Het nut van een neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Het nut van een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:19

Nu mag het misschien een hele domme vraag zijn hoor, maar wat is nou eigenlijk het nut van een neusriem afgezien dat ze hun mond niet goed kunnen opendoen?

Nijn

Re: Het nut van een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:20

Bit op de plaats houden.
Door de neusriem kunnen de bakstukken minder schuiven :)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:20

een neusriem helpt het bit stabieler te liggen in de mond / op de plek te houden
als je de neusriem gebruikt om de mond dicht te houden doe je iets fout

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:28

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:36

ik was vroeger ook van mening dat een neusriem diende om de mond dicht te houden en zo meer controle over je paard.pony te hebben.
Hier ben ik vanaf gestapt, een paard opent z'n mond met reden, of hij snapt het niet of je doet zelf iets fout. Dus bij dient een neusriem of voor de sier of om het bit beter op z'n plek te houden -> stabieler

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:54

aha, tja heb gister voort eerst met neusriem gereden en op zich reageerde ze wel beter. Dus dan zou het stabieler laten liggen van het bit hier wel op toepassen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:04

Een hoge neusriem is om de mond dicht te houden, komt van de tijd dat er nog op het slagveld gevochten werd. Als het paard viel met zijn mond open brak hij zijn onderkaak, wat dodelijk was, viel het met zijn mond dicht brak hij zijn neusbot, wat enkel pijnlijk was. Ook kan er een vaste martingaal aan.

De lage neusriem is ontwikkeld om deels bitloos mee te kunnen sturen voor jonge paarden en beginnende ruiters, ook kan deze het bit goed stil houden in de mond (hij ligt op de bitringen of strak tegen het mondstuk aan).

De gecombineerde neusriem is in engeland ontwikkeld om toch nog iets het bit te ondersteunen, zeker bij ophaalbitten, en toch de vaste martingaal eraan te kunnen maken. In spanje is de gecombineerde neusriem ontwikkeld om de overgang tussen lage en hoge neusriem kleiner te maken.

De duitse neusriem stabiliseerd de bakstukken als één van de weinige neusriemen, deze gaat namelijk door de bakstukken heen. Dit zie je terug bij spaanse en menhoofdstellen.

De mexicaanse neusriem is ontwikkeld om dezelfde controle over een paard te houden qua mond openen als een gecombineerde neusriem, zonder dat de luchtwegen kleiner gemaakt worden en met volledige vrije ligging van het bit. Ook drukt het niet op de wangen van het paard waardoor het paard minder de neiging heeft om te knassertanden.

Dit zijn de meest voorkomende neusriemen. De rest wil ik ook nog wel over schrijven als er interesse voor is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:00

@Miroza: interessante uiteenzetting, ik heb weer wat bijgeleerd. :) alleen een bedenking: mijn paard krijgt z'n mond toch nog gemakkelijk open met alleen een hoge neusriem (gecombineerde zonder sperriem), maar da's alleen m'n bevinding en misschien moet ik hem strakker aantrekken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:28

Een hoge neusriem kan (hoeft dus niet) je heel strak doen. Zeker als je hem een ruime i.p.v. een krappe 2 vingers onder het jukbeen doet. (je ziet ze soms wel 3 vingers onder het jukbeen) snoer je hem dan gewoon echt de mond. Kijk maar eens naar s&t-hoofdstellen, aan de stang en houding van de ruiter kan je soms heel wat spanning aflezen, maar de tandjes van het paard zijn nauwelijks van elkaar. Vaak hebben die dieren brede dik onderlegde aansnoerneusriemen (andersom geldt trouwens niet, voordat mensen met deze neusriem zich aangesproken voelen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:43

Mizora, ik heb een vraag aan jou want jij weet er veel vanaf. Bij mijn gewone trenshoofdstel heb ik een lage neusriem. En iedere keer zit aan de ene kant de neusriem voor het bit en aan de andere kant zit het riempje over de bitring. Hoe kan dat en is het erg? Ik zal er even fotootjes van zoeken :)

Edit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCZ8YDRP-D.jpg (die jaap op z'n gezicht begint overigens gelukkig al netjes dicht te groeien ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZAN6KRR-D.jpg

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:05

Ik vind de neusriem onzin. Als mijn pony zijn mond opendoet, weet ik dat ik fout zit. Het bit ligt er écht niet stiller door. Als je het hoofdstel omdoet, beweegt het bit ook niet alle kanten op. En aangezien je toch niet teveel met je teugels mag doen om je paard zijn hoofd naar beneden te doen heb je hem dus eigelijk niet nodig. Bij 1 hoofdstel heb ik wel een neusriem. Dat is mijn rondgenaaide hoofdstel. Dit heb ik alleen maar voor de sier( ja ik weet het, heel erg). Ik heb de neus/sperriem ook heel los zitten. Je kan er een hele hand onder doen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:09

Ik gebruik wel graag een neusriem, ook al heb ik hoofdstellen zonder, of met een hele losse neusriem (maar aan die bitten zitten dan knevels of een kinketting ;) ) zodat ik de boel niet door zijn mond kan trekken. Ik heb namelijk nogal een heftig paard :Y) Maar misschien dat ik ook wel gewoon een neusriem wil omdat ik de teugels NIET gebruik om mijn paard naar beneden te trekken maar om de lengte te bepalen, wat natuurlijk niet inhoudt dat ik zit te trekken om mijn paard te verzamelen, absoluut niet ;) Dus wie weet dat het doel bepaalt of je al dan niet een neusriem wil gebruiken :)