wat is een goed zadel voor een beginnende ruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

happy27

wat is een goed zadel voor een beginnende ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:53

Hoi, ik zou graag willen weten of er misschien zadels zijn voor beginnende ruiters en welke dat zijn?
dat je een goede en stabiele zit hebt. Ik heb nu het idee dat ik snel mijn evenwicht kwijt ben, en dat ik naar voren glij

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:54

een voor je paard en jouw passend zadel ..

balance moet je leren , kwestie van veel oefenen ;)

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:55

Ik zou niet weten over er zadels voor beginnende ruiters zijn. Als ik jou was zou ik een dressuurzadel kiezen waar je diep inzit. Bijvoorbeeld Kieffer Lusitano. Maar die is wel aardig prijzig. Voor de rest weet ik niet echt snel zadels te noemen met een diepe zit en veel kniewrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:55

Idd een zadel dat je paard goed past, en ook zou ik als beginner voor een veelzijdigheidszadel gaan. Daar kan je alle kanten mee op. En ik vind dat je daarmee beter leert zitten. Dressuurzadels hebben vaak ook een diepe gesloten zit.

happy27

Re: wat is een goed zadel voor een beginnende ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:00

oke, maar wat is nou een veelzijdigheidszadel wat kan je daarmee in vergelijking tot andere zadels

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:05

Ik zou ook niet gaan voor een zadel met een diepe gedwongen zit. Als je meteen goed leert zitten heb je er later altijd profijt van :)
Een vlak zadel met stevige kniewrongen zou mijn voorkeur hebben

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:12

veelzeidigheid kan je alle takken mee doen dressuur alleen maar rondjes rijden met veelzeidigheid zit je niet zo lekker maar je leert beter rijden en ze zijn niet zo zwaar en groot

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:22

oh dat is dus het verschil.....
toen ik 12 jaar was heb ik gereden en toen leek alles veel makkelijker te gaan, draven, galopperen.
Nu ben ik 27 en heb sinds 8 maanden weer opgepakt, maar me balans blijft een probleem lijk wel, echt heel raar.
Daarom dacht ik misschien zijn er bepaalde zadels voor een betere zit

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:19

Zelf heb ik een Pagony Diamant, heeft een diepe zit. Je zit niet gedwongen, het is een VZH dus je kunt ook alle kanten op. ;) Maar doe ook wat voor jou het beste is., ;)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:51

Ik denk dat je beter heel veel op je zit kan oefenen en zitlessen kan nemen zodat je een betere zit en houding krijgt dan een zadel kopen met een hele diepe zit. ;)
Want het is gewoon oefenen, oefenen en oefenen, een betere zit krijg je niet van een zadel.

Maargoed, dat is mijn mening. ;)

lambiek_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:20

Wintec dressuur of een pannnekoek daar leer je netjes op zitten.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:23

Idd, een wintec, ik heb er nu ook 1. Ik merk doordat het een ongedwongen zit heeft, mijn houding juist verbeterd.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:23

Het lijkt mij allereerst belangrijk dat het zadel op de rug van het paard past. Vraag desnoods een zadelmaker om langs te komen met 2e hands zadels en/of goedkope zadels.
Ik zou in ieder geval voor een VZH zadel gaan. Daar is niets mis mee en kan je alles mee doen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:25

Volgens mij heeft het niet echt te maken met het zadel, het is meer en deels oefenen. Ik kan rechter zitten op een diep dressuur zadel maar ik denk ook dat het aan jou zelf ligt. Misschien kan je in een winkel is op een zadel zitten en kijken wat voor jou het lekkerst zit.

Je moet natuurlijk wel een zadel wat goed ligt op je paard, dat is het belangrijkst maar ik denk wel dat het vanzelfsprekend is. Wat al werd gezegt met een VZH zadel kan je wel alle kanten op, ik weet niet wat jij wilt gaan doen namelijk. Je hebt ook VZH wat neigt naar dressuur en ook sommige meer naar spring.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:37

nee gewoon een zadel waar je lekker in zit. Want als je niet lekker zit kan je nooit leren onafhakelijk te zitten...

ik zou voor een anatomische zit gaan... vraagt het aan een zadelmaker om je te helpen...

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:29

wat is een pannekoek?

ja wat het ook is, ik krijg meestal te horen dat ik mooi rechtop zit, maar daarintegen als ik draaf kan ik ook soms wel netjes blijven zitten maar dan gaat me voet bijv. uit de beugel. Dan bem ik helemaal uit balans.

lasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:31

Wintec is een goede zadel en niet al te duur

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:02

een pannekoek is voor schetjes... dat is niet meer dan een leertje zeg maar. dat is geen zadel :+

ik zou echt vor een zadel gaan waar je zelf lekker in zit. Waar je kruis niet in opge geschuurd word. waar je rechtop in zit. Ga wat zadels testen met een zadelmaker, dan heb je ook iemand de van de kant mee kijkt en je adviseerd ;)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:24

zijn er meer mensen met hetzelfde probleem als ik?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:55

Verplaatst van RUI naar HAR.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:42

ik ben zelf voor beginnende ruiters een grote voorstander van de ghost of gelijke boom(loze) zadels. Juist omdat je helemaal geen steun hebt leer je snel balans en goed zitten. Ik geef beginners ook altijd les op dit zadel.

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:25

Als je naar voren glijdt ligt je zadel misschien niet goed in balans. Een zadel hoort recht te liggen. Is hij te breed aan de voorkant dat ligt de voorkant lager en glij jij naar voren. Niet prettig voor jou en al helemaal niet prettig voor je paard.

Ik zou zeggen, zoek een goede zadelmaker en laat je huidige zadel eens nakijken.
Moet je toch een ander zadel dan zou ik gaan voor een zadel met weinig steun, daar leer je goed op zitten.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:45

bedankt voor alle tips

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:33

Een goedpassend zadel, inderdaad een betrouwbaar iemand het aan laten passen. Verder juist een vlakke zit, als je met diepe zit begint leer je niet goed zelf zitten

___jolienx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:52

happy27 schreef:
oke, maar wat is nou een veelzijdigheidszadel wat kan je daarmee in vergelijking tot andere zadels

daarmee kan je het allebei doen springen & dressuur
dan kan je nog alle kanten uitgaan en kiezen wat je het liefste doet
of het allebei gewoon blijven doen.