Correctiebit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flo31

Correctiebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:00

Nu mijn paardje eindelijk helemaal in topvorm is, heeft ze blijkbaar een beetje teveel kracht gekregen en is de controle soms wel kwijt tijdens het springen.

Nu weet ik dat er correctiebitten bestaan (van pessoa denk ik onder meer), maar hoe werkt dit dan? Doe je dat bitje dan zo'n 3 weekjes in en dan is het allemaal opgelost? Ik wil namelijk geen "harder" bit indoen, mijn paard is nog jong en dan wordt het met de tijd alleen maar erger en voor je het weet zijn ze voor alles compleet ongevoelig geworden.

Nu rij ik trouwens met een dubbelgebroken watertrens.

Iemand ervaring met een correctiebit of een andere oplossing? En waar zijn die bitten te vinden?

Mizora

Re: Correctiebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:09

Je kan in ieder geval een kneveltrens proberen. Deze zijn duidelijker met de hulpen met sturen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:16

Het gaat eigelijk niet zozeer om het sturen, eerder het correct reageren op ophoudingen.
Als ik dressuur met haar rij is er helemaal geen probleem, dan reageert ze fantastisch en doet alles wat ik haar vraag. Vanaf dat we beginnen springen vind ik het veel moeilijker om haar correct op de sprong af te laten komen omdat de controle veel kleiner is.
Het is niet dat ze een monster wordt of het bit vastpakt ofzo, maar ze springt toch net iets te graag

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:06

Je hebt van K&K correctiebitten, dat is een ongebroken trens met een boogje in het midden. Zodra jij veel druk op te teugels neemt heeft het bit een scherpe inwerking omdat het boogje dan als het ware in het gehemelte prikt. Zodra je weer ontspant is het weer een heel vriendelijk bit. Je hebt die bitten ook al merkloos voor €20,-. Je moet er wel mee kunnen rijden en echt álleen gebruiken als het nodig is, meestal is een klein beetje druk al genoeg en ze zijn daardoor net even wat makkelijk te rijden met springen.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:12

Maar je kan dat dus een tijdje indoen en in principe heb je het daarna niet meer nodig omdat je paard 'gecorrigeerd' is en het dan heeft afgeleerd? Of is dit gewoon mijn interpretatie van de naam van "correctiebit" :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:51

dat is meer jou interpretatie denk ik ;) eigenlijk hoor je een probleem niet op te lossen met een bit ;) maar met de rijstijl.

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:52

Dit is inderdaad jouw interpretatie, dit hoor je op te lossen met rijtechniek, niet met een bit

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:39

Met dressuur rijd ik bijna alles op dubbelgebroken.. en met springen vaak met een passoa.. heb je niet wat meer te zeggen.. :)

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:23

Dankjewel JeroenK, een passoa ga ik er bij haar wel niet indoen, vind het wel wat sterk en ik wil vooral haar mond zo zacht mogelijk houden.

@ Missdonna en TaraK: als alles op te lossen was met rijstijl, waarom laten ze dan s&t toe bij dressuur en zie je zoveel topspringruiters met pessoa enzo rijden?
Ik besef best dat je niet onmiddellijk naar de eerste de beste en gemakkelijkste oplossing moet grijpen, een ander bit dus, maar waarom soms ook niet?

Ik vroeg me dus af of iemand ervaring had met een correctiebit, hoe het inwerkt en hoe te gebruiken. Ik vroeg me af of het bedoeld was als een "tijdelijk" bit, zodat je paard daarna weer volledig aan de hulpen is met een normaal trensje?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:27

Hoi Flo,

Ik heb met een correctiebit gereden, en ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Het was door mijn toemalige instructrice geopperd dat dat 'beter' zou zijn, maar hij liep er echt niet beter op.

Wat betreft de stang en trens en andere bitten. Dat is om de hulpen te verfijnen op het moment dat er meer van een paard gevraagd word (bijv. verzameling). De basis moet ten aller tijde aanwezig zijn, voordat men met zo'n bit gaat rijden. Het is niet voor niets dat dit soort bitten pas vanaf bepaalde klassen zijn toegestaan.

Toevoeging: Volgens mij wordt het correctiebit met name toegepast bij zogenaamde pullers. Naar mijn idee is dit niet met een bit voor een x periode op te lossen. Misschien is je bit te dik op de lagen (te weinig ruimte) of hangt hij net te laag of hoog. Spert hij zijn mond open op het moment dat hij te heftig word? Misschien kan je instructeur je oefeningen voor controle geven..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:52

flo31 schreef:
@ Missdonna en TaraK: als alles op te lossen was met rijstijl, waarom laten ze dan s&t toe bij dressuur en zie je zoveel topspringruiters met pessoa enzo rijden?
Ik besef best dat je niet onmiddellijk naar de eerste de beste en gemakkelijkste oplossing moet grijpen, een ander bit dus, maar waarom soms ook niet?

