WOW-zadel, hoe bevalt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

WOW-zadel, hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:59

Gisteren heb ik een keer op een WOW-zadel gereden, eentje met diepe ziet (was echt eenmalig, kan het zadel dus niet langer proberen o.i.d.). Zadel zat fijn, maar uiteraard is het niet zo dat een paard opeens een hoger africhtingsniveau heeft. Had ik ook niet verwacht hoor. Ik heb even niet zo geconcentreerd gereden, maar wel even alles geprobeerd (wijken, schouderbinnenwaarts, travers, achterwaarts, en natuurlijk de 3 gangen). Gelukkig, mijn hulpen kwamen gewoon door en mijn merrie voerde het uit. Ook heb ik even ervaren wat voor verschil de plaats van de beugelriemophanging maakt.
Wat mij opviel is de brede voorboom, normaal voel ik deze nooit met lichtrijden, nu wel. Niet dat het storend was hoor, bij merken zoals Kieffer rij ik door, hier absoluut niet. Het zadel wacht echt zacht, volgens mij zou ik hier nooit last van zadelpijn op krijgen, ook niet na een dagtocht van 5.5 uur.
Het fenomeen dat ik mijn onderbenen wel eens te ver naar achteren leg, geldt helaas ook voor dit zadel (heb ik mezelf aangeleerd toen ik leste op een paard met een zadel dat je in stoelzit dwong. Ik moest m'n onderbenen terugleggen. Nou op een gegeven moment heb ik dat zo geoefend dat ze op dat zadel op de juiste plaats lagen. Maar helaas is dat dus ongemerkt toch een soort van geforceerde houding geworden.)
Verder vond ik de zweetbladen beter aanvoelen dan dat ik verwacht had a.h.v. sommige foto's die ik gezien had, want ik had het idee dat het leer toch slijtgevoelig zou zijn, maar in werkelijkheid voelen ze beter.

Maar nu komen er toch wat vragen naar boven:

Vond je het zadel direct fijn? Merkte je bij de eerste keer rijden al verschil?
Had je dat ook dat je voelde dat de voorboom toch wat breder was?
Hoe beviel of bevalt het zadel na een paar maanden?
Blijft het zadel ook mooi, ook na intensief gebruik?
Waarom heb je het zadel weggedaan als je het weggedaan hebt?
En merk je aan het paard ook wat?
Ging je zelf ook anders zitten?
En heb je ooit iets van vroegtijdige slijtage o.i.d. ontdekt?

Hier een paar foto's van het rijden met het WOW-zadel:

Close up, teugels zijn te lang, maar daar gaat het niet om. Zadel is toch een stuk korter dan mijn huidige zadel (Fryso):
Afbeelding

Galop, ik weet dat m'n onderbeen te ver terugligt, mede omdat de beugel toch wat kort was:
Afbeelding

http://img14.imageshack.us/img14/1536/dscf5806.jpg

Drafje:
http://img14.imageshack.us/img14/6628/dscf5798a.jpg
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-06-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel aan foto's omgezet naar links. Buiten de fotofora zijn max. 2 foto's toegestaan ter illustratie.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:09

Citaat:

Ja ik vond het zadel direct heel fijn. Prettige aansluiting en fijn meegevormd voor de ruiter.
Inmiddels lopen alle 4 de paarden met een eigen wow en allemaal liepen ze direct prettiger onder dit zadel. Absoluut geen mega veranderingen dat ze ineens dingen konden die voorheen ook niet lukte. Wel veel vrijer in hun schouder beweging. Meer nageeflijkheid over de rug en ik kan met veel minder hulp rijden.
De oudste die wat nukkig was op het aansingelen begint dat steeds minder te doen.

Citaat:

Nee. Alleen bij het oude model wat 1 van de paarden heeft zit er meer vulling in de zitting en bij het bovenbeen.

Citaat:

bevalt nog steeds er goed.

Citaat:

De zadels zien er allemaal ook met intensief gebruik uit als nieuw. Enkel de bruine heeft wat verkleurde plekken zoals je dat eigenlijk altijd wel ziet met bruin leer.

Citaat:

nvt, heb er alleen maar meer aangeschaft :')

Citaat:

Alle paarden bewegen vrijer, reageren vlotter op de hulpen, zijn nageeflijker over de rug en bij 1 minder boze reactie op het aansingelen.

Citaat:

Echt heel anders ben ik niet gaan zitten. Wel een veel stabieler gevoel op dit zadel. Helemaal als je na alleen maar op een wow gereden hebt op een ander zadel overstapt.

