Krom zadel na breder maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Krom zadel na breder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:45

Hallo

Ik heb op mijn toen 3 jarige paard een nieuw zadel gekocht die de mogelijkheid had om breder gemaakt te worden naarmate het paard zal groeien en bespierder zou worden. Nou was dit eind vorig jaar het geval. Dus ik het zadel breder laten maken en hij zat weer goed.

Nu kreeg ik last met mn paard dat ze oversprong in de galop en niet goed lekker ontspannen wou lopen.
Toen heb ik er iemand bij gehad die mn paard los heeft gemaakt op de drukpunten in haar spieren.
Toen vroeg ik hem of hij ook nog even naar mn zadel wou kijken.. Komen we aan het kijken en wat blijkt nou: Het rechterkussen zit minder vulling in dan in de linker. De hele onderkant zit vergeleken met het zitgedeelte wel 2 cm uit de lijn.
Het zadel is dus gewoon krom. Ook geen wonder dat mn paard niet goed kon lopen want ze had constant meer druk op rechts dan op links..

Hebben jullie dit wel is eerder gehoort dat een zadelmaker de complete onderkant er scheef onder zet?
Ik wil nog naar die man toe met mn zadel want dit pik ik niet.

Groeten Anne

Zilvermoon

Re: Krom zadel na breder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:47

Niemand?

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:51

Naar wat voor zadelmaker ga je?
Want dit hoort een zadelmaker natuurlijk niet te doen.. Maar had je voor het breder maken er geen last van?
Want als de vulling ongelijk was, had je er al eerder last van moeten hebben, al voordat je het zadel breder had laten maken..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:53

Voor zover ik weet zou bij het opvullen van het zadel gekeken moeten worden naar de rug van het paard en aan de hand daarvan de kussens aanpassen. Als jouw paard dus gewoon evenredig bespierd is klopt het echt niet dat het zadel scheef is gevuld. Ik neem aan dat het voorheen gewoon goed heeft gelegen en recht was?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:21

Ik heb mijn paard mee gehad om te bepalen of het zadel nog goed lag. En toen zei hij dat het nodig was om het zadel breder te maken ivm de groei van mn paard. (het het zadel op gekocht en toen ze 3 was bij de zelfde man.)

En hij heeft het zadel breder gemaakt. En hoe het kan dat mn zadel nu scheef is weet ik niet. Ik zal binnenkort is foto's maken om het duidelijker te maken. Want voordat ik het zadel breder liet maken lag het goed en liep ze er heerlijk onder. Ik vermoed dus dat hij iets niet goed heeft gedaan met het breder maken.
En nu zit ik met een paard wat vast in zn spieren zit. De man die dr spieren los maakt komt morgen weer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:23

Maar hoe is het zadel dan breder gemaakt? Normaal gesproken zou je verwachten dat men dan de boom iets wijder maakt. Dit is m.i. zowiezo niet goed voor een zadel. Door kussens iets aan te passen, mn wat vulling eruit aan de voorkant, kun je ook heel iets meer ruimte realiseren.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:43

Als het goed is heeft hij de boom iets wijder gemaakt. Want dit was mogelijk met mijn zadel.