welk bit moet ik gebruiken ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JACKY_LOVER

welk bit moet ik gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:45

Hallo ,

Ik heb een jonge , 4 jarige ( bijna 4.5 jarige ) merrie .
ze is heel zacht in de mond maar wanneer ze iets moet doen wat ze niet wilt
protesteerd ze en trekt ze zo het bit uit haar mond ( gewone trens ) .
Nu had ik gisterenavond gereden met een kneveltrens , maar ik twijfel toch wel of dat de ideale oplossing is .
Ze is ook moeilijk onderin te krijgen , ze knikt om aan teugel te komen , dus al een goed begin ( ik wil NIETS FORCEREN ! ) :o
daarom een vraagje welk bit gepast zou zijn .
- ze is zacht in de mond
-wanneer ze het niet naar haar zin heeft trekt ze het bit uit haar mond en wordt ze sterker
- rijdt moeilijk haar hoeken uit (, maar dat ligt ook voor een deel aan mij )
- ik krijg haar heel moeilijk gestuurd voor de sprong ( nog laag hoor )
- wanneer ik rijdt lijkt ze last te hebben van een gewone trens ( haar tanden e .d zijn nagekeken dus daar kan het niet aan liggen )

Groetjes ,
welk bit zou geschikt zijn ?
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-06-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Code voor schuine letters verwijderd. Deze zijn alleen om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

JeroenK

Re: welk bit moet ik gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:48

Een les misschien een idee.. moeilijk te beoordelen zo.. maar ik denk dat het aan jezelf ligt. Anders een passoa bit misschien..
Persoonlijk gebruik ik vaak een slof bij jonge paarden maar dat lijtk me in dit geval neit handig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:50

Knevel is niet zo vreemd gedacht hoor, wordt veel gebruikt bij jonge paarden (kunnen niet door de mond getrokken worden) Of evt. een D trens..wat zegt je instructeur?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:11

eerst meer les nemen lijkt me. Dit is in mijn ogen niet een probleem wat je met een ander bit op kan lossen. Maar als je echt perse een ander bit wilt is een dubbelgebroken kneveltrensje niet eens zo een slecht idee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:13

InekeH87 schreef:
eerst meer les nemen lijkt me. Dit is in mijn ogen niet een probleem wat je met een ander bit op kan lossen. Maar als je echt perse een ander bit wilt is een dubbelgebroken kneveltrensje niet eens zo een slecht idee.

Eens.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:14

JACKY_LOVER schreef:
Hallo ,
- wanneer ik rijdt lijkt ze last te hebben van een gewone trens ( haar tanden e .d zijn nagekeken dus daar kan het niet aan liggen )

Hb je al eens bitloos overwogen? Zeker omdat ze last lijkt te hebben van het bit.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:37

Ik rijdt 3 x per week les en ze vindt dat de ruiter die erop zit het zelf het beste aanvoelt .
Maar ik heb geen ervaring met soorten bitten , daarom vroeg ik jullie graag om raad
ook wou mijn lesgeefster er eens op gaan om het aan te voelen , maar dat gaat helaas niet omdat mijn pony andere mensen niet toelaat .
Enkel ik kan haar bereiden , wat dus een zeer groot nadeel is maar ze vertouwd enkel mij vanwege het verleden denk ik .

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:40

bitloos wil ik wel proberen maar daar is ze te enthousiast voor onder het zadel , ik ben nu al blij dat het goed gaat zonder te vallen en aan de dressuur te werken zonder dat ze moeilijk doet , begrijp je ? ik wil niet aanvallend doen , maar liever niet , al heb ik er wel al over nagedacht

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:42

JeroenK schreef:
Een les misschien een idee.. moeilijk te beoordelen zo.. maar ik denk dat het aan jezelf ligt. Anders een passoa bit misschien..
Persoonlijk gebruik ik vaak een slof bij jonge paarden maar dat lijtk me in dit geval niett handig.

Alsjeblieft niet zeg, je verpest zo'n jong paard dan echt..
Ik weet weinig over jonge paarden, maar kan het zijn dat ze aan het wisselen is (geweest) en dat het (nog) wat pijn doet? Je kan overwegen bitloos te gaan (voor tijdelijk). Maar anders een dubbel/enkel gebroken kneveltrens, dit ligt namelijk stabiel in de mond.
Succes nog.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:44

ZusJacobs schreef:
JeroenK schreef:
Persoonlijk gebruik ik vaak een slof bij jonge paarden maar dat lijtk me in dit geval niett handig.

Alsjeblieft niet zeg, je verpest zo'n jong paard dan echt..
Ik weet weinig over jonge paarden, maar kan het zijn dat ze aan het wisselen is (geweest) en dat het (nog) wat pijn doet? Je kan overwegen bitloos te gaan (voor tijdelijk). Maar anders een dubbel/enkel gebroken kneveltrens, dit ligt namelijk stabiel in de mond.
Succes nog.

