Waarmee hoofdstel fijn soepel krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Waarmee hoofdstel fijn soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:36

Ik heb een stang en trenshoofdstel, bijna nieuw, die ik nu nog eigenlijk niet gebruik, maar die ik graag wel wat soepeler wil hebben. Ooit eens als aanbieding gekocht bij Ooteman, geen merk ofzo. Wel vrij chique met blinde sluitingen, mooie brede neusriem en de gesp achter de oren. Heb al lopen olieen maar dat haalde weinig uit. Vet trekt er niet echt lekker in, blijft er een beetje als een hard laagje opliggen. Stubben Hamanol deed the trick ook al niet. Ik heb ooit eens een pagony een nachtje in de leerolie gehad en dat hielp als een tierelier, maar dat durf ik met deze niet omdat ie wit onderlegd is.
Op zich is het wel net en sterk leer, maar net ff te dik en stug.
Zijn die gele flesjes van kavalkade hier fijn voor? Of andere suggesties?

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:42

ik volg dit ook even. ik heb ook een hoofdstel wat stug blijft.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:57

Tja, je hebt bijna alles al geprobeerd zo te lezen :? .
Meestal worden hoofdstellen ook soepel door de gewoon lekker veel te gebruiken en na het rijden even af te nemen met leerzeep met toevoeging (bijvoorbeeld die van Stubben).
Teveel olie en te vet is trouwens ook niet goed.
Een nachtje in de olie leggen wil inderdaad wel eens helpen. Je loopt alleen wel het risisco dat het leer gaat lopen. Het kan dan breder worden en dus niet meer door de passantjes passen o.i.d.. Dat is een risico wat je dan neemt.
Voor het witte onderleg maakt het niets uit, dat is gewoon hetzelfde materiaal als wanneer het zwart was geweest ;) .

Concorde

Re: Waarmee hoofdstel fijn soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:07

Gaat dat wit geverfde er niet af door de olie?

Voor het 'lopen' ben ik niet zo bang, het is niet van dat hele vezelige poreuze leer.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:39

zodra ik een nieuw hoofdstel heb gaat het een nacht in de olie, daarna 24 uur uithangen maar uit de zon houden. Ook het wit onderlegd hoofdstel en halster zijn er in gegaan dit doe ik al 20 jaar en heb nog nooit ergens last van gehad. suucses

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:52

Een nacht in gewone slaolie werkt super!
Ik doe mijn nieuwe leren spullen altijd in een emmer en dan helemaal onder laten lopen met slaolie.
Na de nacht goed alles afdrogen, en de olie kun je weer hergebruiken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:54

En waarom slaolie ipv lederolie? Wat is daar beter aan?

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:57

goed invetten en veel gebruiken. Wordt ie vanzelf soepel.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:05

Concorde schreef:
Gaat dat wit geverfde er niet af door de olie?

Voor het 'lopen' ben ik niet zo bang, het is niet van dat hele vezelige poreuze leer.

Nee, hoor. Dat witte gebeurt in principe niets mee (ik heb het hoofdstel natuurlijk niet gezien, maar van het ion de olie leggen zou er niets moeten kunnen gebeuren).
Uitzetten of lopen kan elk hoofdstel. Duur of goedkoop, leer leeft altijd. Het kan goed gaan, maar het kan ook je hoofdstel kapot maken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:15

asjemenou schreef:

net zo goed, alleen véél goedkoper ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:20

Zou toch géén slaolie gebruiken, zulk spul hard soms uit door langzame oxidatie(de reden dat ouderwetse olieverf droogt). Dat kan een hele vervelende taaie troep worden als je pech hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:15

wat je kunt proberen is hem zo erg in de neatsfootolie zetten dat de olie eraf druipt, in een plastic zak doen, dichtbinden en 24 uur laten trekken.
Dan uit de zak, is het nog droog herhalen, is het vettig dan 12 uur ophangen en daarna goed uitpoetsen met een schone en droge doek.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:51

Gimmick11 schreef:
asjemenou schreef:

net zo goed, alleen véél goedkoper ;)

Ach, ik doe jaaaaren met 1 blik lederolie, dus kan het niet duur noemen.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:58

Zou toch wel voorzichtig zijn met een wit onderlegde neusriem. Als er een soort van nerfjes in t onderlegde zitten gaat daar olie inzitten als hij dan vies word krijg je m nooit meer schoon. Een vriendin van mij is dit overkomen met haar dure Dobert hoofdstel en dat is toch best wel balen.
Een nacht in de olie zou ik niet zo snel doen, het leer raakt dan zo verzadigt als je riempje door de gesp haalt de olie er al weer op komt te liggen.
Meestal geef ik mijn hoofdstel een dipje, even er helemaal in en dan uit laten lekken in een vergiet met een emmer eronder. Daarna lekker uit poetsen en dan klaar voor gebruik.
Met alleen een dipje is het ook geen probleem om met wit onderlegd te hebben. Mijn hoofdstellen zijn ook allemaal wit onderlegd en als je na de dip meteen even een doekje erover haalt gebeurd er niks mee.
Groot voordeel van deze manier vind ik ook dat je in de maanden erna alleen nog maar even een doekje met zadelzeep over je hoofdstel hoeft te halen om m weer helemaal glimmend te hebben!
Succes ermee

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:49

Paar uurtjes in de zonnebloemolie, werkt echt super.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:51

elk nieuw hoofdstel gaat bij mij een dagje in een oliebad. Heb zo een emmertje en dat help echt. Tip niet je teugels erin doen.
Verder onderhoud ik elke dag na het rijden mijn gerief, en eens per maand een grondige reiniging en verzorging.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:55

ik heb ook witten onderlegde döbert en schumacher s&t en nog nooit problemen gehad.
Dat van dat verzadigd zijn heb je wel gelijk in, maar je droogt wel het kopstuk af en ploert het niet direct je knol op e. :-)
Dus gewoon goed laten drogen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:36

Zonnebloemolie bleek de oplossing. Heb het hoofdstel een dipje gegeven (behalve de brede neusriem, die hoefde ook niet soepeler) en het is echt heel fijn geworden. Niet goor vet of slap, maar gewoon fijn soepel!