welk bit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nakoma1232

welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:30

hey paardenliefhebbers,

even een vraagje.. ik heb een friese ruin van 15 jaar en wordt in de binnenbak gereden met een dubbel trensje.. hier reageert die goed op..

maar als ik met hem naar buiten ga om te wandelen kan ik hem met dit bit niet houden omdat hij dan zeer hevig staat!! ik heb hem ook eerst even laten uitgalloperen voor we naar buiten gingen maar ondanks dit blyft hij zeer hevig.. ik heb al horen zeggen dat ik van bit moet veranderen.. maar welk bit moet ik dan nemen?? of hulpteugels ook een optie??

wat zouden jullie me aanraden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:47

Ik denk dat je Friesje gewoon heeeeeeel graag naar buiten wil, en dan lekker aan de stuiter gaat! Een ander bit helpt echt niet, je hebt alleen de kans dat je zijn mond kapot trekt. Een voorstander van hulpteugels ben ik ook niet, maar als er dan toch een moet, neem dan een martingaal, die voorkomt dat hij zijn hoofd over de teugel gooit, en geeft druk als hij zijn hoofd de lucht in zet.
Als je gewoon een rondje rijdt vanaf stal, rij dan eerst even een half uurtje serieus, dat kan hij echt wel hebben. Ga je echt naar het bos oid, ga dan niet alleen, maar met minstens twee anderen, die kunnen je dan opsluiten als hij echt hard wil, een ervoor, en een aan de zijkant. Aan elke zijkant is natuurlijk nog mooier!

Succes!

nakoma1232

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:49

dan probeer ik het nog even zonder hulpteugel :) en laat ik hem eens goed lopen :) en ja ik ga inderdaad nooit allen :) vind ik te gevaarlijk als ik hem niet kan houden :)

bedankt!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:51

Ik hoop dat het je lukt! Mijn vorige paard ging altijd achteruit de sloot in, daar ben ik uiteindelijk maar mee gestopt om een rondje te doen, was echt geen lol meer aan. Ik hoop dat het bij jou niet zo ver zal komen!

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:00

oh ja dat is inderdaad niet leuk!!!
heeft hij tot nu toe nog niet gedaan :) en hopelijk haalt die dat niet in zijn hoofd want soms zijn ze echte deugenieten!!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:39

dit heb ik ook
gewoon niet van bit veranderen maar misschien een martingaal
en als hij nog bestuurbaar is gewoon op de kleine volte zetten
werkt bij ons [mijn paard en ik] om haar stil te krijgen;)

[oke verzorgpaard]

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:56

Misschien zou een martingaal kunnen helpen:)

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:38

bedankt alvast voor de tips!!

da het zeker proberen!!! :)