[WN] Probleempje, net te lage fork/pommel, hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Probleempje, net te lage fork/pommel, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 05:08

hallo allemaal, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met mijn probleempje.
ik heb een zadel gekocht en heb het "kaal" gepast, zonder pad eronder, en dan kan ik maar 1 vinger tussen de fork/pommel en de schoft leggen ipv de minimaal vereiste 2 vingers.
voor de rest ligt het zadel echt perfect: het sluit heel goed aan op de schouders en de rug.
ze is nu pas 4 weken onder het zadel en zal waarschijnlijk nog wel meer spieren gaan ontwikkelen.
mijn vraag is nu, kan ik dit (tijdelijk) oplossen met een pad? bijvoorbeeld een build up pad of een pad met schoftuitsparing?

alvast bedankt voor jullie reacties! :D

Anoniem

Re: Probleempje, net te lage fork/pommel, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:21

Klinkt mij in de oren als extra dikke sokken in je te krappe schoenen aandoen tot je voeten gekrompen zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:30

ik zou toch maar voor een ander zadel zorgen...kun je het niet ruilen?
de kans is groot bij beweging dat er toch wonden komen op de schoft.....ik vind de norm van twee vingers erg weinig hoor....laat staan als er maar 1 vinger tussen past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:26

Een build up pad is er een met verdikte stukken. Dus als je zadel te krap ligt, en je gaat er een extra dikke pad onder leggen, wat denk je dan dat het doet voor de pasvorm? :)

Schoftuitsparing maakt niet zo heel veel uit, is eerder voor je paards comfort als hij een hoge schoft heeft.

Ik zou het dus idd terugbrengen wegens niet goed passen en een andere uitzoeken, succes! :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:52

Sonja schreef:
Klinkt mij in de oren als extra dikke sokken in je te krappe schoenen aandoen tot je voeten gekrompen zijn...

whahaha!!!!

maaruh: wie heeft je dat zadel aangemeten dan? past inderdaad gewoon niet

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:56

Een zadel dat te laag op de schoft ligt is doorgaans te groot, omdat de boom te wijd is.
Als je denkt dat je paard op korte termijn breder zal worden, zou je kunnen testen hoe het zadel met een build-up pad ligt. Dit zou IMO alleen als tijdelijke oplossing gebruikt moeten worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:53

@WB: hoeft niet. De specifieke reiningzadels zijn vaak erg laag. Een paard met iets meer schoft als de doorsnee Quarter (bestaat die eigenlijk wel) heeft daar al een probleem mee.

@NRJ : als je nu zelf al aangeeft dat er eigenblijk 2 vingers onder horen te kunnen waarom heb je dit zadel dan gekocht ??

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:22

ik dacht het zelf ook al, maar ik vroeg het me gewoon af omdat het zadel voor de rest echt overal goed aansluit.
het zadel is trouwens niet nieuw en heb ik voor een goede prijs kunnen kopen, dus dan gaat het gewoon weer de verkoop in.
mijn eigen zadel (wat ik al had voor mijn andere paardje die inmiddels helaas overleden is) past haar hélemaal niet, dus dat is ook geen optie :n
ik heb nu een zadel van een vriendin te leen en als deze past kan ik hem overkopen (morgen ga ik hem passen).
en het zadel van degene die haar inrijdt past ook heel goed, dus het is ook nog een optie om naar zo'n zadel te gaan kijken.

weet iemand misschien een goed adres, die ook aan huis komen passen?

bedankt voor jullie tips! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:28

Blijft lastig met een tweedehands zadel waarvan je geen kale boom hebt, maar je woont in de buurt bij Louis v. Kerkhoff. Je zou hem eens lief aan kunnen kijken of hij wat voor je kan betekenen... Zijn zadelmakerij heet Vaquero, moet via Google wel te vinden zijn.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:34

bedankt, ik ga gelijk even googlen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:54

Ik heb zijn 06 anders ook wel voor je. PB ik wel even.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:27

ik heb hetzelfde probleem
ik heb pas een ander paard en daar het tuig bij gekocht
nu blijkt dat ik er geen vinger onder kan krijgen :(:)

zadel is ong 2 jr geleden nieuw gekocht en bij een `zadelkenner`

donderdag komt Louis bij mij langs om mijn Vaquero zadel van Cheyene te passen op hem.
ik rij nu ook met een extra deken onder het zadel zodat het wat hoger ligt en vrij van de schoft
hij loopt er iig wel beter onder nu :j maar ideaal is het niet! :n
ik hoop ook dat dit een tijdelijke oplossing is en dat mijn andere zadel past.

anders word het zadels verkopen en een nieuwe laten maken ;(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:23

Ik kwam dat ook wel tegen hoor.. Paarden met hoge schoft, maar wel breed. Dus het was behoorlijk goed zoeken naar een zadel dat én goed lag, én voldoende ruimte voor de schoft leverde. Dus het kan wel voorkomen :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:32

Voor mijn quarter merrie met hoge schoft (ja echt ze bestaan!!) is het ook altijd lastig om een goed zadel te vinden. Voor onder mijn reiningzadel heb ik een cutback pad, omdat het zadel anders net iets te weinig ruimte heeft onder de pommel.

Denk dat de meeste modernere westerzadels erg weinig ruimte hebben, mijn oude cuttingzadel heeft wel genoeg ruimte dat past zelfs op een kwpner met flinke schoft en dan heb ik nog ruimte genoeg over.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:06

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ben dus niet de enige met dit probleem... :o

helaas heeft mijn paardje gister een ongeluk gehad op de trainingsstal (ik was er wel bij) tijdens het poetsen, ze is ergens van in paniek geraakt en werd niet meer rustig. ze heeft gesteigerd en is een aantal keren gevallen, ze heeft werkelijk alles geprobeerd om los te komen, maar dit lukte haar niet, en wij durfden niet te dicht in de buurt te komen. op een gegeven moment hebben we het touw in een pauzemoment kunnen lossnijden en toen was het gelukkig voorbij.
ze heeft er een hoofd- en beenwond aan overgehouden, gelijk de dierenarts gebeld en deze heeft de wonden gehecht. ze had ook een hele dikke neus gekregen, we waren bang dat het misschien gebroken was, maar gelukkig is dit niet zo!
ik ben me echt kapotgeschrokken ;(

zondag komt ze terug naar huis en mag ze lekker in alle rust herstellen, ik was toch al van plan haar na het inrijden een maandje terug op het land te zetten, dat is nu gewoon wat eerder dan gepland.
daarna komt eerst de ostheopaat om haar na te kijken en eventueel te behandelen en dan ga ik weer langzaamaan beginnen.

ik hoop dat ik in die tijd een goed passend zadel kan vinden! :D maar dat zal wel lukken denk ik...