Bontjes blijven op het zadel nooit zo mooi als nadat je ze gekocht hebt. De vacht gaat na verloop van tijd toch wat samen plakken en dat krijg je ook met borstelen niet meer helemaal zacht. Daarnaast is het echt soppen als je per ongeluk in een flinke regenbui terecht komt. Let er ook goed op dat je een bontzitting met ruwe onderkant koopt. Anders loop je de kans dat het ondanks goede bevestiging toch ligt over je zadel gaat schuiven en jij dus mee schuift.
Bij gelpads heb je veel verschil in kwaliteit. Ik heb een alfagel gehad en die is vrij glad en ik kan me voorstellen dat die na het in de zon liggen heel erg heet wordt, zeker door de plastic achtige bovenzijde. Ik heb ook nog een action gel seatsaver liggen. Deze is dikker, heeft een fijnere gel en een ruwe bovenzijde waardoor het niet zo heet wordt en je ook niet gaat glijden.
Wegens aanschaf van een boomloos Freeform zadel is de action seatsaver overbodig geworden en voor een leuk prijsje te koop
. Is nog in zeer goede staat (reed voorheen liever met mijn barefoot dan met de wintec).