hals is snel bereikt met de slof, maar tegelijk houdt het paard zijn rug vast en wordt hij korter in de gangen en gebruikt hij zijn achterbenen minder. Hij zit voor op slot en ontrekt zich aan het feitelijke werk. Ik zou tegen je instructie zeggen dat je zonder slof wil leren om je paard naar de ontspanning te rijden uiteindelijk heb jij daar meer aan en je paard ook. In de klassieke rijkunst zeggen ze een hulpteugel werkt alleen goed als hij helemaal niet werkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:35

Onzin!! Daarom ook...MITS GOED GEBRUIKT! En inderdaad als je de slof goed gebruikt dan hoef je hem niet te gebruiken als het paard eenmaal fijn loopt. En dat mag natuurlijk niet maanden duren, dan doe je iets gruwelijk fout.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:38

Helemaal mee eens met wat hierboven al is gezegd.
Zijn weinige mensen dat een slof ECHT goed kunnen gebruiken.
Goede en juiste begeleiding is echt wel nodig hierbij.
Als het u helpt, waarom niet dan hé.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:43

aerdenhout1 schreef:
Onzin!! Daarom ook...MITS GOED GEBRUIKT! En inderdaad als je de slof goed gebruikt dan hoef je hem niet te gebruiken als het paard eenmaal fijn loopt. En dat mag natuurlijk niet maanden duren, dan doe je iets gruwelijk fout.

Onzin??
TS geeft zelf aan liever niet met slof te gaan rijden en dat is juist heel goed vindt ik ;) Door een slof gaan de meeste paarden niet fijn lopen en zeker niet bij een ruiter die zijn paard nog niet naar de onstpanning kan rijden dus is de leer weg om het vanuit de achterhand naar de aanleuning toe te rijden en dan vanzelf naar de nageeflijkheid een beter advies.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:53

Als TS liever geen slof gebruikt, is dat natuurlijk prima. Maar als het paard met slof even de klik krijgt om fijner te lopen, en daardoor dus b.v zijn rug beter gaat gebruiken omdat hij net even dat zetje nodig had, en de amazone daardoor beter het gevoel krijgt, is een slof echt niet zo erg, zeker als het onder begeleiding gaat.
Ik weet dat jij een pesoa gebruikt alabaster, dat is toch ook een soort dwangmiddel?? Mits goed gebruikt helpt het je paard en is daar ook niets op tegen, fout aangedaan is ook de pesoa een hulpteugel die schade kan aanrichten, net zoals een eenvoudige bijzetteugel!

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:56

Leren paardrijden is een levensweg.
Vele jaren geleden heb ik ook hulpteugels gebruikt omdat ik dacht dat het beter en sneller zou gaan.
Uit ervaring heb ik geleerd dat instructeurs die met hulpmiddelen rijden, dit meestal toepassen door gebrek aan geduld en tijd. En instructeurs die zonder hulpmiddelen én met geduld hun paarden in een mum van tijd kunnen ontspannen.
Deze laatsten hebben het onder de knie en zouden anderen moeten inspireren.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:05

Elke hulpteugel kan schade aanrichten bij onjuist gebruik.
Een pessoa teugel wordt alleen met longeren gebruikt en richt lang niet zoveel schade aan als een slofteugel gebruikt wordt om een paard in de krul te rijden/trekken.

@aerdenhout1:
Hulpmiddelen zijn om een paard te helpen om als ruiter iets duidelijk te maken. Ze worden de laatste jaren echter ingezet op een manier die geen hulp genoemd kan worden. Op basis van dwang een paard respectloos rondrijden is niet acceptabel en duidt niet op deskundigheid. Het gebeurd maar al te vaak dat de slof er maar "even "om moet en om hem/haar er door heen te trekken want hij/ zij houd zo vast.
De slof wordt steeds wat strakker genomen wat uiteindelijk een verslaafde ruiter als paard als resultaat geeft en zie er dan nog maar eens af te komen. Van een slof afkicken voor ruiter en paard is nog een vele malen langere weg als het te leren aan ruiter en paard zonder slof ;)
Laatst bijgewerkt door Lagency op 06-07-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:07

aerdenhout1 schreef:
Als TS liever geen slof gebruikt, is dat natuurlijk prima. Maar als het paard met slof even de klik krijgt om fijner te lopen, en daardoor dus b.v zijn rug beter gaat gebruiken omdat hij net even dat zetje nodig had, en de amazone daardoor beter het gevoel krijgt, is een slof echt niet zo erg, zeker als het onder begeleiding gaat.
Ik weet dat jij een pesoa gebruikt alabaster, dat is toch ook een soort dwangmiddel?? Mits goed gebruikt helpt het je paard en is daar ook niets op tegen, fout aangedaan is ook de pesoa een hulpteugel die schade kan aanrichten, net zoals een eenvoudige bijzetteugel!

Wat jij schrijft dat is onzin, je heb niet zomaar even de klik daar is heel wat gevoel en ervaring voor nodig dus is een slofteugel in dit geval gewoon niet slim.
En ik heb wel eens met een pessoa teugel gelongeerd ja maar daar heb ik ook wel ervaring genoeg voor, maar zelfs zonder een hulpteugel aan de lijn krijg ik een paard nageelijk met een goede achterhand.

ckj22 Idd het is vaak het gebrek aan geduld of de ervaring om een leerling het te leren en het corect uit te leggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:10

Lagency...lezen!!! Dat is dus wat ik probeer uit te leggen!
Elke hulpteugel is een dwangmiddel...maar dat is een bit ook!

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:25

aerdenhout1 schreef:
Lagency...lezen!!! Dat is dus wat ik probeer uit te leggen!
Elke hulpteugel is een dwangmiddel...maar dat is een bit ook!

Aangepast om het wat duidelijker te maken.

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:48

Pfff, slofteugel vind ik getuigen van ongeduld en onkunde. Blijkbaar moet je dan toch zelf meer rijtechnisch gevoel gaan ontwikkelen of toch je paard net even wat rechter maken/ meer in balans/ spieren versterken etc. zodat je je paard wel zonder hulpteugel correct kunt rijden. In deskundige handen....haha dan is diegene in mijn ogen blijkbaar nog niet zo deskundig dat 'ie het zonder slofteugel kan. Misschien wat meer geduld hebben.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:39

aerdenhout1 schreef:

Dit is juist waarvoor ik de slof gebruik!
En ook alleen maar onder begeleiding!! ;)
Mijn paard heeft dat zetje ook gewoon even nodig!