Sla olie voor je zadel en hoofdstel ?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Sla olie voor je zadel en hoofdstel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 15:56

Ik heb 2 meisjes op stal die hun zadel en hoofdstel insmeren/invetten met sla olie, weet iemand of dit wel goed is voor het leer enzo ?!
Zijn er meer mensen die het doen? En wat vinden/denken jullie ervan ?

Mizora

Re: Sla olie voor je zadel en hoofdstel ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:59

Het is niet geweldig voor het leer, omdat het de sterkte ernstig aantast. Het voedt de vezels niet maar trekt ze uit elkaar waardoor het geheel soepelder maar zwakker wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:05

Ik heb mijn (western)hoofdstel ook eens in de (olijf)olie gelegd, een nachtje, en dat ging super. Maar het kan eigenlijk alleen met echt goed leer, niet met die geperste lappen, want dat kan het inderdaad gebeuren dat de lijm loslaat en het leer langzaam gaat scheuren.
In de olie leggen voordat je het gaat gebruiken kan dus wel vind ik, mijn hoofdstel is er prachtig door geworden, en heeft bijna geen onderhoud meer nodig.
Maar regelmatig ermee insmere zou ik niet doen. Vooral omdat het zo vreselijk plakkerig en glibberig wordt, en het stinkt oO

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:07

Heb het eerder ook gedaan maar word het wel heel erg duf van ...

gebruik nu gewoon zadelzeep en speciaal leerolie ;)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:18

Je kunt beter bijv. lederdressing van rapide gebruiken, dat maakt schoon en voedt het leder. (En het trekt niet zo snel in de vulling van je zadel)

Sla-olie maakt het leder idd alleen maar broos (tenzij het dus echt goed leer is, maar dan nog zou ik het niet doen).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:21

Nee, dat tref je over het algemeen alleen bij echt dure hoofdstellen, daar besteed je liever wat meer geld aan dan alvast zo te verzwakken.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:50

Okee bedankt voor jullie reacties!! :)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:16

Ik vind dat altijd zo'n rare bezuiniging, ik doe jaren met een litertje olie ik zou dan misschien 1 euro per jaar besparen als ik met goedkope olie aan de gang ga.

Overigens waag ik juist mijn dure spullen niet aan olie omdat ik het er dof van vind worden. Toevallig pas een goedkoop leren halstertje aangeschaft voor in de wei. Die heb ik een paar uur in de olie gelegd en is nu zo zacht als boter, precies wat ik voor ogen had voor het tere huidje van het paard waarvoor het bestemd is. Verder gebruik ik het zelden, ik maak alles na het rijden schoon met zadelzeep, dat voedt ook en je spullen gaan er van glimmen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:01

Het is hier dan niet echt een bezuiniging, we hebben ook goede spullen voor zadels en hoofdstellen!
En die meiden leggen het niet in de olie, die vetten het alleen in met een sponsje.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:04

Ik leg hoofdstellen die al een hele poos niet gevet zijn eerst een poosje in sla-olie, werkt perfect :j .

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:02

Ik doe het meestal een keer, de eerste keer dan. Even in de olie leggen. daarna gebruik ik gewoon leer-olie, vaak ook gewoon voor de eerste keer leer-olie, maar als je die niet staan hebt, kan sla-olie voor een keertje geen zo'n kwaad.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:07

Ik zou het absoluut nooit doen. Zo duur is nu een flesje lederolie ook niet.
Toch zonde van je dure tuig om daar slaolie op te gaan smeren........ :o