Oud of nieuw zadel???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Oud of nieuw zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:38

Zadels,de grootste ergenis van bereiders van dit edele dier??Bij mij wel.Er is altijd wel wat! |( ;)
De vraag is:
Zijn de nieuwerwetse zadels nou beter dan de oude????
Wat mis je en welke vernieuwingen vind je echt"de uitvinding van de eeuw"?
Wat vind jij .......?

Cadaz

Re: Oud of nieuw zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:18

ik vind persoonlijk de oudere fijner

waarom? vooral omdat die van tegenwoordig bijna allemaal diepe zit hebben wat ik dus niet fijn vind.... :)

vind de kwaliteit ook beter...

Amigootje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:55

ik vind de diepe zit juist fijner , zit ik tenminste een beetje stil in het zadel,
verder vind ik oude zadels minder betrouwbaar, vaak moeten de stijgbeugelriemen vervangen worden en met tweedehands zadel moet je opletten of de boom nog wel helemaal heel is.
vaak heb je bij een ruitersport zaak ook dat ze komen passen en je zeker weet of het goed ligt , en kan je ze meestal gratis oplaten vullen na een tijdje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:20

Amigootje__ schreef:
ik vind de diepe zit juist fijner , zit ik tenminste een beetje stil in het zadel,
verder vind ik oude zadels minder betrouwbaar, vaak moeten de stijgbeugelriemen vervangen worden en met tweedehands zadel moet je opletten of de boom nog wel helemaal heel is.
vaak heb je bij een ruitersport zaak ook dat ze komen passen en je zeker weet of het goed ligt , en kan je ze meestal gratis oplaten vullen na een tijdje

_O- Dat staat helemaal los van het zadel :+ . Je kan aan een oud zadel ook nieuwerwetse stijgbeugelriemen hangen ;) . Oud of nieuw zadel; die dingen moeten nu eenmaal om de zoveel jaar vervangen worden.

Dat je in een nieuw zadel door de diepe zit stiller kan zitten zegt ook meer over jouw rijvaardigheden dan over het zadel.

Persoonlijk vind ik een diepe zit fijner rijden door de stevigheid die ze geven en dat is met lange ritten wel lekker als je moe wordt. Toch heb ik een zadel met een vlakke zit, omdat ik het toch belangrijk vind dat ik zelfstandig en onafhankelijk op een paard moet kunnen zitten.

Daarnaast vind ik de keilkussens van de moderne zadels wel een nadeel. Deze maken het zadel toch langer terwijl de zitting niet toeneemt. Ze zijn dan vaak te lang voor compacter gebouwde paarden, zeker als de ruiter een grotere maat zitting nodig heeft.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 20:02

Keilkussens,ik zie dus ook dat die dingen steeds groter worden.Waarom??Is dat voor het paard.Het verkoop praatje is dat de druk dan beter verdeeld wordt...?
Ik denk ook,zeker bij een wat compacter paard,dat je ze alleen maar in de weg zit.Zie ook vaak bij paarden schuurplekken van het zadel.Waar het zadel ophoud.....

De keilkussen worden ook steeds hoger/dikker?!Je zit niet meer op het paard maar balanceert daar een beetje boven?

Een diepe zit is fijn.Lekker gedwongen.Hoef je niks zelf te doen.
Betekend ook dat je bepaalde spieren niet gebruikt waardoor je mischien sneller rugklachten krijgt??Geen onafhankelijke zit hebt??

Kwaliteit....vroeghur werd alles gemaakt om LANG mee te gaan.
Tegenwoordig hebben we geld zat en dus.....?Wegwerpmaatschappij...of is dat te kort door de bocht?
Of ligt het aan de vakmensen...
Iedereen mag zich zadelmaker noemen.
Cursusje MCF.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:16

Victory2000 schreef:
Keilkussens,ik zie dus ook dat die dingen steeds groter worden.Waarom??Is dat voor het paard.Het verkoop praatje is dat de druk dan beter verdeeld wordt...?
Ik denk ook,zeker bij een wat compacter paard,dat je ze alleen maar in de weg zit.Zie ook vaak bij paarden schuurplekken van het zadel.Waar het zadel ophoud.....

De keilkussen worden ook steeds hoger/dikker?!Je zit niet meer op het paard maar balanceert daar een beetje boven?

Op zich zijn keilkussens geen drama en het idee erachter is ook helemaal toppie, maar....... Lang niet alle paarden kunnen zo'n zadel hebben en daar wordt imo te weinig naar gekeken.

Dat ze steeds dikker worden heeft temaken met de zadels die steeds dieper worden. De zadelboom wordt steeds extremer ingebogen om die diepe zit te krijgen. Om te voorkomen dat je een wip krijgt zijn de kussens onder de zitting dun en onder de lepel heel dik om de bolling weg te kunnen werken.