Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
eigenlijk hoor je een probleem niet op te lossen met een bit
maar met de rijstijl.
flo31 schreef:@ Missdonna en TaraK: als alles op te lossen was met rijstijl, waarom laten ze dan s&t toe bij dressuur en zie je zoveel topspringruiters met pessoa enzo rijden?
Ik besef best dat je niet onmiddellijk naar de eerste de beste en gemakkelijkste oplossing moet grijpen, een ander bit dus, maar waarom soms ook niet?
MissDonna schreef:flo31 schreef:@ Missdonna en TaraK: als alles op te lossen was met rijstijl, waarom laten ze dan s&t toe bij dressuur en zie je zoveel topspringruiters met pessoa enzo rijden?
Ik besef best dat je niet onmiddellijk naar de eerste de beste en gemakkelijkste oplossing moet grijpen, een ander bit dus, maar waarom soms ook niet?
Ik vind het ook best zwak dat er met andere bitjes gereden moet worden om het paard e kunnen houden.. Je bereikt er vrij weinig mee. je zal toch weer een x een gewoon bitje er in moeten doen.. ( naar mijn mening )
, ga er eens parcour mee springen, hoop dat ik je erna nog terugzie met mijn paard...flo31 schreef:Nu mijn paardje eindelijk helemaal in topvorm is, heeft ze blijkbaar een beetje teveel kracht gekregen en is de controle soms wel kwijt tijdens het springen.
Nu weet ik dat er correctiebitten bestaan (van pessoa denk ik onder meer), maar hoe werkt dit dan? Doe je dat bitje dan zo'n 3 weekjes in en dan is het allemaal opgelost? Ik wil namelijk geen "harder" bit indoen, mijn paard is nog jong en dan wordt het met de tijd alleen maar erger en voor je het weet zijn ze voor alles compleet ongevoelig geworden.
Nu rij ik trouwens met een dubbelgebroken watertrens.
Iemand ervaring met een correctiebit of een andere oplossing? En waar zijn die bitten te vinden?
flo31 schreef:Maar je kan dat dus een tijdje indoen en in principe heb je het daarna niet meer nodig omdat je paard 'gecorrigeerd' is en het dan heeft afgeleerd? Of is dit gewoon mijn interpretatie van de naam van "correctiebit"

UpToDance schreef:Je hebt van K&K correctiebitten, dat is een ongebroken trens met een boogje in het midden. Zodra jij veel druk op te teugels neemt heeft het bit een scherpe inwerking omdat het boogje dan als het ware in het gehemelte prikt. Zodra je weer ontspant is het weer een heel vriendelijk bit. Je hebt die bitten ook al merkloos voor €20,-. Je moet er wel mee kunnen rijden en echt álleen gebruiken als het nodig is, meestal is een klein beetje druk al genoeg en ze zijn daardoor net even wat makkelijk te rijden met springen.
Citaat:Dit is inderdaad jouw interpretatie, dit hoor je op te lossen met rijtechniek, niet met een bit
Alleen met concours.