Monty roberts halster??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Monty roberts halster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 14:58

Wat vinden jullie nou van het Dually halster van Monty Roberts??
Wij hebben een paar weken terug een halster besteld via de site van Monty, ik moet zeggen dat we er erg tevreden over zijn..
Onze merrie wilde absoluut NIET de trailer in.. Nadat wij een 'paardenfluisteraar' erbij hebben gehaald en een Dually halster besteld hebben loopt ze er vlekkeloos in!
De man die ons holp met het paard in de trailer zetten brengt alles heel rustig over op de paarden, als het paard iets fouts doet(bijv langs de trailer heen lopen) corrigeert hij door een trek aan het halster te geven zodat het riempje van het halster de neus op een bepaalde plek aandrukt en dat ze weten dat ze wat fout doen..
Reageert het paard, of doet hij wat goed gaat het riempje gelijk los.. Zo weet een paard het verschil tussen goed en slecht..
Ook vond mijn merrie het nogal spannend op het grasveldje ernaast, ze hoorde van alles maar met het Dually halster had ik haar wat meer in 'bedwang' en ging het super!
Ook doen we oefeningen met het halster.. Je paard moet respect hebben voor JOU!
Als jij stil gaat staan, moet je paard met zijn hoofd gelijk staan met zijn hoofd tegen jou elleboog.. doet hij het niet moet hij een paar stappen achteruit..

Mijn paard reageert erg goed op het halster!
Wat zijn jullie meningen??

Afbeelding
Mijn monty paard(L)

piffgek

Re: Monty roberts halster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:03

Mijn merrie had ook erg veel moeite met de trailer. We hebben er toen ook mensen van monty roberts erbij gehaald. Ik vind het halster ook erg handig! Je hebt net wat meer controle en het paard weet het ook direct als ie het goed doet. Wel is het een halster met gebruiksaanwijzing, ik denk dat je hem ook fout kunt gebruiken. Als je alleen maar loopt te trekken dan werkt het niet.
Maar als je het goed doet en elke keer weer los maakt en een aai geeft dan is het erg fijn :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:04

Klopt, je moet echt even de dvd kijken die erbij zit want straks trek je die hele neus kapot..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:19

PP > HAR

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:01

wij hebben dit halster ook voor ons paard ook voor het zelfde probleem door dat ze de trailer niet in wilde en loopt nu ook zo hup de trailer in

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:52

fijne halsters

als je paarden hebt die aan de hand graag op hol willen slaan is dit een ideaal halster, en je hoeft er tenminste geen bit in te hangen

daarnaast is dit halster het wondermiddeltje geweest om mijn paard op de trailer te krijgen. en heb hem nu niet eens meer nodig bij haar.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:14

Het lijkt me een vriendelijke methode, zo'n halster. :)
Maar als ik het goed begrijp komt er dus, bij een bepaalde reactie, druk op de neus te staan?

Zou je dit halster ook eventueel kunnen gebruiken om mee te rijden?
En is het duur? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:16

Duur wel, volgens mij rond de 50 euro :)

De vrouw die mij lesgaf in NH had het halster altijd bij zich, voor als paarden zich wel als een idioot gedroegen :) Gaf toch wat meer houvast dan alleen een touwhalster :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:17

zou je er een paard mee kunnen houden die van ontspanning naar een flinke rengalop kan gaan (aan de hand)? Of zou je daarmee eerst een training moeten volgen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:17

Ragnaaa schreef:
Maar als ik het goed begrijp komt er dus, bij een bepaalde reactie, druk op de neus te staan?

Ja je kunt ermee rijden. En het is geloof ik 55 euro?

Ik gebruik het voor mijn bijzonder dominante actieve merrie, als we gaan wandelen. Mevrouw wil me nog weleens voorbij, en met dit halster heb ik wat meer te vertellen, het maakt wat meer indruk. Nadeel vind ik wel dat als je het touw gewoon ontspannen laat hangen dat het dan gigantisch gaat schommelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:18

mystery1980 schreef:
zou je er een paard mee kunnen houden die van ontspanning naar een flinke rengalop kan gaan (aan de hand)? Of zou je daarmee eerst een training moeten volgen?

Het lijkt me dat je dan beter je paard op kunt voeden. Als ze niet willen luisteren willen ze niet luisteren en dan gaan ze ook door een dually halster heen, net als door welk bit dan ook.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:19

Ragnaaa schreef:

ja,als je paard gevoelig genoeg is kan je er mee rijden.
mijn paard is er mee ingereden. ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:20

hij heeft ondekt dat als hij dit doet, hij dan even rustig kan grazen tot er weer iemand bij hem is. hoe zou je dit dan aanpakken?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 01-07-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:21

Ik heb hem sinds kort ook :)
Heb hem nog niet met trailerladen gebruikt, maar dat is ook wel het plan. Wel met stappen langs de weg. Toen er opeens 1 skeelermens, 2 rolschaatsmensen en een ligfiets tegelijk op der afkwamen was ik blij dat ik dit halster om had :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:21

mariska32 schreef:
Ragnaaa schreef:

ja,als je paard gevoelig genoeg is kan je er mee rijden.
mijn paard is er mee ingereden. ;)

Ik rijdt mijn merrie er ook mee! Ik heb wel een bontje over de touwtje gedaan, is het iets zachter. Ze loopt er pervect mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:22

mystery1980 schreef:
hij heeft ondekt dat als hij dit doet, hij dan even rustig kan grazen tot ik weer bij hem ben. hoe zou je dit dan aanpakken?

