Welk bitje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:39

Ik heb een 4 jarige ruin die heel erg moeilijk is in zijn mond. Wanneer we bijvoorbeeld halthouden gaat hij altijd heel erg trekken en trekt hij me gewoonweg uit het zadel.

Ik rijd hem nu met een enkel gebroken trensje maar ik vroeg me af of ik hem niet beter met een ander bitje rijd, bijvoorbeeld dubbelgebroken ofzo.

aslo

Re: Welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:49

Het uit je zadel trekken heeft m.i. weinig met het soort bit te maken. Hij mag dat gewoon niet doen, dit is een rijtechnisch probleem. Goed lesgeefmens erbij halen, die kan je precies vertellen hoe je hier mee om moet gaan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:08

Ook mij lijkt het eerder een rijkunstige kwestie. Daarnaast kan alleen je paard je vertellen welk bit het meest geschikt is, en dat kan een beetje een zoektocht zijn. Succes :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:09

Op die leeftijd wisselen ze kiezen. Het kan ook daaraan liggen.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:24

Laat de tandarts er even bijkomen, mijn 4jarige pony had laatst wolfstandjes, daar kan hij ook last van hebben?

en ik zou het iig nooit gelijk bij een ander bit kijken, maar eerst kijken of het niet iets rijtechnisch is, vraag anders je instructeur.. misschien ziet die iets wat jij niet ziet?

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 08:06

HouvanPonys schreef:
Laat de tandarts er even bijkomen, mijn 4jarige pony had laatst wolfstandjes, daar kan hij ook last van hebben?

en ik zou het iig nooit gelijk bij een ander bit kijken, maar eerst kijken of het niet iets rijtechnisch is, vraag anders je instructeur.. misschien ziet die iets wat jij niet ziet?

Neen, het ligt zeker niet aan zijn tanden, want de tandarts is 2 maand geleden nog maar op bezoek geweest en heeft hem een volledige behandeling gegeven.

Mijn instructeur zegt ook dat ik er mijn benen meer moet aanhebben, maar geloof me, dat heeft helemaal geen nut. Nul reactie!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:51

Toch proberen het rijtechnisch op te lossen, daar lijkt mij ook het probleem te zitten. Je zou eventueel wel een dubbelgebroken bitje kunnen gebruiken, al zal dat dit probleem niet verhelpen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:54

Kim2005 schreef:
Mijn instructeur zegt ook dat ik er mijn benen meer moet aanhebben, maar geloof me, dat heeft helemaal geen nut. Nul reactie!

Rijtechnisch dus zoals al aangegeven. Bij een paard wat niet aan het been is, loop je o.a. tegen dit soort problemen aan.
Je zult toch echt moeten zorgen dat je reactie krijgt op je been. Das gewoon 1 van de basisvoorwaarden.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:20

Vaak zijn paarden die met halthouden teveel trekken aan de teugel niet fijn aan het been.. en lopen erg op de voorhand. isschien meer proberen op de achterhand te rijden?

Ik ben het ook met aslo eens..