Doel van een Barebackpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

Doel van een Barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:58

Hier het zoveelste topic over een BBP.. ik kom de laatste tijd super veel topics over BBP's tegen en was nou eens benieuwd wat nou het echte doel er van is? Ben namelijk wel geinteresseerd maar is het nou écht nodig of is het meer commercieel?
Ik snap dat je steviger zit maar met een dekje zit je ook stevig. wie kan mij dit vertellen ? :+

Zaina

Re: Doel van een Barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:59

het is niet echt nodig, het is gewoon leuk om 'zonder zadel te rijden maar met een BBP zit je wat steviger.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:01

maar dat is wat ik bedoel als je zonder zadel wilt rijden rij je toch gewoon zónder zadel.. ik kan prima blijven zitten zonder iets er op maar ik bedoel meer is het nog een echte must voor iets... ?? :+

beetje een warrig verhaal :P

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:09

nee het is dus geen must, het is voor wat extra stevigheid, mijn paard is zo spiegelglad dat je er snel naast ligt zonder zadel, dan is een BBP wel handig.
ook word je dan niet vies.. vinden sommige mensen ook wel belangrijk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:12

Lekker zitten zonder dat je een zwarte kont krijgt ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:13

Voor mij is de belangrijkste reden om met BBP te rijden dat ik een hekel heb aan haartjes die door mijn broek heen prikken :D
Daarbij heb ik niet veel spek en lijkt het me voor het paard toch net even prettiger als er nog wat tussen mijn zitbeenknobbels en haar rug zit.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:30

^^ daar ben ik het helemaal mee eens.
en een BBP ligt ook steviger dan een dekje op de rug van het paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:33

Mijn pony is glad en bovendien errug nerveus en gevoelig. Die springt al weg als je je been te ver naar achteren legt bij wijze van spreken. Ze heeft een ontzettend beweeglijk ruggetje en dat zit ook niet echt makkelijk. Zonder zadel rijden is dan ook echt niet leuk :')
Met BBP daarentegen kunnen we heerlijk rijden, ik schuif niet en zij voelt zich wat zekerder als ik stevig zit waardoor we wel normaal door de bak kunnen sturen en buiten ook.

De bijkomende voordelen van je broek schoon en vooral die haartjes idd (weet nog wel uit mn 'jonge jaren' dat ik reed op een pony in de rui, ik had een heel 'ponyzitvlak' :') ) zijn alleen maar mooi meegenomen!

Een dekje met dekensingel heb ik ook wel ooit geprobeerd, maar dat schuift ook gewoon teveel. Als je dan wat op wil schuiven of je pony springt weg hangt dat dekje er ook naast. Net of je er dan nog op zit.. :=

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:22

Mijn fjord is ook glad... En nu de tijd is van verharen prikken die haren door mijn broek heen ;( . En hij is ook heel erg druk en dan vind ik de lus die aan de BBP zit wel fijn op aan vast te houden :9 . En je hebt veel meer grip. Oja.. en als je pony heel erg zweet (vooral in de zomer) krijg je geen natte kont :+ .

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:27

bedoel je het doel van een bbp tegenover niks?
of bedoel je wat het doel is van een bbp ten opzichte van het zadel?

want in dat laatste geval... imo leer je wel een stuk beter zitten op een bbp dan als op een zadel...

en in t eerste geval is al n hoop gereageerd. ik vind het zelf lekkerder zitten en t geeft je houvast en je glijdt wat minder...

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 12:08

Ja ik bedoelde echt , is het écht nodig omdat veel zonder zadel rijden BV slecht is of is het dus meer omdat het confortabel is.

Ik kan namelijk prima zitten zonder zadel maar het maakt me toch nieuwschierig :P

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:11

ik gebruik het om beter contact te leggen met mijn paard. Ik rij op me zit en met een BBP
voelt het paard zeker beter aan wat je doet dan met een zadel.
Ook vind ik zelf dat je er van leert om beter te zitten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:16

Het voordeel voor je paard van een bbp tegenover een blote rug is dat je niet met je zitbeenknobbels in z'n rug duwt enzo :) Voor jezelf is het prettig dat je wat 'stroever' zit en geen vieze kont krijgt :))

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:18

Een bbp is fijner voor een paard met een wat hogere ruggengraat, je zit daar dan niet op door de vulling. Verder prik je niet met je zitbeenknobbels. Ik heb er zelf een aangeschaft om 'zonder zadel' te kunnen rijden, maar dan op een voor mijn paard comfortabele en gezonde manier. Ik merkte dat hij het zonder zadel rijden niet zo fijn vond, met de bbp vindt hij juist heel leuk! Ik ben als de dood dat ik de rug en in het bijzonder de doornuitsteeksels (hoe heten die dingen) van mijn paard zijn ruggengraat beschadig door verkeerd te rijden.

Wat ik een voordeel vind: je buikspieren, maar vooral je dijen krijgen echt een hele goede training door met bbp te rijden!! :D Vooral middendraf! Niks joggen, steppen, zwemmen: gewoon twee keer per week half uur met bbp rijden :D

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:06

Handig topic, weet ik eindelijk wat het inhoud :D Is misschien wel handig dat
ik het ook aanschaf, want op de mijne zonder zadel is ook niet alles met die
uitstekende ruggegraat!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:09

Je zit steviger, kunt in noodsituaties een handvat vasthouden en (naar mijn mening het belangrijkste, zeker bij draf/galop) je hebt schokdemping (als je een goed pad gebruikt).

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:11

weet 'r niet heel veel van hoor. maar is toch inderdaad vooral voor stevigheid en goede drukverdeling op de rug van 't paard?

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:50

Je zit steviger, comfortabeler en mijn paard liep er relaxter onder als zonder. Een dekje met singel zal ik niet doen, dit gaat schuiven en alleen maar irritant zitten.
het rijden zonder zadel is heerlijk maar alleen met barebackpad. :)