kan er geen ander nuttig topic over vinden, maar het bit van me paard piept heel erg sinds kort.
kan ik er iets tussen doen dat het over gaan?
Zesiram
Geplaatst: 04-07-09 20:10
Nog nooit van gehoord, maar ik kan me voorstellen dat het slijtage is? Bij iets anders zou ik zeggen druppeltje olie erop en de boel even smeren? Misschien met een beetje lijnzaad/zonnenbloemolie proberen, daar heeft je paard in ieder geval geen last van.
even een drupje olie of van die spray die je ook wel gebruikt voor piepende scharnieren. Zal wel een bustrens zijn?
ellepel
Geplaatst: 05-07-09 07:13
zal dat paard lekker vinden joh! olie op zijn bit..
volgens mij heb je dan inderdaad slijtage. hoe lang gebruik je dit bit dan al cherish?
tjitze
Geplaatst: 05-07-09 07:16
Ik denk ook slijtage, misschien even googleen wat je het beste kan doen, misschien moet je een nieuw bit kopen (Als ie idd versleten is) en geen olie smeren enzo!!
Meestal doen dus bustrensen dit, ook nieuwe kunnen dit doen. Je smeert het hele bit dus niet in met olie (voor de simpelen onder ons), maar alleen dat stukje waar de ring vast zit aan het bitdeel, die 2 'scharniertjes' aan beide zijden. Even in laten werken en dan met doek eventueel olie wat er langs is gelopen afvegen. Zo krijgt je paard niets binnen hoor.
bedankt voor de reacties!! het is inderdaad een bustrens. ik gebruik hem al iets van 3 jaar en heb hem 2dehands overgenomen. maar heb er zoveel geprobeerd maar blijf altijd terug komen op dit bitje, echt een lekker bit.
gewone olie lijkt me inderdaad niet echt verstandig!! ik zou vandaag eens kijken waar het piepen vandaan komt.
Gewone zonnebloemolie kan helemaal geen kwaad voor een paard hoor, dat kan je gerust gebruiken. Sommige mensen geven het ook over het voer voor een mooie vacht.
Ik heb dit ook ooit gehad met een bustrens, maar dat ging niet meer over, ook niet met olie. Omdat ik het écht heel irritant vond (elke pas gepiep omdat paardje er nogal op kauwde) ben ik toen op een ander bit overgstapt.
cherish
Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-09 09:18
zonnebloem olie kan ik inderdaad wel proberen ja. mijn paardje kauwt er ook op..
Ja, dit ken ik!:P had ik ook met een bustrens;) Nieuwe gekocht en nergens meer last van! is gewoon slijtage... als je dit zo'n fijn bitje vind... neem m mee naar een ruitershop en vergelijk!!:P der zijn heel veel van die bitjes;):D
Ik heb al 15 jaar dezelfde bustrens en als die gaat piepen leg ik heb in de slaolie en veeg hem dan goed af. Op de scharnierpunten blijft vanzelf wat zitten waardoor het bit niet meer piept.
Armani1985
Geplaatst: 05-07-09 19:41
hoi,
ik heb een nieuwe bustrens gekocht hooguit 2 weken gebruikt en die piept ook al dus slijtage geloof ik niet in ze zeggen ook weleens dat je ze in de cola moet leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd ga eerst maar eens die zonnebloemolie proberen