[WN] Synthetic vs leren zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Synthetic vs leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:22

Ik wil met een van mijn uitgekoerste volbloeds, een beetje western style gaan. Nu vind ik de leren zadels erg mooi maar ook behoorlijk zwaar, waar ik niet erg gek op ben. Nu kwam ik ook de synthetic's tegen, een stuk lichter en minder mooi ;( . Mijn vraag was nu liggen de synthetic net zo goed op de rug als de leren, want synthetic's passen niet zo snel aan een paarden rug aan als de leren.
Alvast bedankt.

classic_life

Re: Synthetic vs leren zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:20

niemand die me hier mee kan helpen?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:50

ik zou peroonlijk voor een leren zadel gaan, maar dat is gewoon puur smaak.
het schijnt dat de wintec western zadels ook wel goed zijn maar ik vind een leren zadel gewoon mooier.
het gewicht zou ook geen probleem moeten zijn, als het zadel goed past natuurlijk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:54

classic_life schreef:
Mijn vraag was nu liggen de synthetic net zo goed op de rug als de leren, want synthetic's passen niet zo snel aan een paarden rug aan als de leren.
Alvast bedankt.

Vanwaar je gedachtengang dat een kunststof zadel minder aanpasbaar op de rug zou zijn als een leren ??
Ik ga er van uit dat je het hebt over een zadels met een starre boom.
Het maakt dus niet uit of je een kunststof zadel hebt of een leren, want beide zullen zich niet aan de rug aanpassen vanwege deze starre boom. Of deze boom nu van hout of kunststof is maakt in dit geval niet uit.

Het voordeel van kunststof zadels is het gewicht en het makkelijke schoonmaken.
Qua pasvorm heb je bij kunststof zadels wat minder verschil in boommaten, leren zadels zijn er meer en hebben dus een uitgebreider scala aan gebruikte bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:27

Ik ga zaterdag bij een boomloos westernzadel kijken. Zit erg lekker, ze heeft hem ook in bruin !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:38

classic_life schreef:
Mijn vraag was nu liggen de synthetic net zo goed op de rug als de leren, want synthetic's passen niet zo snel aan een paarden rug aan als de leren.

Jawel hoor, een kunststof zadel past zich net zo aan aan de paardenrug als een leren zadel. Namelijk niet.
Dus dat maakt al niet uit.
Het staat of valt met de pasvorm, al zou je 't van ijzerdraad met zijden bloemetjes willen maken.

Keuze kunststof of leer is een keuze van de ruiter. Voor het paard telt alleen de pasvorm, en dat heeft vooral met de boom en de lengte van het zadel te maken.

En of een ruiter een voorkeur heeft... ja. Ik wel in ieder geval. Ik wil leer onder m'n kont. Ik heb ook een Wintec en die zit best lekker hoor, maar ik pak toch altijd een leren, niet de kunststof. Ondanks dat het lekker licht is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:36

WN-AM-> WN-TR

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:40

Kunststof lijkt me zo broeien met dit weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Geen idee eigenlijk of dat verschil uitmaakt :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:07

Ik denk niet dat het wat uitmaakt.
Onder beide zadels zit een boom die geen lucht doorlaat, voor je kont zou een kunststof zadel idd meer kunnen broeien :)

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:53

Dat broeien valt wel mee als je er maar een goed dekje onder legt.....
Ik vind zelf een kunststof zadel een uitkomst vanwege het lage gewicht (scheelt een hoop gesleep!)
Cosmetisch vind ik ze helaas niet zo denderend.... Een mooi lederen zadel is toch het mooiste.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:15

Ik heb zelf een kunstof westernzadel van premiere. Ik heb hem ongeveer 5 jaar. Mijn beugels zijn nu wel aan vervanging toe. Ik reed er de eerste jaren elke dag mee en dan op twee verschillende paarden. Ik vind het een super zadel. Ik heb reuma, dus dan is een lichtgewicht zadel toch veel fijner. Ook vind ik hem lekker zitten en heb ik er veel steun aan.
Succes met je keuze!