Ik vind het ook best zwak dat er met andere bitjes gereden moet worden om het paard e kunnen houden.. Je bereikt er vrij weinig mee. je zal toch weer een x een gewoon bitje er in moeten doen.. ( naar mijn mening )

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:36

Persoonlijk denk ik dat jouw paardje ook door een correctie bitje zou denderen, denk eerder dat je er misschien een martingaaltje er om zou kunnen doen. succes idd

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:08

Ik heb ook een poosje mijn paard gereden met een correctiebit. Dan spreek ik over een maand of 4. Ik gebruikte het bit ongeveer 2 ker in de week en op concours alleen tijdens het springen. Daarna heb ik dat langzaam afgebouwd. Ik moet wel zeggen dat het DE oplossing was voor mij. Je zou het eens kunnen proberen met een correctiebitje van iemand anders.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:18

MissDonna schreef:
flo31 schreef:

Ik vind het ook best zwak dat er met andere bitjes gereden moet worden om het paard e kunnen houden.. Je bereikt er vrij weinig mee. je zal toch weer een x een gewoon bitje er in moeten doen.. ( naar mijn mening )

Er zijn nu eenmaal grote paarden met heel wat macht die je niet zomaar kan houden in bv het springen. Die in dressuur wel super onder de man blijven, en helemaal geen zwaar bit nodig hebben (tegendeel zelfs). Probeer anders even een Clinton merrie? Kom anders gerust langs als je je leven beu bent ofzo :-), ga er eens parcour mee springen, hoop dat ik je erna nog terugzie met mijn paard...
Geef gewoon zo geen onbenullige antwoorden, daar heeft de TS niets aan...

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:06

flo31 schreef:
Nu mijn paardje eindelijk helemaal in topvorm is, heeft ze blijkbaar een beetje teveel kracht gekregen en is de controle soms wel kwijt tijdens het springen.

Nu weet ik dat er correctiebitten bestaan (van pessoa denk ik onder meer), maar hoe werkt dit dan? Doe je dat bitje dan zo'n 3 weekjes in en dan is het allemaal opgelost? Ik wil namelijk geen "harder" bit indoen, mijn paard is nog jong en dan wordt het met de tijd alleen maar erger en voor je het weet zijn ze voor alles compleet ongevoelig geworden.

Nu rij ik trouwens met een dubbelgebroken watertrens.

Iemand ervaring met een correctiebit of een andere oplossing? En waar zijn die bitten te vinden?

Hay,

Ik las je verhaal... een pessoa is geen tijdelijke oplossing.. Je paard wordt daar harder in de mond van en omdat het jong is zou ik dat zeker niet doen. Heb je de mexicaanse neusriem er al omheen? Martingaal/Borstuig? Ik zou niet persé een ander bit erin hangen.. ik zou proberen te schakelen met je paard.. Zet het eens stil voor de hindernis..(dan bedoel ik niet pal voor de hindernis) maar als het onder je vandaan schiet. Gelijk terug , stilstaan opnieuw aanrijden. Dan wordt het voor je paard opeens erg vervelend om steeds onder je vandaan te schieten..

Ik hoop dat je er iets aan hebt.. :D

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:00

flo31 schreef:
Maar je kan dat dus een tijdje indoen en in principe heb je het daarna niet meer nodig omdat je paard 'gecorrigeerd' is en het dan heeft afgeleerd? Of is dit gewoon mijn interpretatie van de naam van "correctiebit" :)

Nee ik zou het geen tijdje in doen. Alleen met springen, of 1 keertje extra.
Het is een heel vriendelijk bit als je het op de juiste manier gebruikt. Je kan het bit zeker niet met een pesseo bit o.i.d. vergelijken. Je ziet heel veel mensen op wedstrijd met een correctiebit rijden. Het is niet voor niets toegestaan op de wedstrijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:03

Ik rij mijn paard buiten met een pelham achtig bit omdat hij anders echt niet te houden is. Maar ik kan hem nog gewoon dressuurrijden op een trensje en in de wedstrijd rij ik hem zonder bit (eerste rondje met de pelham) Ze krijgen echt niet zomaar een harde mond als je het bit goed gebruikt.
Ze krijgen imo eerder een harde mond van een trens waar je constant aan moet trekken dan van een scherper bit waar je af en toe een kleine ophouding mee moet maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:34

UpToDance schreef:
Je hebt van K&K correctiebitten, dat is een ongebroken trens met een boogje in het midden. Zodra jij veel druk op te teugels neemt heeft het bit een scherpe inwerking omdat het boogje dan als het ware in het gehemelte prikt. Zodra je weer ontspant is het weer een heel vriendelijk bit. Je hebt die bitten ook al merkloos voor €20,-. Je moet er wel mee kunnen rijden en echt álleen gebruiken als het nodig is, meestal is een klein beetje druk al genoeg en ze zijn daardoor net even wat makkelijk te rijden met springen.

Dat bitje gebruik ik bij het springen ook voor 1 van beide paarden. K heb hem alleen maar in op concours, verder wordt ze gereden op dubbel gebroken aurigan bitje.

Citaat:
Dit is inderdaad jouw interpretatie, dit hoor je op te lossen met rijtechniek, niet met een bit

Helemaal waar! Helaas spreek ik uit ervaring dat het dressuurmatig op zich prima kan zijn, maar dat je paard zo heet is dat je in de ring niets te zeggen hebt. Ik rijdt er zo 1 en door haar tuigermoeder zitten er tuigertrekken in. Oa. is de onderhals erop zetten en hard gaan in het parcours. Dan heb je niets meer te vertellen. Zo'n bitje als hierboven voorkomt dat je heel hard moet trekken, maar 1 ophouding is dan voldoende. Liever dat, dan dat ik met 200kg in de bek moet hangen.

Om op TS terug te komen. Ik zou zoiets dus tijdelijk gebruiken, of bijv. gewoon op concours. Uiteraard raad ik aan er onder begeleiding thuis wel mee te springen, zodat je weet hoe je er mee om moet gaan.
Ik probeer eens in de zoveel tijd weer op een normaal bitje, werkt dat niet dan gaat het andere bitje er weer in.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:52

@Rowo, en ik doe precies hetzelfde als jou. :) Alleen met concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:39

Mischien dat een martingaaltje icm. een mexicaanse neusriem helpt?
Mischien heb je dan net dat beetje extra ipv. dat je gelijk met bitten gaat proberen.