ligging tonglepel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

robin_hood

ligging tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:58

Kan iemand mij missschien vertellen hoe hoog/laag een (losse) tonglepel in de mond hoort te liggen?
Ik weet dat je eerst de tonglepel in moet doen en daarna pas het hoofdstel met het gewone bit ( in mijn geval een dubbel gebroken watertrens met bol tussenstukje).
Kan het kwaad als het bit de tonglepel raakt? Moet het bit onder de tonglepel blijven?
Het liefst zou ik een tekening of een plaatje willen zien hoe de tonglepel ten opzichte van het bit moet liggen.
Wie kan mij aan een antwoord helpen?

NB: een tonglepel is in mijn geval ( hopelijk tijdelijk) nodig omdat mijn paardje (sinds ik hem heb, = 8 maanden) wat mondprobleempjes heeft a.g.v. een kieswortelontsteking rechter bovenkaak. Die ontsteking is nu helemaal genezen maar hij heeft zich aangewend om af en toe zijn tong uit zijn mond te steken ( hij doet hem daarna wel zelf weer terug).

NB: ik bedoel dus deze tonglepel:
Afbeelding

robin_hood

Re: ligging tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:24

30x bekeken maar niemand ervaring hiermee????

robin_hood

Re: ligging tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:09

Oké, inmiddels ben ik erachter gekomen dat dit bit slechts in één universele maat te koop is namelijk 11,5 cm.
Dit verbaasd mij want hoe kan dit passen voor paarden met een bredere mond? Drukken de ringetjes van de bakstukken dan niet teveel tegen de wangen?
Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:14

kan je dan niet beter gewoon zo'n losse rubbere tonglepel kopen. die zijn maar 2 euro. en omdat het toch maar tijdelijk is.
weet niet of het dan een beter oplossing is.

verder heb ik hier geen ervaring mee maar past je bit niet tussen de twee horizontale streepjes in het midden?
verder kan ik dus geen vragen beantwoorden. hopelijk iemand anders wel.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:17

floorsil schreef:
kan je dan niet beter gewoon zo'n losse rubbere tonglepel kopen. die zijn maar 2 euro. en omdat het toch maar tijdelijk is.
weet niet of het dan een beter oplossing is.

verder heb ik hier geen ervaring mee maar past je bit niet tussen de twee horizontale streepjes in het midden?
verder kan ik dus geen vragen beantwoorden. hopelijk iemand anders wel.

Met zo'n rubber tonglepel heeft hij zo'n "volle mond", en als je een teugelhulp geeft dan beweegt dat hele geval mee. Bij een losse tonglepel schijnt dat niet zo te zijn is me verteld. Het bit past wel goed tussen die dwarse streepjes in het midden. Ik ga het maar gewoon eens proberen.