Hoe hoog moet een bit hangen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Hoe hoog moet een bit hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 08:49

Hallo,

Ik twijfel steeds of ik het bit bij mijn paard wel goed heb hangen, op de juiste hoogte.
Hij heeft een klein mondje en een kleine mondspleet, dus als hij het bit in heeft, trekken de mondhoeken wel op. Als ik hem lager hang, zodat de mondhoeken niet op trekken, en als ik dan in z'n mond kijk, dan hangt hij haast tegen de voortanden en krijg hij z'n tong er zo overheen. Dan hangt hij dus te laag.
Maar als ik hem dus goed heb hangen, dan trekt het zijn mondhoeken wel op, dus ik vraag me af of dat er is en pijn bij hem doet, wat dat wil ik dus niet. Maar ik kan hem niet lager hangen, omdat hij dan dus de tong erover heen doet en hij veelste laag zit.

Anoniem

Re: Hoe hoog moet een bit hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:53

in de mondhoeken mogen 2 a 3 rimpels te zien zijn dan zit hij goed. Voor de zekerheid voel ik wel altijd even met mijn vingers of het bit niet tegen de tanden aan ligt.

Maar als je 2 a 3 rimpels aan houd zit het bijna altijd goed!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 10:57

Oke, want ik hoorde van iemand dat hij helemaal niet de mondhoeken op mag trekken, maar ik dacht al dat kan haast niet, want dan zit hij bijna op de voorste tanden haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:18

hij mag ze ook niet echt "optrekken" maar 2 a 3 rimpels doet hem geen pijn ze voelen het zelfs amper geloof ik

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:20

Heb je een foto van je paard met hoofdstel in?
(en dan eentje die wat dichterbij is dan die in je profiel. :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:29

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:37

hij mag van mij nog een haatje hoger aan weers kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:39

66996236 schreef:

ja idd hangt hij nu ook (leer is een beetje opgerekt) dit is al een oude foto. Maar hij hing toen ook prima lag niet tegen de tanden aan.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:05

Anoniem schreef:
66996236 schreef:

ja idd hangt hij nu ook (leer is een beetje opgerekt) dit is al een oude foto. Maar hij hing toen ook prima lag niet tegen de tanden aan.

Als ik jou foto zie, dan hangt die bij mijn paard goed, ik heb hem net wat hoger hangen als bij die van jou.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:07

als je de teugels aanneemt mogen de bakstukken niet gaan bol staan. Gaan ze dat doen, dan hangt je bit te laag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:08

Ik vind hem ook wat laag hangen :) Ik zou hem ook nog 1 of 2 gaatjes hoger hangen. Moet je even kijken wat het beste zit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:20

Die 2 à 3 rimpels is iets wat men onterecht aanneemt als zijnde 'goed'.
Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan zal het bij ruinen en hengsten makkelijk tegen de hengstentanden aanklapperen, wat voor paarden erg pijnlijk is. Maar paarden met een korte mondspleet hebben met hoog ophangen een probleem, omdat dan het bit de mondhoeken erg ver optrekt. Door druk op het bit mogen de mondhoeken NIET omhoog getrokken worden. Omdat het bit vaak niet voldoende hoog kan worden ingebracht, bestaat het risico dat het paard zijn tong over het bit gaat gooien. Hij kan dan bij dat laaghangende bit zijn tong makkelijker naar achteren trekken, waardoor hij als het ware wordt uitgenodigd zijn tong erover te gooien om de pijn van het bit te vermijden.
In geval van een korte mondspleet moet men kiezen voor een zo dun mogelijk bit en het liefst een ongebroken trens. Dan is er niet die V-vorm van de verder naar voren op de tong liggende gebroken trens en win je met de ongebroken trens die extra ruimte. Of je kiest voor géén bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:59

Paul is een super figuur. Heb hem een paar keer aan het werk gezien, heel kundig en weet echt waar hij het over heeft. Hij kan ook aan de mond van een paard zien welk type bit daar het beste bij past en kan daarnaast de hand van de ruiter in het rijden zo inschatten dat hij de beste combinatie tussen die drie kan maken.

Eerlijkheids halve moet ik er wel bij zeggen dat hij misschien niet helemaal objectief is daar hij in dienst is bij de importeur van de Myler bitten ;) . Maar net zoals Paul zijn die erg goed dus daar hoeft niets mis mee te zijn.