Citaat:

nope alle zadels zien er nog als nieuw uit.

~~~~ aanvullend.
Ik heb de zadels voor 4 verschillende paarden van verschillende leeftijden (4-6-18-26) en zo wel jong en oud loopt er prettig mee. Alle 3 de ruiters die er op rijden hebben geen hinder van het zadel en zitten er prettig op.

Er zijn echter paarden die gewoon niet prettig onder de luchtzadels lopen, omdat ze gewoon teveel voelen. En er zijn ruiters die er gewoon niet prettig op zitten. In een enkel geval is het zadel niet passend te krijgen voor paard of ruiter.

En ip is elk passend zadel gewoon goed (voordat we dat geneuzel krijgen :+ )

pmarena

Re: WOW-zadel, hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:20

Germie , ik vind het zadel nèt iets aan de kleine kant voor je , zou het brede-voorkant-gevoel daar niet van kunnen komen , dat je gewoon eigenlijk net wat te dicht op de voorkant zit omdat de zitting zo weinig ruimte heeft en bovendien nogal diep is ?

Wellicht dat je het bij een maatje groter helemaal niet gemerkt zou hebben omdat je dan wat meer ruimte hebt en niet zo dicht tegen die voorkant aan zit :)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:34

Ja, ik vond het zadel direct fijn. De eerste paar keren rijden was voor mij en mijn paard wel wennen.
Ik begon pas echt goed verschil in het rijden te merken toen we beiden wat meer aan het zadel gewend
waren. Mijn paard had wel daarvoor behoorlijk last van zijn rug gehad, dus voor hem duurde het waarschijnlijk
even voordat hij zich helemaal durfde te ontspannen met het zadel.

Nee, niet anders dan normaal en mijn paard had een headplate maat 5 in het zadel :D De zitting zit voor mij veel
beter, aangezien hij in het midden vrij smal is, precies waar de ruiter zit.

Mijn paard is inmiddels verkocht en heb nu al even niet op een WOW gezeten. Maar mijn 'nieuwe' paard ga ik wel
inrijden met mijn WOW zadel, voor mij niets anders meer. Ideaal vind ik ook dat het zadel compleet met mijn paard
mee zal groeien, ook als ze straks zal veranderen doordat ze getrained gaat worden.

Ja, ik heb heb tot nu toe twee WOW zadels gehad en ze bleven allebei perfect bij gebruik (tweedehands aangeschaft)

Mijn eerste WOW heb ik verkocht omdat ik een andere WOW kon kopen die qua kussens beter geschikt was voor het
model van mijn paard.

Ja, mijn paard had voor de aanschaf van de WOW rugproblemen door zijn zadel/verkeerde zadelmaker. Door het WOW
zadel en het Flairsysteem is hij daarin heel erg verbeterd, van een paard dat niet vooruit te krijgen was met de 'handrem'
er op, naar een paard dat gewoon graag voor je wil werken.

Nee, niet dat ik weet. Ik zit wel veel stabieler in een WOW zadel :j In het begin vond ik het directe gevoel wel erg wennen,
maar nadat ik dat eenmaal gewend ben geraakt (en dat ging snel) wil ik eigenlijk niets anders meer.

Nee, helemaal niet. Ik heb en had een bruine WOW en op beide is wat dat betreft niets aan te merken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:57

Zijn er eigenlijk ook topruiters die met een WOW rijden?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:00

jenny schreven/ laurens van lieren/ tommy visser/ sonja gademan.....ja dus

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:20

germie schreef:

Heel eerlijk? Ik vond het zadel in het begin niet zo leuk zitten. Door de luchtvulling leek ik erg wiebbelig te zitten. Ik heb er erg aan moeten wennen! Maar inmiddels ben ik natuurlijk verkocht aan m'n WoW!
Mijn paard daarentegen vond het zadel van in het begin geweldig :) Hij heeft een hele geschiedenis achter de rug van slecht passende zadels en rugpijn. Van goed ruggebruik was er zelden sprake. Sinds ik de WoW heb, loopt hij veel meer ontspannen, gebruikt hij zijn rug en zijn zijn passen ook ruimer geworden. Ook zijn singeldwang is volledig verdwenen! :j

Citaat:

Ja, in zekere mate had ik dat gevoel ook... Maar ik denk dat dat te wijten is aan het feit dat mijn paards oude zadel te smal was. Daardoor leek het nieuwe zadel immens breed.

Citaat:

Prima :j Ik vind de aanpasbaarheid geweldig. Paard verandert iets in spieren? Oké, luchtvulling (laten ;) ) aanpassen en 't is weer in orde. Oké, met wolvulling kan dit misschien ook wel, maar met de WoW is het toch véél simpeler en sneller.

