Wel of geen goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DearDarling

Wel of geen goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:16

hallo bokkers :D

Ik mag voor mijn verjaardag een nieuw zadel :Y)
Nu vroeg ik me af of je in een sintetish (of hoe je het ook schrijft) zadel veel gaat zweten, en gaat het sneller 'kapot'?
En zijn het goede zadels of niet?
Dit is wat ik vraag en ik wil geen diskussie ofzo, je kan best andere 'antwoorden' schrijfen alleen dan moet je niet op een antwoord wachten :o
En jongens (meisjes) hou het netjes en aardig :o

Dit is het sintetise zadel
http://www.hooks.no/product.aspx?produc ... Order=DESC

En dit is het leren zadel
http://www.hooks.no/product.aspx?produc ... Order=DESC

Groetjes Maxime-Louise
Laatst bijgewerkt door DearDarling op 22-06-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:28

Op deze manier kun je geen zadel kopen. Ja voor aan de muur, maar niet om te gebruiken. Je moet echt verstand van zaken hebben wil je een zadel zonder zadelmaker aanschaffen.
Ik raad je dan ook aan om een goede zadelmaker in te schakelen en samen met hem/haar een passend zadel te vinden.

Edit: Je links doen het overigens niet. Pagina kan niet gevonden worden is de melding.

Cassagrande

Re: Wel of geen goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:17

Je kunt geen zadel kopen of info vragen met alleen een foto. Je moet het zadel passen want het moet goed liggen op je paard of pony. En je moet erzelf goed in kunnen zitten. Uitproberen dus.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:32

het zadel licht gewoon goed en het zit lekker ik vroeg me gewoon de dingen af die in de tekst staan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:35

maxipaxixx schreef:
het zadel licht gewoon goed en het zit lekker ik vroeg me gewoon de dingen af die in de tekst staan!

Alsof wij iets kunnen zeggen aan de hand van een Noorse(?) tekst. :D
En is het zadel gepast of hebben jullie dit zelf gedaan?

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:36

Je kunt niet op deze manier een zadel aanschaffen?? is het voor je eigen pony/paard??
Laat een zadelmaker een zadel aanmeten.

Jij moet beslissen welk zadel je fijn vind!
persoonlijk ga ik dan voor de Wintec....die zijn licht,weinig onderhoud nodig...

Citaat:
het zadel licht gewoon goed en het zit lekker ik vroeg me gewoon de dingen af die in de tekst staan

Je weet toch niet of het op elke paard goed ligt,jij past toch ook niet alle type broeken!! je wilt denk ik nog lang plezier hebben van je pony/paard.

Als je echt voor je verjaardag een zadel mag uitzoeken doe het dan meteen goed

succes

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:37

Ik heb zelf ook een syntetisch zadel (wintec) maar heb nergens last van qua zweten, ik heb het zadel nu 3 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw.

Ze stelt alleen een paar vragen over een synthetisch zadel, dit wil niet zeggen dat ze er geen zadelmaker bij haalt

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 21:39

de eigenaar heeft het gedaan....het is mijn verzorgpaard alleen hij staat bij mij op stal ik betaal het eten en de hoeven, de eigenaar woont 1-2 uur verder op.
Dus het is mijn eigen paard, nouja een soort van :+ ..... maar kunnen jullie mij helpen? julie hebben toch wel een idee?
Ik wou inderdaad ook een wintec maar die zijn hier zo duur, dus dit leek mij een goed zadel! ik wilden alleen eerst antwoord op mijn vragen hebben voordat ik een zadelmaker laat komen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:42

Het kan best een goed zadel zijn, maar als het niet past past het niet.
Wintec past hier bijvoorbeeld niet.
Zadelmaker laten komen en zeggen in welke prijsklasse je iets zoekt, dan neemt hij/zij verschillende zadels voor je mee om te passen.

Verder ben ik heel tevreden over mijn kunstof zadel, zweten heb ik helemaal geen last van.
Zelfs vandaag niet terwijl het hier flink warm en benauwd was.
Mijn mening: of een duurder lederen zadel, of een kunstof.
Goed leer is gewoon duur, kunstof niet dus dat maakt de prijs.
Goedkope zadels worden snel lelijk qua leer en zitten vaak niet goed in elkaar.
(hoeveel kost die leren in euro's?)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:45

Ik rij op zowel Wintec als een lederen zadels en merk geen verschil.

En tweedehands Wintecs zijn echt niet duur! Even Marktplaats afstruinen, er is genoeg aanbod.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:46

Marrit13 schreef:

En tweedehands Wintecs zijn echt niet duur! Even Marktplaats afstruinen, er is genoeg aanbod.

Ze woont in noorwegen. :D
Dat maakt MP net even iets moeilijker.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:49

Mijn eerste zadel was ook syntetisch (Wintec), niets mis mee, zweete er ook niet in. Zolang het goed ligt op je paard is het prima. Ik heb nu een leren zadel, vind ik iets luxer, maar wel meer onderhoud. Belangrijkste is dat het goed ligt.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:50

moonfish13 schreef:
Marrit13 schreef:

Ze woont in noorwegen. :D
Dat maakt MP net even iets moeilijker.

