Welk soort zadel voor ons?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk soort zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:26

Momenteel heb ik een dressuurzadel ter beschikking, dat ik mag gebruiken maar wat niet van mij is (past wel op de pony, is een zadelpasser voor geweest). Met tegenwoordig nog een extra persoon die komt rijden komt nu het probleem naar boven: als we met 4 zijn kan er eentje niet mee .. Ik dus :+ Niet dat dat zo'n ramp is, ik rij nu toch bijna niet, maar mij lijkt het toch gewoon leuk om in de toekomst te kunnen rijden wanneer ik zelf wil :Y) Dus ik start nu alvast een zoektocht .. want ik heb géén idee naar wat voor soort zadel ik moet kijken ..

Het grootste probleem is de enorm korte rug van de pony. Ik heb geen maten van rug/zadel ofzo maar indien gewenst kan ik vanavond wel wat dingen meten, dan laat je maar weten wat ;) Om misschien een klein idee te geven, de pony:
Afbeelding
(heb geen betere standfoto bij de hand, sorry).

En als ik erop zit met het dressuurzadel:
Afbeelding

Het doel met het zadel is vooral buitenritten, ooit weer .. En endurance/trec. Maar ook gewoon dressuurmatig in de bak en af en toe wat springen (misschien :+ ). En voor mezelf zou ik graag een zadel hebben waarvan ik het gevoel heb ik dat "in" zit, in plaats van "erop", als jullie me begrijpen ..

Zelf had ik al gedacht aan een australian stockzadel, maar omwille van zijn korte rug vrees ik dat dit geen optie is := Of misschien toch? Iemand nog andere opties/ideeën? Ik sluit niet meteen wat uit maar ik verkies toch denk ik een zadel met boom.. (omwille van problemen met boomloos in het verleden, al weet ik ook wel dat de zadels van nu niet meer de zadels van toen zijn ..).

Wie kan me op weg helpen? :)

Alicia2u

Re: Welk soort zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:30

Ik denk dat een goed dressuurzadel prima aan je eisen kan voldoen. Het zadel wat je op de foto op de pony hebt liggen is alleen te groot voor de ruiter: de zweetbladen zijn te lang en de zit is aan de ruime kant.

Wat ik altijd doe is het volgende:
Ga naar de groothandel en ga op alle zadels zitten die binnen je kriteria passen (prijs, gebruik, etc.). Alle zadels die niet lekker zitten en/of niet goed passen vallen dan al af.
De zadels die wel aan je eisen voldoen kun je vervolgens passen op je pony. Het is belangrijk dat je (als het zadel past!) ook even een stukje stapt, draaft en eventueel galopeerd om te kijken of het nog steeds lekker zit. Meestal hou je dan 1 of 2 zadels over die geschikt zijn voor jullie beiden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:32

Wat is je budget? :)

Ik zelf heb het zelfde probleem met mijn merrie. Vooral omdat ik zelf een 18 inch nodig heb, en zij eigenlijk een 17 inch. Nu ik een wow besteld heb is dit opgelost, daar is namelijk een kleiner maat kussen dan zitvlak mogelijk :)

Alicia2u schreef:
Ik denk dat een goed dressuurzadel prima aan je eisen kan voldoen. Het zadel wat je op de foto op de pony hebt liggen is alleen te groot voor de ruiter: de zweetbladen zijn te lang en de zit is aan de ruime kant.

Hier ben ik het niet mee eens. De zitting is precies goed zo, die moet niet kleiner. De zweetbladen zijn idd erg lang, die mogen wel wat korter/ingekort :)
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 13-06-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:34

Het eerste waar ik aan denk is een Massimo Son of Trail versie. Als ik verder lees naar je doelen lijkt de Trail er helemaal bij te passen. Die is speciaal voor de endurance ontworpen.
Is vrij kort. De zadels hebben geen diepe zit, maar zijn ook niet geheel vlak. Je zit er dus wel in en niet op.
Daarnaaast zou ik ook oppassen met de diepe zit van sommige zadels, hoe dieper de zit des te groter de inchmaat die je nodig hebt en hoe langer het zadel dus gaat worden.

Met een stockzadel heb ik zelf geen ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:37

@ Alicia2u: ik heb thans ergens vrij recent nog een opmerking gehad dat het zadel net te klein was? Voor de ruiter dan .. Dat ik te ver achterop het zadel zit enzo .. Misschien is dit net een slechte foto? :+ (maar het was de enige die ik vond die van vrijwel recht opzij was genomen)

@ Bubsj: een budget heb ik op dit moment nog niet .. Ik wil eerst eens bekijken wat wat voor ons kan zijn, en daarna maak ik me wel zorgen om de prijs :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:39

Ik vind je op de foto niet optimaal kunnen zitten, met name door de zweetbladen en ik vermoed de beugelophanging. Omdat de foto onder een hoek is genomen kan ik het echter niet met zekerheid zeggen.

Over de inchmaat: Je moet een vlakke hand achter je kont kunnen leggen, dan heb je de goede maat.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:39

Dan zou je een wow kunnen overwegen :j Die sluiten grotendeels aan op wat jij zoekt, maar zitten wel aan de prijs.

Verder zou ik in iedergeval de zadels met keilkussens vermijden, omdat die allemaal lang uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:45

Misschien dit topic even erbij zetten, staan meer rijfoto's op (komt die ene foto ook uit) .. geeft misschien een beter algemeen beeld .. al blijven het natuurlijk nog altijd momentopnames :Y) :+ [RIJ-ITP] Stoere New Forest @ bitloos dressuurwork

Een Wow-zadel dus .. heb er al wat van gehoord .. wat is daar precies zo speciaal aan? (waardoor ze dus ook zo duur zijn veronderstel ik :+ ). Ik ga wel eens kijken op internet, maar jij hebt er ook voor gekozen .. nog meer voordelen dan alleen die verschillende mogelijke maten ..?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:03

Wat het voor mij deed waren de verschillende maten, de heerlijke zit, het contact dat je met je paard maakt (je voelt alles onder je :D ) de schoudervrijheid en het flair in de kussens :)

En dat mijn paard erg veranderlijk is en dit zadel steeds weer aangepast kan, ook op een volgend paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:46

Ik heb ondertussen wat dingen gemeten, waarschijnlijk heb je er niet veel aan maar kom :)

Pony is vanaf het midden van de schoft tot aan de flank ongeveer 50 cm. Het zadel wat ik nu heb ik vanaf het midden van de voorboom tot vanachter aan de lepel zo'n 40 cm. Kan dit?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:56

Daar is echt geen zinnig iets op te zeggen :) Ik denk dat je toch eens iemand moet laten kijken. Welke inchmaat heb je er op de foto op liggen? Die oogt in iedergeval wel te lang :j