Borsttuig: Waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Borsttuig: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:11

Ik heb een mooie Friese ruin en heb een prima zadel enzo. Nu zie ik wel eens mensen met een borsttuig rijden (met of zonder martingaal). Ik vind dat zelf erg mooi staan, het onderstreept vaak de borst/ hals van het paard. Maar nu vroeg ik me af waar het borsttuig, vooral ZONDER martingaal (want die heb ik niet nodig bij de mijne) voor dient.

Dus wie rijdt er hier met borsttuig en waarom? (en dan dus vooral als je zonder martingaal rijdt)

Maikee

Re: Borsttuig: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:12

Volgens mij is dat vooral dat je zadel niet naar achteren kan gaan schuiven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:22

Een borstuig is soms voor het zadel dat naar achterschuift tijdens het springen en dan bedoel ik zo eentje:
klik

maar deze is zodat je martingaal niet naar het hoofd toe schuift tijden het springen verder dient deze helemaal nergens voor.

een borsttuig kan ook geen kwaad voor de ligging van je zadel mits je het borsttuig niet al te strak doet

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:15

dat je zadel niet naar achteren schuift ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:24

Als je het puur voor het zicht doet zeg maar: zit het je paard dan niet in de weg? Ik bedoel voor springen hoef ik het niet, voor martingaal ook niet en zijn zadel ligt goed schuift niet naar achter.
(wel naar opzij als je hem niet goed aansingelt :P daarom zit ik ook met blesuure hier. Dus helpt ie ook tegen opzij/ eraf schuiven ??? :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:29

tegen opzij schuiven helpt een borstuig niet. En nee hij zit je paard niet in de weg (althans bij mijn paard heb ik nog nooit gemerkt dat hij last van zijn borstuig had)
Wel zijn borstuigen met een breed elastiek (vind ik zelf het mooist) vaak wel redelijk aan de prijs voor een ding dat er alleen aan hangt voor de mooi.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:39

Ach ja, je ziet wel eens van die supermooie tuigen voorbij komen in films op zo'n mooi zwart paard. En nu heb ik dus zo'n barok type met een flinke halsaanzet enzo... Als ik het al zou doen ga ik eerst flink sparen voor echt iets moois...

Maar goed... dan is het dus puur voor het zicht. Want de hier genoemde problemen heb ik niet/ verwacht ik niet.

En wat betreft opzij schuiven moet ik dus gewoon goed aansingelen en eerst longeren zodat ie echt, maar dan ook ECHT goed uitgeademd heeft :Y) en nagesingeld is.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:42

Een borsttuig heeft tegenwoordig maar één echte reden: het ontlasten van de singel bij klimmen.

Een zadel hoort gewoon goed te passen en een goed passend zadel verschuift niet.

Bij het tegen een steile helling rijden geeft het gewicht van de ruiter een forse achterwaardse kracht want dat is dan omlaag.
Een goed passend zadel wat correct aangesingeld is zakt ook dán niet naar achteren, maar er komt nu wel héél veel meer kracht op de singel en dat is druk op de buik van het paard.
Een goed afgesteld borsttuig van een zinvol model vangt een groot deel van de achterwaardse kracht op = die komt niet op de singel = niet op de buik.

In NL zijn er geen hellingen waar dit een aspect is wat opweegt tegen de nadelen van een borsttuig. Baat het niet (genoeg), dan schaadt het wel.

hc

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:45

Huertecilla schreef:
Een borsttuig heeft tegenwoordig maar één echte reden: het ontlasten van de singel bij klimmen.

Een zadel hoort gewoon goed te passen en een goed passend zadel verschuift niet.

Bij het tegen een steile helling rijden geeft het gewicht van de ruiter een forse achterwaardse kracht want dat is dan omlaag.
Een goed passend zadel wat correct aangesingeld is zakt ook dán niet naar achteren, maar er komt nu wel héél veel meer kracht op de singel en dat is druk op de buik van het paard.
Een goed afgesteld borsttuig van een zinvol model vangt een groot deel van de achterwaardse kracht op = die komt niet op de singel = niet op de buik.

In NL zijn er geen hellingen waar dit een aspect is wat opweegt tegen de nadelen van een borsttuig. Baat het niet (genoeg), dan schaadt het wel.

hc

Dank voor je uitvoerige uitleg. Bij springen kan ik me dit dan dus voorstellen. Voor een naar ahcter schuivend zadel is het dan dus eigenlijk een slechte remedie.

