boomloos, ook begin pijn in je onderrug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

boomloos, ook begin pijn in je onderrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 07:50

Ik heb voor mijn haflinger een westernboomloos zadel gekocht. En heb er gister voor het eerst op gereden. Alleen nu heb ik wat last van mijn stuitje/onderug.

Hadden jullie daar in het begin ook last van? Of zou het eerder komen omdat ik vorige week van me paard ben gevallen?

zij

Re: boomloos, ook begin pijn in je onderrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:50

ik denk dat je zelf ineens anders gaat zitten doordat je een ander zadel hebt? ik durf niet te zeggen dat dat door het zadel komt. denk eerder doordat je ineens anders zit...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:53

Nee heb ik geen last van :n
Ik kan juist heel goed mn onderrug ontspannen op mn zadel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:20

Ik had het in het begin ook even omdat je ineens heel onafhankelijk moet zitten, je wordt niet meer in een houding gedwongen door de kniewrongen enzo. Maar dat duurt niet lang. Bij mij helpt het zadel nu juist heel goed tegen pijn in mijn rug, ik heb een tijdje met mijn rug gesukkeld (wat later door mijn matras bleek te komen) en paardrijden op mn barefoot was dan juist heel fijn, dan had ik even geen pijn meer in mijn rug :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:56

oke haha dat wordt dus vaak met dat zadel rijden. Aangezien ik ook veel dressuurrijd, maar dan met een boomzadel.

Ik ben van plan omdat boomloos zadel te gebruiken voor buitenritten (1x in de week) alleen dan moet ik natuurlijk pijn van krijgen haha

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:07

Ik denk dat je anders bent gaan zitten. Een boomloos zadel geeft vaak minder steun aan de ruiter dan een boomzadel. Als je die steun gewend bent en plotseling niet meer hebt, kan het zijn dat je lijf zich een andere houding aanwend. Omdat je pijn hebt in je stuitje en onderrug denk ik zelf aan een foute bekkenpositie, waardoor je in je ruggengraad hangt en erg veel druk zet op de banden, spieren en tussenwervelschijven.
Zonder je te zien rijden kan ik dit echter niet met zekerheid zeggen.

EDIT: Ik heb even in je profiel gespiekt. Rij je met het dressuurzadel van de foto's? Dan heb ik wel het vermoeden wat het probleem is :) Maka je geen zorgen, met de juiste begeleiding kun je leren om in beide zadels te zitten zonder pijn en in de optimale positie om je paardje te begeleiden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:48

ik rijd nu ook voor het eerst boomloos maar ondervind er geen pijn door :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:46

ik heb er ook geen last van. heb dan wel een dres model. Dus weet niet hoe dat met western is...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:09

Met welk zadel en welke pad rij je...? :)

Stuitje is op zich wel een beetje vreemd , je zit toch niet op de ruggengraat hoop ik ?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:51

ik ken dit wel van verschillende zadels met boom. heb geen ervaring me tboomloos.
maar op mijn stageplaats rijd ik verschillende paarden per dag. en er is daar 1 zadel waar ik die rugpijn van krijg.
Ik kan daar niet fijn op zitten. Waar he taan ligt weet ik niet
maar ik wil even aangeven dat het niet perse aan het boomloze hoeft te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:26

Kunnen 2 dingen zijn:

1. (grootste kans dat dit het is) je moet nu anders gaan zitten waar je lichaam aan moet wennen. Door je bewust te zijn van je houding en km te maken gaat zit vanzelf over.

2. (was bij mij van toepassing) je zit nu te breed en/of in een stoelzit en dat kunnen je heupen niet aan. Ik reed al jaren boomloos met een Barefoot maar na de overgang naar een grotere pony en een groter/breder zadel, kreeg ik problemen in mijn onderrug. Ik heb hele brede heupen en kon niet tegen de brede zit die ik kreeg van het zadel. Nu rij ik met een FreeForm die smaller is gebouwd en waar mijn voeten beter onder mijn lichaam blijven. Ik heb nu nergens meer last van.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:34

denk ook dat het van het anders zitten komt.
Ik heb er in het begin geen last van gehad, maar ben wel bij dressuur gebleven. Heb geen ervaringen met boomlooswestern.

T zal iig niet van je val komen: dan had je wel al eerder pijn gehad lijkt me.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:24

Bij mij is het juist omgekeerd.
Ik heb geen last meer van mijn rug als ik op mijn barefoot rij :)