Ervaringen ongebroken appelbitje bij ietswat "stug" paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Ervaringen ongebroken appelbitje bij ietswat "stug" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:13

Hoi!

Mijn 4 1/2 jarige haflinger-ruin is ietswat stug in z'n mond. Al gaat 't nu al wel lekkerder met rijden.
Nou heb ik er nog steeds een dik vriendelijkerdanvriendelijk bitje in hangen.
In de les werd mij geadviseert om eens op zoek te gaan naar een ander bitje. (Niet per defenitie scherper, ik hoef/wil hem echt niet in de krul "trekken", dat lossen we wel op met rijtechnische vaardigheden..!!)
Nou trok een ongebroken appelbitje mijn aandacht wel.
dus,

Zijn er mensen die ervaring hebben met een ongebroken appelbitje? (bij een ietswat stug paardje?)

nienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:41

je zou ook eens een dubbel gebroken wat dunner bitje kunnen proberen. dunner is niet per definitie schepper. uit onderzoek is gebleken dat een paardenmond heel nauw is en dat dunnere bitjes juist fijner in de mond liggen. daarbij kan je je paard beter goed gymnastizeren om hem minder stug te krijgen. succes

Oakland1990

Re: Ervaringen ongebroken appelbitje bij ietswat "stug" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:00

Dik is ook niet per definitie zacht, een paard met een kleine mond kan er moeilijker van worden omdat hij met een te volle mond loopt. Mijn vorige paard liep veel fijner met een dunner dan met een dikker.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:12

Het dikke bit moet maar net in de paardenmond passen.. Zoals hierboven wordt gezegd. Vaak is er niet eens plek voor, en is een dik bit helemaal niet zo zacht. Heb je er nu een enkelgebroken bit in hangen? Wat dat is al helemaal niet echt zacht te noemen ;)

Ik ga mee met Nienie, dubbelgebroken iets dunner bit.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:25

Het is wel een dubbelgebroken bitje wat ik er in heb hangen.
Maar ik ben het er inderdaad wel mee eens, misschien is het bit wel iets té dik..
Een dunner dubbelgebroken bitje kan ik inderdaad wel eens proberen..
Misschien kan ik 't allebei wel een keertje proberen...

En, zal zo'n ongebroken bitje trouwens niet inwerken als een stang?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:03

Een ongebroken bit kan niet inwerken als een stang, want een stang heeft scharen.

Een ongebroken bit is een heel vriendelijk bit omdat het voornamelijk werkt op de tong ipv op de lagen. Maar ik persoonlijk ben niet zo gecharmeerd van de ongebroken appelbitjes omdat die wel heel recht zijn. Een ongebroken trens is nog heel iets gebogen.

Ik zou eens proberen of je een aantal bitten mag proberen, van stalgenootjes ofzo. Dat is de beste manier om erachter te komen wat een geschikt bit is.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:14

de appel bitten moet je wel mee uitkijken want daar gaan de mondhoeken snel van open,het glijd niet waardoor er brandwondjes kunnen onstaan in de mondhoeken,ik gebruik zelf van appelbitjes maar smeer altijd een beetje vette zalf op de mondhoekken.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:17

ik heb der ook een voor me paardje gekocht. 1 x gebruikt... maar hij loopt er alleen maar op te kauwen.. is niet slecht ofzow maar hij wordt er enorm door afgeleid!!! als je dan een ongebroken wilt doe dan een ´gewone´ zeg maar! watertrens dan;) verder ga ik idd met de andere mee