Wel of geen barebackpad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skoster

Wel of geen barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:49

Hallo allemaal.
Mijn pony doet erg vervelend onder het zadel. Hij springt onder het draven zonder beenhulpen in galop. Ook is hij onder het zadel erg sterk. Ik ging zonder zadel uitstappen en merkte dat hij zich daaronder veel beter gedroeg. Wanneer ik aan het draven was sprong hij niet in galop en ik had helemaal controle over hem. Is het wat om nu een barebackpad voor hem te kopen? Zo ja, welke raden jullie mij aan? Of zijn er nog andere mogelijk heden zodat hij niet zo sterk meer is?

groetjes.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:52

Ik zou misschien je zadel na laten kijken. Misschien ligt hij niet goed op de rug van je pony waardoor ze zo vervelend doet.
Ik rij zelf trouwens veel met barebackpad, en het rijd erg goed, dus als het zadel 100% goed ligt is een barebackpad zeker een uitkomst.

Owja ik heb de barebackpad van Barefoot, heerlijk dikke kussens, fijn materiaal en soort van voorgevormde zit zodat je stevig zit.
Laatst bijgewerkt door Bismarck op 21-06-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:53

Ligt het zadel wel goed? Lijkt me namelijk uit je verhaal dat die gewoon niet fijn zit. Eerst daar na laten kijken, met zadel is eigenlijk beter voor zijn rug omdat het de druk goed verdeeld.

skoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:56

Mijn zadel is wel goed. Vandaag heb ik een zadel van een vriendin van mij erop gehad, maar hij gedraagde zich het zelfde. Samen kunnen we het gewoon niet met een normaal zadel vinden.
Laatst bijgewerkt door skoster op 21-06-09 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:59

Maar is de zadelmaker al geweest? Want een ander zadel betekend niet meteen dat hij beter ligt.
En anders gewoon over gaan op een barebackpad, of misschien boomloos? Dan heb je wel stijgbeugels maar het is toch anders voor je pony dan een boom zadel.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:59

Dat je het zadel van je vriendin er op hebt gehad zegt niets :)
Het zadel van je vriendin zal hoogstwaarschijnlijk niet passen aangezien bijna ieder paard gewoon een ander zadel moet hebben.
Kijk, een barebackpad is natuurlijk leuk,
maar met een ander zadel is het veel makkelijker op te lossen :)

Moet dat zadel natuurlijk wel goed gecontroleerd zijn door iemand die er verstand van heeft :+

skoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:02

ja oke, dat klopt. Maar zelf denk ik ook dat ik liever iets ander wil dan een normaal zadel. Dus een boomloos zadel zou ook een goede oplossing zijn?

ZusJacobs

Re: Wel of geen barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:01

Boomloos [goed merk, met goede drukverdeling] zou dan idd een goede oplossing kunnen zijn voor je paard!
Maar laat er dan wel een zadelmaker naar laten kijken, ook boomloze zadels kunnen verkeerd liggen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:27

vind het een beetje een flut-excuus om hiervoor boomloos te gaan rijden. denk dat het probleem namelijk niet persee opgelost wordt hiermee...

zadel kan gewoon pijn doen
jij kan mss anders zitten
jij bent wss met uitstappen niet meer werk aan het vragen van je paard. mss heeft ze wel last van haar gebit

kan van alles zijn!

buiten dat: boomloos of zelfs bbp vind ik heerlijk om mee te rijden :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:08

Maar als dit een makkelijke oplossing zou zijn voor haar, en het zou werken. Maar als het rijden wel goed gaat zonder zadel, dus gewoon met bit etc. dan zie ik de moeilijkheden niet.

skoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:08

Vandaag weer zonder zadel gereden, en het ging supper! Hij is veel vrolijker, en ik ook. Ik ga dus toch voor bbp. Wat zijn goede merken? En is dit wat?
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=51 ... =Vantaggio Freestyle Pad

trouwens, zijn gebit en rug zijn al gecontroleerd. Niets mis mee.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:16

houdt er alsjebliefd wel rekening mee dat het permanent rijden zonder zadel (dus ook met bbpad of boomlooszadel) slecht is voor de rug vanwege het niet voldoende uitspreiden van de druk op de wervels.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:22

Dat valt voor boomloos geloof ik best mee hoor, El_vis :)
Kijk, als je nou een boomloosje zonder bijbehorende pad gebruikt dan is dat inderdaad erg slecht,
maar zo'n pad heet niet voor niets drukverdelende pad :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:35

Verplaatst NH --> HAR

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:22

ik stem voor de bbp van barefoot. ik heb die van mij gekocht op boomloosrijden.nl.

weet alleen niet of je een wit paard hebt en wel eens zwemt of in de regen rijdt, want hij geeft wel af heb ik gemerkt :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:55

Ik ben ook van het zadel overgestapt naar een BBP (kon om de zoveel tijd een nieuw zadel kopen omdat het niet meer goed lag), ben op het moment het Sheepskin Pad van Umaki aan het testen, dus kan daar nog niet veel over zeggen. Maar m'n eerste ritje ermee was heerlijk! Paard weer lekker goed voorwaarts en de oortjes veel naar voren (ook een klein beetje irritant als je wilt dressuren:P).

En inderdaad je kan de ruggenwervels beschadigen als je niet goed zit. Maar als jij gewoon heel relaxed doorzit en goed mee kan gaan met het paard, beschadig je hem niet hoor;)

Denk er wel aan dat je geen beugels aan zo'n pad doet hè!!!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:24

Ik heb voor mijn tinker en trekpaard een BBP en ik vind het ideaal. Zit heerlijk en je blijft tenminste zitten als ze opeens een wending maken. :D
Verder heb ik een boomloos zadel en ik wissel beide af, ze zitten allebei goed.