[WN] Tip voor schoonmaken bont

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Tip voor schoonmaken bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:04

Ik heb een singel met schapenbont voor mijn westernzadel. Het bontje zit met klittenband vast, dus kun je losmaken om schoon te maken. Wel bekend bij de meesten, denk ik. ;) Maar nu moest het bontje dus in de was vanwege de komende wedstrijden. Alleen ik had al begrepen dat je dan een speciaal bontwasmiddel nodig had.

Nu had mijn moeder een supertip. Als zij haar schaapswollen trui wast, doet ze gewoon een klodder van de meest goedkope shampoo in het bakje voor het waspoeder en dan op 30 graden wassen. De trui is helemaal mooi en schoon en krimpt niet. Dus op hoop van zegen heb ik mijn bontsingel ook zo gewassen. Gewoon in de wasmachine met shampoo en op 30 graden. En m'n singel was behoorlijk vies. En wat blijkt... hij is helemaal schoon en ziet er weer als nieuw uit!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:20

Ik heb mijn wollen singel gewoon op programma wolwas gewassen met speciale wolwas-middel. Dat heb ik in huis voor wolle truien en delicate stoffen. Het was perfect schoon en niet gekrompen.
Die tip van die shampoo ga ik wel proberen onthouden!

Graceful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:37

Bedankt voor de tip! Ik ga het ook proberen!

Kaunos

Re: Tip voor schoonmaken bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:27

Ik zou je toch aan willen raden om het speciale bontwasmiddel te gebruiken, tenminste als er ook huid op de schapenvacht zit en het niet alleen maar wol is.
Dat wasmiddel zorg er namelijk voor dat de huid niet gaat uitdrogen wat je dus met 'gewoon' wolwasmiddel op termijn wel krijgt. Na de eerst keer wassen zal het wel meevallen, maar op termijn gaat dat niet meer goed.
Zelf heb ik al jaren een Mattes pad die ik toch wel regelmatig was, zodra hij vies is, met dat speciale bontwasmiddel van Mattes. Als de pad uit de wasmachine komt en vervolgens nog op wolprogramma in de droger is hij weer als nieuw en de huid is ook nog steeds soepel.