Zadel Haflinger passend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XBlossemX

Zadel Haflinger passend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 23:40

Hallo iedereen.

Graag zou ik jullie mening willen horen over volgend wintec zadel 500 dressuur.
Ik kon zomaar wat zadels op de pas krijgen van een goede kennis, helaas geen zadelmaker nog in de buurt (die komt nog wel)
Ik twijvel alleen over de lengte van het zadel (heb zelf maatje 34) en of hij wel breed genoeg is.
Boom is zowiezo te smal, met de boommeter kwamen we op een witte uit, alleen beestje is 5 jaar nu en nog niet onder het zadel (groeit mischien nog veel?) Dus mischien toch beter de wintec xl proberen? Heb wat foto's bijgevoegd.

16,5 inch
Afbeelding

17 inch (te lang voor het mooie? Of kan dit nog?)
Afbeelding

Kussen(kanaal) breed genoeg?

Kussen(kanaal) Achterkant

Kussen(kanaal) Voorkant

Voorkant zadel

Voorkant zadel 2

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 06:37

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik de 17" te lang vindt ogen, of het zadel verder wel past (aansluiting kussen ed) is moeilijk te beoordelen vanaf een foto.

fjordnina

Re: Zadel Haflinger passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:16

Het zadel moet voor de 18e rib blijven. Ik denk zelf dat hij er met beide zadels net achter komt. De boommaat van de 17 inch lijkt wel iets beter te passen dan die van 16,5 inch. Zijn dat allebei dezelfde maten of niet?

Waar ik bij dit zadel bang voor ben is dat het naar voren zal gaan trekken. De singelstoten liggen op een mooie lijn, maar bij een haf trekt de singel vrijwel altijd meer naar de oksels toe. Daarmee trek je de hele ligging van het zadel uit verhouding. Dit valt wel op te lossen door er een voorste singelstoot aan te laten maken.

Ik denk dat je beter kunt gaan kijken naar een zadel waarvan de kussens korter zijn.

MissDonna

Re: Zadel Haflinger passend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:17

als je op de foto kijkt zie je dat het zadel nog en stukje naar voren komt. dus idd zit je denk ik nog achter de 18e rib. MAar

als je zadel wel naar voren trekt zoals fjordnina zegt. dan zou ik er GEEN voorsingel in laten zetten. Dit drukt de schouder af. dan gewoon opzoek gaan naar een passend zadel.. ik ken het probleem heb vele zadels gehad voor mn merrie. en boomloos lag alleen het beste..!