help zadels glijden van rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

help zadels glijden van rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:07

hey hey,

mn bijrijdpaardje is nu 13 jaar en heeft een heel rechte rug/bijna geen schoft
De eigenaar verteld me dat ze al heel veel zadels geprobeert hebben maar geen enkel zadel echt goed zit... uiteindelijk hebben ze een westernzadel gekocht deze zit zo prima maar hoe goed je ook aansingels zodra je (en dit deden alle zadels) wilt opstappen glijd het zadel naar onder en word het dus nogal lastig om alleen zonder hulp op te stappen (als iemand namelijk aan de andere kant het vasthoud gaat het wel) maar het is de bedoeling dat ik uiteindelijk ook alleen ga. (opstap mogelijkheden zijn er niet zoals een krukje/bankje of iets dergelijks daar het in de wei is) maar dan nog zou je buiten rijden en je valt eraf moet je er toch weer op kunnen komen!

nu hebben ze een boomloos zadel gekocht (boomloos westernzadel is gekocht en moet nog aankomen) dit is het enige zadel waar ik op gereden heb tot nu toe met hem. het ging altijd prima, (al is het wel ff wennen met rijden en opstappen vind ik) en gister moest ik alleen opstappen en het werkte totaal niet... zadel glijd weg, kun je hem weer los maken en opnieuw aansingelen en dit hebben we 4 x gedaan.

iemand een idee hoe je het kunt verhelpen. we hebben geen elastike singel (dacht toen mij dat de eerste x gebeurde bij een andurance paard dat het daar aan lag, dit vertelde die eigenares me ook) dit was ook een paard van de renbaan met rechte rug.Maar goed misschien weten jullie een oplossing.

het is een dartmoor achtig zadel (daar vind ik hem in mn herrinnering het meerste op lijken... binnekort krijgen we dus eentje die western is en zal ik daar op rijden)

PS: ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt (niet mn sterkte punt door middel van internet)

nakoma1232

Re: help zadels glijden van rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:12

mm ik had dit met mijn zadel ook altijd...

heb nu een borstriem aan mijn zadel en zadel blijft nu al beter op de rug!! maar daarvoor moet ik wel zien dat hij zeer goed is aangesingeld..

het is dus een tijdelijke oplossing maar als ik iets beters vind, neem ik dit mee over..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:12

mm oke... nja miss is t dat dan.. hij is nu tot t laatste gaatje dat lukt echt met moeite net! een gaatje erbij heeft dus geen zin;) dan heeft t arme dier een corset om hahaha en ik heb een machine nodig het dan in dat gaatje te krijgen:P

maar miss is dat het dan (als we niks anders vinden!)
opzich is t niet zoon ramp als je ergens kunt opstappen of iemand bij je hebt maar helaas is het niet altijd zo :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:27

Een boomloos zadel schuift minstens net zo hard als een boomzadel. Heb je al een antislipmatje geprobeerd? Die werken goed tegen zijdelings schuiven :j

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:33

ik heb het zelfde probleem, of had eigenlijk, ik rijd nu met een anti slip pad onder een blanket en het probleem is opgelost

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:35

Nog strakker aansingel is gewoon dierenmishandeling, een elastische singel zal bij dit paard nog meer gaan glijden en gebruik bij het opstijgen alsjeblieft iets van een krukje of een krat. Zet dan maar iets in de hoek van de wei o.d, maar laat het niet je complete gewicht opvangen bij het opstijgen.

Je zou het kunnen proberen met een grandeur of een hafpad met sympatex onderkant.
En anders rijden met een bbp :Y)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:38

de TS geeft aan dat een krukje geen oplossing is als je op buitenrit bent, ik ben het hier mee eens, er moet gewoon een oplossing komen die altijd werkt, ik heb hem voor ons inmiddels gevonden, strak aansingelen is helemaal niet meer nodig :n

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:30

Op buitenrit kan je altijd ergens een boomstronk, bankje, verhoging o.d vinden... This maar net hoe creatief je bent.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:31

je mag een keer mee hoor, sommige stukken in de omtrek van 5 km, zo vlak als de woestijn :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:39

Wahweahwahwa... uhm ja.. dan heb je een probleem.
Klinkt trouwens wel als een fijne "racebaan"