:')

Tsja, dan zou je het zadel zeker eerst moeten bekijken: hoe de kwaliteit ervan is. Als dat aanstaat kun je samen met een zadelmaker kijken of het op de rug van jouw paard past.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:05

Okay, volgens mij geeft niet iedereen een antwoord op haar vraag... n.l. wat zijn de voor- en nadelen van een leren of synthetisch zadel. Dat het zadel goed moet passen (door een deskundige) is al vaker gezegd.
Klopt ook, maar ik kan me goed voorstellen dat ze ook gewoon wil weten wat de verschillen zijn tussen de 2 materialen en wat de ervaringen zijn van bokkers zijn.
(zadelmakers hebben ook verkoperspraatjes en het hangt zeker af van persoonlijke smaak).
Een gewone vraag, lijkt me.
Ik kan je helaas niet goed helpen, omdat ik altijd op een leren zadel heb gereden.
Leer vergt in ieder geval goed en regelmatig onderhoud, maar kan dan lang meegaan.
Zelf kies ik ook voor leer omdat ik het een fijner materiaal vind dan kunststof en zich nog enigszins aanpast aan ruiter en paard. Maar inmiddels hoor ik over synthetische zadel (van Wintec) ook positieve verhalen Dat was in het begin wel anders ;(
Ik denk dat je bij een 'merkloos' synthetisch zadel goed moet kijken of het wel van goede kwaliteit is (verbindingen, verkleuren, etc.).

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:36

dankjewel voor jullie reacties, dus welk zadel zeggen jullie?
( quote en zet een kruisje achter het antwoord)

Leren Zadel

Sintetise Zadel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:44

Leer gaat mits van goede kwaliteit en netjes onderhouden langer mee.

Kunststof is lichter en vraagt weinig onderhoud. Het gaat wel korter mee. Let met kunststof ook op voor muizenvraat.

Als je het geluk hebt dat een wintec op je pony past zou ik die kiezen.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:53

okee dankjewel

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:54

tamary schreef:
Leer gaat mits van goede kwaliteit en netjes onderhouden langer mee.

Kunststof is lichter en vraagt weinig onderhoud. Het gaat wel korter mee. Let met kunststof ook op voor muizenvraat.

Als je het geluk hebt dat een wintec op je pony past zou ik die kiezen.

Kunstof korter mee?
Juist onverwoestbaar imo!
Muizenvraat helemaal geen last van, en anders gewoon een goede hoes er om en klaar.
(én muis proof kast, ook voor de rest van je spullen.)
Leer moet je echt een redelijk duur zadel kopen wil het mooi blijven Kentaur vind ik bijvoorbeeld al niet echt mooi blijven qua leer. :o

Qua onderhoud vind ik het ideaal kunstof, ik heb ook een kunstof marylot en heb nu een leren hoofdstel.
Nou dat valt tegen, moet ik poetsen en vetten... :(

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:56

Kunstof gaat langer mee als leer.
Maar leer vind ik persoonlijk fijner ;)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:00

Mensen, val haar nou niet zo aan,
ze vraagt zich nu alleen af of het een goed zadel is. Niet of het goed ligt, dat kan ze zelf nog passen, maar sommige ervaringen merk je later pas.

Ik heb zelf een wintec, nooit extra in gezweet, misschien zelfs minder dan in sommige zadels. Het zich wel anders dan leer, maar heeft zeker voordelen.
Het hangt er ook van af hoeveel je ervoor wil betalen.
Kunstof gaat niet snel kapot en is heel stevig, het is minder onderhouds behoeftig en droogt dus niet snel uit.

toch ben ik nu voor leer gegaan, het zit naar mijn idee lekkerder, en gek genoeg is het toch echter en ik vind het mooier.

Met dit zadel ben ik verder niet bekent. Misschien moet je gewoon wat zadels passen en dan rijden, dan kun je voelen hoe het zit.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:39

Ik kan geen antwoord geven over het verschil tussen de zadels. Heb altijd leren gehad. Maar kunstof lijkt me ook goed. Lekker licht, minder onderhoud.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:46

Ik heb liever leer ;)
Maar heb ook een kunststof zadel gehad, knightrider neptunus, en daar was ik ook erg tevreden over. Die koop je nieuw voor ca 200 euro

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:03

Het is idd heel moeilijk om dat zo te zeggen wat beter is.
Het beste is eigenlijk om naar een winkel te gaan en daar te zeggen wat je precies wil.
Je legt een beetje glbaal uit of je een brede pony of smalle pony hebt en dat soort dingen.
En dat ze dan met een paar zadels naar je toe komen zodat je ze kan passen op jouw pony en zodat je er een ritje mee kan maken.
Ik zelf ben niet zo te spreken over de kwaliteit van kunstof zadels, al zitten de meesten wel heerlijk, ze zijn ligt en passen vaak toch al snel.
Of het er echt heter onder wordt dan onder leer betwijfel ik, ik heb nooit gemerkt dat mijn pony meer zweet onder het synthetische dan onder een leren.
Ik had jaren terug een mooi leer zadel dit werd gestolen aangezien ik aan het wachten was op mijn verzekeringsgeld heb ik heel even een kunstof zadel gekocht.
Het zat lekker en paste goed.
Toe ik mijn verzekeringsgeld had heb ik dat op mijn spaarrekeing gezet en besloot het kunstof te houden.
Maar na een jaar was die zo versleten op de plaats van de kuit en bovenbeen, dat ik alsnog weer voor een nieuw zadel ben gaan kijken.
Ik reed in die tijd heel intensief (dagelijks) veel les springen en dressuur en veel buitenritten.
En je zag hem echt verslijten het kunstof zadel.
Dus dat is het enigste wat mij niet zo bevalt.
Ik praat wel over jaren geleden dus misschien dat ze nu wel wat verbeterd zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:04

_likepink_ schreef:
Kunstof gaat langer mee als leer.
Maar leer vind ik persoonlijk fijner ;)

Echt niet, dan heb je slecht leer gehad. :P

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:56

Zelf heb ik een leren zadel, heerlijk ding... Gaat ook lang mee: het zadel is al 30 jaar oud. :D Maar dan praat ik wel over Stübben. En die zadels zijn niet goedkoop.. :P Kunstof geen ervaring mee, dus daar kan ik niks over zeggen. :n