Dank je wel ZusJacobs .
ik gebruik liever geen slof , dat heb ik al nagevraagd maar volgens mijn lesgeefster is dat helemaal niet de oplossing maar gaat mijn pony dan vervelend doen , terwijl ze nu eindelijk :D luisterd

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:59

bedenk dat het paard 4 is, en dus nog erg jong.
je zegt zelf dat het paard zacht in de mond is, dus dat zou ik niet verpesten met allerlij rare bitten, gewoon een dubelgebroken trensje is genoeg.
dat je je paard niet goed door de hoeken krijgt en niet recht voor de sprong krijgt heeft in mijn ogen niet veel te maken met het bit maar meer met jou zit en de balans van het paard.
het kan idd dat ze aan het wisselen is (geweest) en dat ze daarom miss (nog) wat last van haar mond heeft.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:09

is een dubbelgebroken trensje niet te straf ? of ben ik fout ?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:11

dubbelgebroken is veel vriendelijker dan enkelgebroken hoor..

maaruh... als ze het bit door de mond trekt: waarom geen kinriempje eraan zoals wij westenruiters hebben? dan kan ze m niet erdoor trekken

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:13

Ik zou een dubbel gebroken kneveltrens er in hangen :j

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:34

Frank schreef:

Ok , is dat vriendelijk dan een enkelgebroken kneveltrens ?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:52

Jeanine84 schreef:
Knevel is niet zo vreemd gedacht hoor, wordt veel gebruikt bij jonge paarden (kunnen niet door de mond getrokken worden) Of evt. een D trens..wat zegt je instructeur?

een kneveltrens is een erg vriendelijk bit! Dit omdat je deze niet door de mond kan trekken. en dus ook beter op zn plek blijft. Mits de goede maat in de mond zit..!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:57

barbar schreef:
het kan idd dat ze aan het wisselen is (geweest) en dat ze daarom miss (nog) wat last van haar mond heeft.

En dat kan er weer voor zorgen dat ze juist gaat rennen óm het bit. Dus zou ik toch bitloos proberen, in ieder geval voor tijdelijk. Wie weet wordt het rijden wel veel rustiger voor je (en je paard) dan je zou denken.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:33

ok , ik kreeg juist een pb binnen , een africhtingsbitje of een ongebroken rubberen bit .
Is dat ook goed ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:35

MissDonna schreef:
Jeanine84 schreef:

een kneveltrens is een erg vriendelijk bit! Dit omdat je deze niet door de mond kan trekken. en dus ook beter op zn plek blijft. Mits de goede maat in de mond zit..!

Dat zeg ik toch ook?

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:37

Ik ga op zoek naar een kneveltrens .
Ik heb al gereden met een gebroken maar nog niet met een dubbel gebroken , welke lijkt jullie het beste ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:38

Dubbelgebroken wordt over het algemeen gezien als vriendelijker, echter is dit ook weer per paard verschillend. Dus gewoon het 1 en ander uitproberen..

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:39

Als je paard eenkennig is en dergelijke, ookal komt het door haar verleden, dan zou ik daar eens aan werken. Als jij er op wilt rijden, dan moet je paard dat toestaan, wil je instructrice erop, dan moet je paard dat ook toestaan. Hoe moeilijk het ook is uiteindelijk ben jij bij jullie samenwerking wel degene die bepaalt wat er gebeurd. Verder vind ik bitloos helemaal geen slecht idee, misschien kun je eerst aan de longe een keer oefenen, heb je er dan een fijn stuur en een goede rem op (dat zal ze eigenlijk ook op je zit moeten doen) ga dan eens los, je kunt het in ieder geval proberen, reageert ze hier goed op dan weet je dat het probleem in de mond ligt, of dat je paard gewoon fijner loopt zonder bit. Ook is het bij een jong paard geen gek idee om er eens een tandarts bij te halen, bij die van mij was er een wolfstand blijven zitten en dat iriteerde hem.....

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:14

bij mijn pony is er al 2 x een paardentandarts de laatse maand langsgekomen , dus dat is het niet .

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:27

JACKY_LOVER schreef:
ok , ik kreeg juist een pb binnen , een africhtingsbitje of een ongebroken rubberen bit .
Is dat ook goed ?

Rubber bitje? Brrr... Niet aanbeginnen.
Ik zou gewoon gaan voor het meest simpele bitje dat er te verkrijgen is. Het ene paard vind een enkel gebroken fijner dan een dubbelgebroken en andersom - het is dus gewoon even proberen wat het fijnst voelt (en stuurt :) )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:35

JACKY_LOVER schreef:
Frank schreef:

Ok , is dat vriendelijk dan een enkelgebroken kneveltrens ?

Een enkel gebroken trens kan scharen bij verkeerd gebruik, maar zo is er op elk bit wel wat aan te merken. Maar dat terzijde. Sommige paarden lopen lekker op enkel, sommige dubbel en sommige het best op een stang [zonder scharen] dus alles uitproberen is wel slim.

En is er geen mogelijkheid om [tijdelijk] in de lessen bitloos te gaan? Als je paard bitloos niet kent zal het tegen de druk bij zijn neus gaan terug duwen, rennen. Een paard moet er eenmaal aan wennen en bij de een is dat in 2 seconden en de ander doet er maaaanden over.