Het zadel moet aan de voorkant de vorm van het paard goed volgen, niet alleen de voorboom moet goed passen, de hele voorkant moet goed het paard volgen. Dat geldt ook voor de kussens, als je met je vlakke hand tussen de kussens en de rug gaat hoort de druk overal gelijk te zijn. Het zadel mag niet op de schouder van het paard liggen, en mag aan de achterkant niet verder dan de 18e rib komen. De 18e rib kun je vinden door het eerste ribbeen van achteren naar boven te volgen, het zadel mag reiken tot waar de 18e rib bij de ruggengraat komt. Verder moet je als je in het zadel zit 2 rechtopstaande vingers tussen de voorboom en het paard kwijt kunnen, en moet er als je vanaf de achterkant langs de kamer kijkt een streepje licht kunnen zien, je moet dus tussen het zadel en het paard door kunnen kijken.
Het allerbeste kun je er een goede zadelpasser bij halen, iemand die de tijd neemt voor je paard, je zadel en jou, en die het zadel ook kan aanpassen waar dat nodig is. Ik zie dat jij in dezelfde plaats woont als ik, als je wil kan ik je het adres van mijn zadelpasser wel geven, het is een fantastisch mens en dankzij haar loopt mijn paard een stuk beter