Dubbele teugel: één aan bit en één aan neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Dubbele teugel: één aan bit en één aan neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 14:56

Hoi :)

Mijn paardje loopt erg fijn met alleen een neusriem, maar ze hangt te veel. Nu bedacht ik mij vannacht (ik kon niet slapen ;) ), kan ik ook 1 teugel aan de neusriem doen (dan rijd ik daar voornamelijk mee) en 1 teugel aan het bit, zodat ik haar 'wakker' kan maken als ze te veel hangt? Of hebben jullie andere suggesties?

Alvast bedankt! :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:58

aan de neusriem lijkt me geen optie, dan kan je beter bitloos gaan beginnen, die hoofstellen zijn beter afgestemt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:58

Dit moet je rijtechnisch oplossen, niet met trucjes. Neem je les?

Kwal

Re: Dubbele teugel: één aan bit en één aan neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 15:00

Ik heb les met gewoon bit, maar mijn paard loopt het fijnst op een dikke neusriem zonder sperriem ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:10

Daar zijn de weense kaptomen heel goed voor, dan kan er nl een paar teugels aan de ringen van de neusriem en een paar teugels aan het bit. Ook kun je een halster onder of over je hoofdstel doen, maar idd kun je ook gewoon de teugels aan je gewonen neusriem maken.
Dit is gewoon een hele klassieke (of ouderwetse zoals je wilt) manier, die gebruikt wordt op Hoge Scholen van de Rijkunst (zoals Cadre Noir, EPAE en SRS) om een paard bitwijs te maken.
Met de neusriem erbij hoef je dan niet steeds in de mond in te werken, sturen wordt duidelijker en de controle hoeft niet continue via de mond wat meer vertrouwen geeft.

Of het hangen echt tegen gaat weet ik niet, dat ligt een beetje aan de oorzaak van het hangen. Het is wel belangrijk dat je weet waarom hij dan hangt.

Maar het is het proberen waard.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:24

Bedankt :)

Ze hangt, omdat het bit volgensmij scherper inwerkt. Ze durft niet zo goed contact te zoeken met bit, en ze vindt met de neusriem heel ontspannen. :) Ze wordt gewoon lui, en gaat er lekker in hangen. Ze luistert wel minder goed (zeker in een vreemde bak) dus ik dacht, dan stuur ik met de neusriem, en als ze niet luisterd het bit erbij. En benen natuurlijk, maar dat lijkt me logisch :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:27

Afbeelding

Zo heb ik rondgereden met een 3 jarige die heel angstig werd van druk op het bit, zo kon ik toch veilig remmen en kon zij langzaamaan wennen aan dat gekke ding in d'r mond :)
Het is een marylot crosslink hoofdstel trouwens

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:29

TS:

Ik heb ook wel eens de teugel aan de neusriem en aan het bit..
Ook als ik kinderen die ik les geef wil laten zien dat je helemaal niet hoeft te 'trekken' aan het bit..

Mijn pony reageert er erg goed op! :)