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:20

ha nee strakker aanslingelen ga ik ook ECHT NIET DOEN arm dier :P (hij is overgins nu gewoon GOED niet te strak ofzo!! denk zeg t ff)

idd elastiek zal meer schuiven en je hebt de neigen nog meer aan te singelen...(althans zo vertelde die meid me dat toen)

anti slip nog nooit geprobeert wat kost zo iets? (dan kan ik t hun zeggen OF indien ik het zelf makkelijk kan betalen zelf desnoods kopen)

hier waar ik rijd is vaak idd echt niks, tevens weet ik hoe het is dan op te stappen:P en je paard moet dan wel ook niet een stukje weg lopen of keren met zn achterhand dan kom je er nog niet op :P hij is opzich heel lief met opstappen al wil hij wel eens een beetje lopen, maar zodra je er een stoel naast zet vind hij het niks meer ;) zowieso redelijk nerveus pittig paardje :)
iig waar ik uiteindelijk buiten ga rijden zijn echt idd hele stukken waar geen enkel bankje komt alleen akkers dan is het dus geen doen daar op te stappen

maar iig dr moet gewoon een goede oplossing zijn ;)

anti slip ga ik eens onthouden..
das idd fijne racebaan:P zodra ik met hem naar buiten ga ga ik daar uiteindelijk ook stukjes met hem rennen (vind hij leuk om te doen en kan t goed als ex renpaardje:P)
ow en overgins hebben ze geen boomloos zadel gekocht omdat het minder zou schuiven hoor maar omdat ze zoveel zadels hebben gepast en deze gewoon wel goed zat! en de eigenaar vind westernzadels (die van de boomzadels nog t beste liggen op zn rug) te hard :P

ps: alvast bedankt voor de reactie's!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:27

Anti slip pad niet wat voor je?
Heb ik ook gebruikt voor mn tinker, maar heb nu niet meer nodig.

Borsttuig?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:35

yep die 2 zijn idd al langs gekomen moet alleen eens kijken naar de prijzen, ze hebben net een nieuw zadel besteld en hij is net goed ziek geweest dus weet niet hoe het met de extra uitgaven centjes zit ;)

uiteraard zijn andere oplossings nog steeds zeer welkom!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:05

misschien kun je die van melanieB overnemen :)*
die van mij heb ik op een beurs gekocht, die was iets van 40 euro geloof ik.

@annebe hihi racen doen we nog maar niet hier, paardje is nog onervaren :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:16

Het nieuwe zadel is er nog niet eens als ik het goed begrijp ?

Misschien eerst even afwachten dan , wie weet ligt hij wel ineens goed.

Overigens schuift een boomloos zadel echt niet per definitie meer dan een boomzadel hoor , dat is echt een fabeltje. In veel gevallen schuift het juist een stuk minder omdat de zadels veel meer om het paard heen "gekleefd" zitten dan dat een boomzadel ooit kan doen.... maar het vraagt vaak wel een tijdje inrijden van het zadel voordat het helemaal perfect naar de individuele rug is gaan staan.

Een sportschoen (soepel boomloosje) vormt zich nu eenmaal meer naar je voet (paardenrug) dan een klomp (boomzadel).

Of het boomloosje dat jullie gekocht hebben goed zal liggen is afhankelijk van het model , de pad die je eronder gebruikt en ook de singel die je eronder gebruikt.

Vaak ligt een elastische singel juist steviger , wederom omdat die zich steeds aan kan passen. Maar neopreen singeltjes scoren vaak ook goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:48

Dan had ik denk ik idd een nieuw boomloos zadel in m'n hoofd pmarena :o

Antislippadje... bij HOI had ik er eentje voor een euro of 9, ze kosten maximaal 20 euro. Lijkt me nog wel op te brengen, toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:01

Nieuwe kunnen soms echt problematisch zijn :j

Het maffe is dat het heel wisselvallig is , er zijn ook zat mensen die een VPS zadel hebben dat direct muurvast ligt op een paardje waar vanalles mee is geprobeerd , zelfs duur maatwerk.... en dat is op zich best maf omdat schuiven in het begin echt niet raar is. Het leer is nieuw en wel goed anatomisch gevormd maar nog niet "ingereden" naar het preciese paard dat eronder zit.

