bit voor trekpaard => pelham?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

bit voor trekpaard => pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:26

situatie:
ik rij een trekpaardmerrie, een dubbelgebroken watertrensje.
paardlief is in de piste fijn te rijden, op de pinken
is ook buiten fijn te rijden op een los teugeltje, zelfs bitloos.
totdat, ze het in haar koppie krijgt, en het aanzet
we hebben altijd kruispunten waar we beetje ruzie hebben
zij begint paar meter op voorhand al wat vlotter door te stappen in de richting dat zij wil (richting huis dus)
ik probeer ze bij mij te houden (dergelijk punt in draf nemen bv lukt niet, dan begint ze zeker te racen of liggen we in de gracht) en de juiste richting op te sturen
eenmaal ik "gewonnen" heb, is er geen probleem meer, en loopt ze weer op hetzelfde losse teugeltje verder.
normaal had ik er nooit echt problemen mee, alleen de laatste maal is ze beginnen galoperen over de weg, een vlugge ,oncontroleerbare galop.
sindsdien heb ik de kans niet meer gehad om buiten te rijden, en kort daarna mocht ze op zwangerschapsverlof.

ik zoek nu een bitje met twee teugels
bij voorkeur een die op de bovenste teugel gewoon de werking heeft van een trensbitje
en op de onderste een stuk sterkere werking heeft (dit mag gerust vrij scherp zijn)
ekel maar, voor op buitenrit, als ze weer eens haar kuren krijgt
ik weet op voorhand dat ik ze maar een keer op haar plaats zal hoeven te zetten, en dat ik de volgende maanen weer gewoon op een halstertje buiten kan rijden, dus ik wil dan wel een bit dat ik in eenmaal een vrij scherpe correctie kan geven; maar dat het ook bij eenmaal kan blijven.
voorheen gebruikte ik haar liverpoolstang (heb die 2 maal nodig gehad in 5 jaar tijd ofzo) maar die vind ik iets te log, en geen rijbit ook...

8nnemiek

Re: bit voor trekpaard => pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:37

Ik ken het, ik heb er ook zo eentje die af en toe op bekende weggetjes zo'n schakelaar omzet en begint te rennen..

Hier heb je veel trekpaardspullen:
http://www.kaltblutshop.biz/index.php/c ... 6f55d2af2c
En ik heb zelf een billy allen shankbit. Echt een fijn ding. Het werkt normaal als je met losse teugels rijdt als een dubbelgebroken bit, het kan alle kanten op bewegen. Alleen als je de teugels strak pakt dan blokkeert het bit op een bepaald punt waardoor het niet kan dubbelklappen en dus niet de mondhoeken kan fijnknijpen.
Je kan je normale teugel in de grote ring hangen, en een tweede teugel in de onderste ring. Die zou ik wel echt laten loshangen. En dan een kinriempje eraan, en klaar :)
Ik denk ook niet dat je dit bit voor altijd hoeft te gebruiken. Als je paard weer door heeft dat jij de baas bent moet je ook weer met een normaal bit kunnen rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:51

MT: dank je wel, ik zoek dat eens op
nee hoor, de bedoeling is dus gewoon om haar een of twee maal effe op haar plaats te zetten, en dan weer gewoon lekkr met dubbelgebroken bitje of zelfs bitloos te gaan rijden
ik ben er gister opgestapt, gewoon op halster en zonder zadel,en zonder problemen blokje om gestapt.
maar ik wil ze gewoon heel effe duidelijk maken dat we ook op DAT kruispunt MIJN richting uitgaan :D

edit: de shop kende ik trouwens al, dank je wel, heb er mijn dubbelgebroken trensje ook vandaan, super service daar!