Welke stifen bij het droge weer..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Welke stifen bij het droge weer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:40

Zaterdag heb ik wedstrijd op een harde droge bodem,
omdat het hier al weken niet geregend heeft.

Afgelopen wedstrijd was het daardoor erg glad en had ik niet genoeg steun aan mijn stiften,
omdat ik uitgegleden was.

Welke stiften zijn goed bij een droge harde bodem??

Ik heb nu deze
Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:42

Ik zou zeggen widiapunten!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:50

Widiapunten heeft niet zoveel zin hoor, alleen dat je stiften niet wegslijten als je een stuk over straat moet rijden.

Maar over het algemeen geldt:

Zachte bodem = noppen
Afbeelding

Harde bodem = punten
Afbeelding

TeeGee

Re: Welke stifen bij het droge weer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:12

Inderdaad, ik zou ook voor puntige stiften gaan bij een harde, droge en dus gladde bodem.

Godfried

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:44

Dit artikel is zeer informatief. Bedankt jongens voor het delen van dit zeer informatieve artikel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:47

En waarom niet gewoon de ijzers eronderuit en gewoon gebruik maken van de natuurlijke stroefheid van de hoef?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:47

En dan het liefst ook nog kleine puntjes, de grote punten van tacx vind ik al te groot voor een droge bodem.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:12

Ik gebruik altijd de kleinst mogelijke. Zeker als de bodem zoals nu erg hard en droog is.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:16

ik denk dat je voor de puntige moet gaan en dan idd de kleinsten,

maar kijk goed naar het weer, zaterdag werd mij gezegt super slecht weer, kans op onweer, regen enzow,, dus weg hittegoft,,

kijk goed op het weerbericht,,

succes zaterdag :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:19

Vjestagirl schreef:
En waarom niet gewoon de ijzers eronderuit en gewoon gebruik maken van de natuurlijke stroefheid van de hoef?

Dat is met dit hele droge weer erg moeilijk.
Mijn pony's die ik de hele winter op gras rijd heb ik nooit problemen mee, maar nu staan ze te slippen als ik aan het rijden ben (overgangen halt-draf, kleine volte's in galop enzo).
Dit gortdroge weer is nog erger dan flinke regenval op blote voeten.

Ik zou voor kleine puntige kiezen.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 15:35

Bedankt :)

Idd wat in het bericht hieboven gezegd word,
zonder ijzers is dus echt geen optie!

Als goed is blijft het hier tot zaterdagavond nog kurk droog,

Ik ga opzoek naar kleine puntjes,
al vind ik de Tacx stiften erg fijn omdat die zelf reinigend zijn :j

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:08

ik gebruik altijd dezelfde (die zonder punt) heb er nog nooit over te klagen gehad.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:51

WD--> HAR

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:05

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:11

Wat is het essentiële verschil tussen die Tacx stiften en normale stiften?? Hoef je dan van tevoren de gaten niet meer schoon te maken oid?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:15

Sjonniej schreef:
Wat is het essentiële verschil tussen die Tacx stiften en normale stiften?? Hoef je dan van tevoren de gaten niet meer schoon te maken oid?

Tacx stiften zijn zelf tappend, dus je hoeft de gaten alleen nog grofweg schoon te maken.

Ik vind de punten van tacx dus te groot voor een droge harde bodem, ik heb ondertussen kleinere puntjes gevonden die ook zelftappend zijn, even een kleiner dopje op de sleutel en gaan, ideaal!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:50

Het is voor de voeten en benen van het paard helemaal niet zo goed om stiften te gebruiken. Een onbeslagen hoef remt zichzelf af in het land door een klein stukje dor te glijden, een beslagen hoef niet. Zet je er een stift in, dan kan het paard helemaal niets meer doorglijden en krijgen de botten en pezen een flinke klap. Ik heb het vandeweek heel goed kunnen zien bij een paard dat alleen voor beslagen was, ze liep in het land en kwam vanuit galop tot stilstand voor het draad. Haar voorbenen gleden veel verder door dan haar achterbenen. Daardoor kwam ze haast in spagaat te staan, au aan spieren...
Zelf reed ik met mijn rondom beslagen paard tijdens het trainen in het land ook gewoon zonder stiften. Als je paard goed op de hulpen staat, heb je nergens last van. Zolang de bodem dus goed droog is, kan je ook zonder stiften rijden. Wil je voor de wedstrijd zekerheid, neem dan zo klein mogelijke stiften, zodat er nog een beetje speling is!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:33

kleinvosje schreef:
Als je paard goed op de hulpen staat, heb je nergens last van. Zolang de bodem dus goed droog is, kan je ook zonder stiften rijden.

Nu wij in geen weken meer regen hebben gehad, is het echt geen doen meer om op het gras te rijden zonder stiften. Zelfs voor de wagen, op een volte 40m in galop begint hij weg te glijden, hij heeft zelfs onvoldoende grip om vanuit halt weg te draven. Onder normale omstandigheden kun je inderdaad prima zonder stiften, maar helaas hebben we zeer vaak abnormale omstandigheden waardoor we toch gedwongen worden om onze paarden te beschermen. Want ik ben ervan overtuigd dat een paard altijd nog liever op stiften loopt, die zijn beweging wat blokkeren, dan dat hij met zijn pootjes steeds alle kanten op glijdt.