waar allemaal op letten bij passen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

waar allemaal op letten bij passen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:29

hoi,

Wie weet waar je allemaal op moet letten als je een zadel past zonder zadelmaker.
Ik weet wat je hand tussen de schoft en boom moet kunnen, het kanaal bij de ruggengraat vrij moet zijn, het kaal goed op je paard moet liggen. Het mag zeker niet knellen...

Maar hoe zit het ook weer met het diepste punt en lengte van het zadel?

Wie heeft er nog tip/suggesties waar je nog meer op moet letten?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:35

Schoudervrijheid;
Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Gebruik verder even de zoekfunctie, weet zeker dat je wel wat meer zult vinden.
Moet er wel bij zeggen dat ik van mening ben dat het belangrijk is iemand te laten kijken die er echt weet en verstand van heeft, om een zadel te passen..
Succes.

Maar10e

Re: waar allemaal op letten bij passen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:39

ja maar zoeken is lastig, weet niet precies waaar ik op moet zoeken.
iig thnx.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:42

Het is eigenlijk een behoorlijk werk om al de punten op te noemen waar je moet op letten bij het passen van een zadel.

Ik zou dan ook aanraden om op zoek te gaan naar dit boekje: "Het zadelboek, zelf zadels passen en beoordelen, problemen herkennen en voorkomen" geschreven door Tineke Dekker. Het boekje kost 2 keer niets, maar er staat perfect in uitgelegd hoe je kan zien of een zadel past of niet, met heel duidelijke foto's erbij.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:53

T is ook slim om als het zadel ligt, dan op de achterkant te duwen. Als hij dan omhoog wipt past het niet goed, en als ie stil blijft liggen is dat wel een goed teken

Ook moet een zadel goed aansluiten bij de schouders, en als het paard loopt moet het natuurlijk stil blijven liggen, als het zadel te ver op de schouders ligt beweegt het dan namelijk

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:59

kijk ook hoe je zadel ligt als je hem goed hebt aangesingeld. Vaak liggen zadels zonder singel goed, maar zodra je ze gaat aanslingelen kantelen ze naar voren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:02

Het zadel moet aan de voorkant de vorm van het paard goed volgen, niet alleen de voorboom moet goed passen, de hele voorkant moet goed het paard volgen. Dat geldt ook voor de kussens, als je met je vlakke hand tussen de kussens en de rug gaat hoort de druk overal gelijk te zijn. Het zadel mag niet op de schouder van het paard liggen, en mag aan de achterkant niet verder dan de 18e rib komen. De 18e rib kun je vinden door het eerste ribbeen van achteren naar boven te volgen, het zadel mag reiken tot waar de 18e rib bij de ruggengraat komt. Verder moet je als je in het zadel zit 2 rechtopstaande vingers tussen de voorboom en het paard kwijt kunnen, en moet er als je vanaf de achterkant langs de kamer kijkt een streepje licht kunnen zien, je moet dus tussen het zadel en het paard door kunnen kijken.

Het allerbeste kun je er een goede zadelpasser bij halen, iemand die de tijd neemt voor je paard, je zadel en jou, en die het zadel ook kan aanpassen waar dat nodig is. Ik zie dat jij in dezelfde plaats woont als ik, als je wil kan ik je het adres van mijn zadelpasser wel geven, het is een fantastisch mens en dankzij haar loopt mijn paard een stuk beter :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:32

ik snap niet zo goed dat mensen zelf zadels gaan passen... Maar dat is ieder zn eigen mening.. Raad je dus ook aan om, al koop je een zadel via internet, een zadelmaker langs te laten komen..