Nu zeg je: baat het niet, dan schaadt het wel. Ben dan dus wel benieuwd naar de schade die het paard ervan ondervind (los van misschien schuurplekken als je het niet goed afstelt)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:46

dat je zadel niet naar achter kan verschuiven vooral gebruikt tijdens het springen omdat een paard boven de sprong een beetje "vervormd" en daardoor kan het zadel ff verschuiven, maar veel mensen gebruiken het ook voor het mooie.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:51

Ik heb wel al eens foto's gezien van westernpaarden met van die mooie met zilver belegde borsttuigen. Aangezien een westernzadel normaal gezien altijd goedligt, lijkt het erop dat het hier toch een decoratieve functie heeft, klopt dat?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:01

ja bij westernzadels lijkt het me idd de decoratieve functie :j

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:49

Dat het zadel niet naar achter schuift;) Het zou eigenlijk wel moeten passen, maar je kunt het ook gewoon voor de sier doen:)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:52

Mijn merrie wil geen riempjes langs/over haar schoft, dat levert enorme irritatie bij haar op (het kriebelt) maar in combinatie met springen wil ik wel een martingaal bij.

Dat is de de enige keer dat ik gebruik maak van een borsttuig :) Een die dus niet ook over de schoft loopt :)

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:56

zodat het zadel met het springen niet naar achteren kan schuiven

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:37

Ik gebruik em ook voor heuvels (en ja hoor, die zijn er zeker hier in Nederland, HC :j )
En daarnaast ook wel voor de show. Als ie niet strak hangt dan kan het geen kwaad.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:15

Bij mij zit ie standaard aan m'n martingaal. Merk dat mijn zadel soms té ver naar achteren schuift tijdens het springen en dat ik 'm dan elke keer weer terug naar voren moet leggen. Is ook heel vervelend als je ingesprongen hebt, en dan net voordat je het parcours ingaat, je zadel weer een heel stuk terug naar voren moet leggen. Ik spring geen wedstrijden, maar vind het voor thuis al schelen, of ik 'm wel of niet gebruik :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:42

En ik heb een borsttuig voor als het 's avonds weer donker is. Een reflecterend borsttuig. Enige nut: opvallen in het verkeer ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:02

Huertecilla schreef:

hc

en welke reden had het vroeger???? :D

De 2 plaatjes laten een jachttuig zien, en een voortuig....
en dan heb je ng een borsttuig... dat is een riem die van singel naar singel loopt, net onder het zweetblad en met een riem over de manenkam
borsttuig
en die heb je dan ook icm martingaal...

een 'gewone' martingaal vind ik doodeng en mogen ze van mij gelijk uit de handel nemen...
een (geheel lederen) jachttuig is eigenlijk niet elastisch genoeg, tegenwoordig zie je ook die al met stukjes elastiek.

Ik zelf gebruik ook liever een voortuig icm martingaal, genoeg rek zodat er voldoende schoudervrijheid over blijft... en minder gevaarlijk dan een gewone martingaal...

Ik wil nog eens een keer een vijfpunts voortuig aanschaffen, die borst- en voortuig combineerd en kijken wat dan het verschil is voor het paard.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:57

Heb ook een borsttuig voor beide paarden, maar ook meer voor de sier, niet omdat het zadel zou schuiven ofzo. Heb er wel een martingaal aan maar dat hebben ze wel nodig :j
Vind het chiquer staan dan een gewone martingaal, die zijn zo simpel ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:25

Ik gebruik 'm bij het springen ivm martingaal, een losse martingaal vind ik maar niks.

En voor de cross omdat je ook opsprongen ed. moet maken en dan wil je niet dat je zadel wat naar achter gaat oid.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:32

Over borsttuigen weet ik niks.

Maar over het schuiven van je zadel naar opzij wel.

Tip 1: Stap op met een krukje! Dit is het moment waarbij er grote druk komt aan de linkerkant van de schoft en waarbij uit onderzoek is gebleken dat een paard hier echt last van heeft. Hier kan je zadel dus al scheef gaan liggen.

Tip 2: Er bestaan van die houten dingetjes met een katrolletje om aan te singelen. Daarmee kun je veel meer kracht zetten. Dit is natuurlijk niet bedoelt om een paard zijn singel eens snoeihard aan te snoeren, maar wel handig bij paarden die zich opblazen.