Zo'n simpel anti-slip matje is inderdaad wel een goede tip , werkt onder boomzadels ook goed over het algemeen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:05

Zou je ze eventueel zelfs onder je inlages kunnen plakken, zodat je niet steeds hoeft te klungelen met een los matje?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:56

het nieuwe zadel is er idd nog niet, ze is western fan dus wil graag een westernachtig zadel maar hij is kwa maat paar inch groter dacht ik maar verder precies t zelfde alleen de vorm van een westernzadel..hij word dus ook normaal aangesingelt dan. t is puur het uiterlijk.

ik heb ondertussen niet nog gereden, maar het zadel hebben ze al heel lang, hun zoontje rijd er ook mee.. maar die is nog te klein op dr goed op te komen dus word er sowieso opgetild :) opzich vind ik het nog allemaal niet zo erg maar het is gewoon zo dat het onmogelijk is steeds met hun te blijven gaan daar ze nooit weten hoelaat en ik dus eigenlijk heel de dag thuis moet zitten w88 tot ze eindelijk bellen dat ze kunnen gaan. Dit gaat even zo maar ik kan niet heel mn leven opgeven om met hun naar de paarden te gaan.bv zeggen van o ik was mn hond ff gaat gewoon niet, als ze bellen moet ik binnen 5 min klaar zijn:S
vrij irritant dus...ben nog aant w88 tot hij eindelijk de sleutel na maakt, dan ga ik waarschijnlijk alleen en dus heb ik dan een probleem met opstappen.

iig ga ik dat slipding enzo eens doorgeven aan ze!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:59

ow werkt zoon slipmatje ook als je er een dekje nog tussen legt (tussen het matje en het zadel dus) heb ergens gelezen dat de werking dan minder is.
en ja t is mijn paard niet, ik mag heel veel, maar wat erop komt te liggen of welke optoming ze hebben is hun keus.

in ieder geval al bedankt

sierrapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:34

ik had hetzelfde probleem met mijn zadels. mijn haf heeft een lage schoft en brede schouders.
ik heb nu een boomloos zadel met een stroeve pad eronder, en dat gaat al beter. in het begin glijdt het nog wel, omdat het zadel zich nog naar je paard moet vormen. misschien iets om in je achterhoofd te houden....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 00:40

yep. Maar vergeet niet, het zadel waar ik het nu over heb of de zadels zijn niet nieuw!!! die heeft hij al heel lang ;) de nieuwe is wel bestelt en komt nog aan, zal hier rekening mee houden :D maar het ging nu vooral op de oude :D

iig toch alvast bedankt, ik heb t ze vandaag ff snel gezegt maar kreeg er geen duidelijke reactie op alleen dat hij een borstriem wel had (deze weet ik niet of hij bij de stallen ligt of bij hen thuis, maar als ik hem vind ga ik hem toch gebruiken althans ze zal t wel goed vinden maar vraag het toch na. (ben nogal verlegen/onzeker in het bijzijn van andere dus dingen aankaarten en vragen is bij mij nogal lastig ;) ) de antislipmat reageerde ze totaal niet op *nu is ze duits maar ze verstaad me opzich altijd goed, maar miss snapte ze het ff niet* iig nu ben ik ff blut maar die 10 euro 2derhands kan ik ook wel sneller betalen voor hem! al moet ik wel weten of het met dekje (bont zadeldekje heeft hij, in de vorm van t zadel) dat antislip ding het nog goed genoeg doet! daar ik anders weer zal moeten vragen of t zonder dekje mag...)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:10

nou hoe wonderbaarlijk!!! het nieuwe zadel glijd nouwelijks ;) (althans zo ist nu..heeft er pas 2 x opgelegen) miss helpt het westerndekje er ook tegen. Ik was vandaag aant einde van het rijden afgestapt en opnieuw opgestapt (alleen) en hij schoof wel maar heel minimaal dat je het weer recht kon krijgen door erna even goed maar rechts te leunen al staande ofzo :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:27

Nou , kijk , zie je nou , eerst uitproberen :D

In principe gaan ze na meer ritten alleen maar beter liggen , dus wellicht is dat laatste beetje "schuif" straks ook gewoon weg :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:51

zou super zijn...nouja ik zeg gewoon wat de eigenares me verteld ;) die verteld me al zoooo veel zadels geprobeert te hebben... dus geweldig dat deze het niet doet :P nu het beugel probleem nog ;)