Hoe doet hij dit dan? Als je erop zit en dan bokt hij je eraf? Of als je ernaast loopt? Lijkt me gewoon een heel grondig stuk missen in de opvoeding... Ik weet dat die van mij het niet zou hoeven flikken

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:31

hij doet dit bij het aan de hand lopen (onder het zadel is hij buiten braaf), hij is hier een flink aantal keren mee weggekomen met de vorige eigenaar. Je kan er ook weinig aan doen als je hem niet houd, ben je te laat met straffen, vandaar dat nu dit halster overwogen wordt.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:41

mystery1980 schreef:

Ja, dat kan. je moet het touw dan wel aan de schooling ring hebben. Als het paard ineens wegrent, hoef je alleen je hand te sluiten en hij staat meteen stil. Natuurlijk omdat het zeer doet.
Het snoert zich om de neus. Het werkt veel beter dan een bit. om extreme drammers te leren rustig te lopen is het een goed middel. Gebruik hem altijd alleen met halstertouw met panieksluiting en hang het schooling ring stuk niet te laag. ook nooit je paard aan de schooling ring vastzetten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:45

drammen doet hij niet, het is ineens vanuit ontspanning gaan rennen.

panieksluiting schiet dan toch open als hij ineens gaat rennen?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 01-07-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

Bastarasta schreef:
mystery1980 schreef:

Ja, dat kan. je moet het touw dan wel aan de schooling ring hebben. Als het paard ineens wegrent, hoef je alleen je hand te sluiten en hij staat meteen stil. Natuurlijk omdat het zeer doet.
Het snoert zich om de neus. Het werkt veel beter dan een bit. om extreme drammers te leren rustig te lopen is het een goed middel. Gebruik hem altijd alleen met halstertouw met panieksluiting en hang het schooling ring stuk niet te laag. ook nooit je paard aan de schooling ring vastzetten.

Niet mee eens. Ik denk dat het paard echt wegrent. Dit halster doet namelijk geen pijn. Corrigeren hiermee doe je door korte harde rukjes te geven, maar daar kun je wel rustig je vingers tussen stoppen, dat doet geen pijn. En ja dat heb ik uitgeprobeerd...

Extreme drammers leer je er niet mee rustig meelopen, extreme drammers leer je rustig meelopen door leiderschap te bevestigen.

Ik zal eens denken wat ik met jouw paardje zou doen... Hoewel ik denk dat jouw paard uiteindelijk niet blij mee zou zijn.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:47

momenteel geeft dit een onveilige situatie, daar zijn we ook niet blij mee

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:47

Ik gebruik het halster ook altijd.. :) Heb ook al cursussen gedaan bij Annemarie van der Toorn. Ik vind het een ontzettend fijn halster.
Let op, je gaat dalijk ook negatieve reacties krijgen, die niet altijd even leuk zullen zijn.. ;)

Bastarasta: Mag ik vragen waarom jij alleen een paniekhaak gebruikt bij een Dually? Lijkt me dus totaal niet handig.. Je paard kan ook wel eens tégen de druk in gaan en dan moet je alsnog vasthouden, zodat hij leert: Gek doen: druk, goed doen: ontspanning.. Als dat paard gaat lopen trekken, schiet de paniekhaak los en heb je nog niet wat je wil.. Snapje?

Vjestagirl: Korte harde rukjes is niet de juiste beschrijving.. :) In principe hou je vast (je 'trekt') en laat je los als je paard het goed doet.

Ik ga ook eens bedenken wat ik bij jou paard zou doen, mystery..
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 01-07-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:49

mystery1980 schreef:
momenteel geeft dit een onveilige situatie, daar zijn we ook niet blij mee

Ik zou dus beginnen met dit paard niet meer aan de hand mee naar buiten te nemen, dit gedrag is (zoals je zelf aangeeft) levensgevaarlijk...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:50

doen we ook niet, zoeken nu dus naar een oplossing, maar is niet leuk dat je er niet mee kunt wandelen. bedankt iedereen die mee denkt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:52

Welshcobfan schreef:
Duur wel, volgens mij rond de 50 euro :)

De vrouw die mij lesgaf in NH had het halster altijd bij zich, voor als paarden zich wel als een idioot gedroegen :) Gaf toch wat meer houvast dan alleen een touwhalster :)

Hmm, niet echt goedkoop inderdaad, maar als het zijn vruchten afwerpt, het paard er fijn op reageert en het een prettige manier van werken is, vind ik het dat bedrag wel waard. :)