Past dit boomloos zadel op mijn paard en bij mij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bijtje

Past dit boomloos zadel op mijn paard en bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 13:42

Graag zou ik advies ontvangen. Momenteel heb ik een boomloos zadel voor mijn paard op proef, want ik kan maar geen zadel vinden dat echt past, zijn schoft is nogal lang en redelijk hoog, daardoor drukt ieder zadel tegen zijn schoft aan.

Nu heb ik de Barefoot London om uit te proberen. Naar mijn idee moet het wel ver naar achteren liggen, maar dan ligt het wel goed. Echter had mijn instructeur hier andere ideeen over. Hij heeft het idee dat het teveel op/naar zijn lendenen ligt en dat mijn paard daardoor minder gemakkelijk kan gaan verzamelen? Klopt dit?
Ik rijd met mijn paard M1 dressuurwedstrijden en zou wel door willen naar het Z. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik heb nu 3 keer met het zadel gereden. En normaal zit ik toch wel redelijk netjes, maar met dit zadel kan ik gewoon niet rijden. Eerst kwam ik iedere keer tegen die pommel aan, maar dat gaat nu wel redelijk. Maar ik heb het gevoel dat ik mijn voeten niet meer stil kan houden en heb gewoon spierpijn in mijn bovenbenen omdat ik zo breed zit. Stap en galop gaat wel redelijk, maar draven lukt gewoon niet. Ik dacht dat ik toch wel een redelijk onafhankelijke zit had (rijd nu al een maand met barebackpad), maar mijn paard heeft zoveel beweging. Wordt dit nog beter of zal dit zadel gewoon niet geschikt zijn voor mij?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:45

Ten eerste kun je aan een beschrijving niet zien of een zadel op de juiste plek ligt. Zou je misschien een foto kunnen maken? Kun je bij de london ook de pommel vervangen? Zo ja, dan zou ik een extra hoge pommel bestellen. Drie keer met het zadel gereden zegt nog niks, dat is echt nog te weinig om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Dat pommelprobleem met je benen hebben de meeste mensen de eerste keren maar daarna niet meer. Je voeten niet kunnen stil houden heeft te maken met dat je te weinig een onafhankelijke zit hebt, maar die zul je snel genoeg kweken met een boomloos zadel. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:47

Heb je foto´s?

Een hoge schoft en boomloos gaan lang niet altijd goed samen..

Qua zit is het wel wennen voor de meeste mensen (staat ook op de site van Barefoot).

bijtje

Re: Past dit boomloos zadel op mijn paard en bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 13:55

Foto's zijn onderweg, maar moet eerst even dat uploaden uitzoeken. ze komen snel. De pommel kan vervangen worden. Ik had inderdaad van te voren gelezen dat het wennen is, maar had niet verwacht dat het zo extreem is, vooral dat breder zitten, dat doet gewoon zeer

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 14:00

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de eerste foto is als hij echt achter de schoft ligt, en de andere foto's is van hoe ik hem leg.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:08

Het zadel ligt goed, alleen zou ik voor een andere pad kijken. Deze schuift/ligt ver naar achteren. Eventueel met dikkere inlages zodat je zelf ook wat hoger zit en er meer ruggegraatvrijheid is. Op de ruggegraat zou geen zweetplek mogen zitten.
Als jij netjes midden in het zadel zit en niet achterop de cantle dan is het zadel naar mijn idee niet te lang :) .

[edit] en als je je foto's nog kunt veranderen; even het woord "Mini" uit de link weghalen dan zie je ze groter ;)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:56

ik vind het van de ( erg kleine) foto's af wel te ver naar achter liggen..bij de bovendste foto lijkt het net of er wel 2-3 handen tussen de voorbenen en de singel kunnen dit moet niet ;)

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:07

Op de bovenste foto had ik het zadel echt achter de schoft gelegd.
Maar moet een boomloos zadel achter de schoft liggen, of mag die gewoon liggen zoals het zadel op de andere foto's ligt.
De foto waarop zijn bezweette rug te zien is, dat was wel na een 2 uur durende rit in warm weer, maar dikkere inlages dat lijkt me wel een goed idee, ga het zeker proberen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:19

kwa wennen met zitten is het gewoon een kwestie van gewenning, je hebt minder steun met een boomloos zadel, ik rijd nu ook met eentje (voornamelijk stappen nog) maar ik merk wel dat ik echt even moet wennen plus evenwicht terug moet krijgen :) (zodra het een versnelling sneller gaat haha)