Citaat:

Ja! Dit was mijn grootste twijfelreden! Maar het zadel blijft mooi. Maar ik moet er ook wel bij zeggen dat ik het goed onderhoud. Geen idee hoe het eruit zou zien, moest je het nooit of amper invetten...

Citaat:

Nvt.

Citaat:

Ja, maar dat heb ik bij de eerste vraag al beschreven.

Citaat:

Ja, ik zit nu beter als voorheen! :) Mijn vorige zadels waren vrij gedwongen, de WoW absoluut niet. Hierdoor heb ik mijn zit beter kunnen ontwikkelen.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:25

Ik volg het even. Ik ben geinteresseerd in dit type zadel.

Kleine vraag, ligt het zadel op de foto niet wat te ver naar voren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:26

sjakie schreef:

Heb er afgelopen weekend nog wel een paar met Wow gezien. Ben alleen vergeten wie precies :o
In ieder geval reden twee amazones met een Wow waarbij de zilveren boog op de achterkant van leer was voorzien, waardoor het zadel veel minder herkenbaar was :+

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:10

Aimee schreef:
sjakie schreef:

Heb er afgelopen weekend nog wel een paar met Wow gezien. Ben alleen vergeten wie precies :o
In ieder geval reden twee amazones met een Wow waarbij de zilveren boog op de achterkant van leer was voorzien, waardoor het zadel veel minder herkenbaar was :+

Dat had mijn vorige WOW ook, op zich wel mooi, maar inderdaad minder herkenbaar :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:10

Ja, zadel vond ik meteen al super fijn.
Ik heb een knie probleempje waardoor ik niet in elk zadel kan rijden. Paard liep er heel veel beter mee weg dan met het zadel ervoor

geen last van gehad

Geweldig!
ben nog steeds helemaal weg van mn zadel, en heb veel minder last van mn knie

Zadel wordt niet intensief gebruikt omdat ik niet intensief kan rijden

Paard 1 liep er makkelijker mee weg, relaxter en geen geklooi meer met opzadelen.
Paard 2 leip er ook makkelijker mee, sneller ontspannen in de rug en veel soepeler door dr hele lijf dan met dr kn

Ik ben na bijna een jaar niet te hebben gereden ivm knie weer te paard gegaan, direct op een wow. Houding is dus wel anders maar niet door het zadel maar ivm knie

:n niks van gemerkt!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:11

De allereerste keer op mijn eigen paard was even wennen, maar dat kwam snel genoeg goed.
Je voelt meer bewegen van het paard en het zadel is toch beweeglijk en dat was even wennen.

Dat gevoel had ik niet en mijn paardje heeft headplate *ahum* 6.

Ik heb mijn zadel nog maar enkele weken.

NVT
Ik heb mijn wow nog maar enkele weken, maar gebruik hem tot nu toe bijna iedere dag en zie geen slijtage plekken.
Maar mijn wintec had die na een jaar ook niet, ik ben vrij zuinig op mijn spullen.

NVT

Ik merkte zeker aan mijn paard dat ze ruimer kon lopen, ze kan nu over haar rug nageeflijk lopen en lekker ontspannen.

Ik zit zelf stabieler in het zadel.

Na bijna 3 weken nog niet nee :P

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:22

Ja, de zit is echt heel fijn, en ik merkte dat m'n benen veel mooier op z'n plaats lagen en ook bleven.

Nee, helemaal geen last van.

Goed, ik reed in een maat 1 en eigenlijk was die nét aan te klein. Dus daarom kon ik er toch niet helemaal m'n draai in vinden.

De mijne was tweedehands, paar jaar oud maar nog als nieuw! Hoe die voor mij was gebruikt weet ik niet, maar hij bleef mooi.

Niet de juiste onderdelen voor mijn bijrijdhaflinger, plus dat ik qua zitvlak een iets grotere maat nodig is. Maar ik weet nu wel hoe het zit en rijd en mijn twenter krijgt er volgend jaar ook 1, en dan een hele nieuwe met de juiste onderdelen erin.

Vooral in de draf liep ze fijner, losser.

Ja, op een positieve manier. Veel meer recht op, stabieler. Kon echt heerlijk doorzitten, gelijk de eerste keer rijden al!

Nope!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:28

Ik vond het zadel direct ontzettend fijn. Heerlijk zacht en geen opgesloten zit. Ook vond ik het fijn liggen op mijn paard. Bij de eerste keer rijden merkte ik gelijk verschil. Mijn paard durfde te ontspannen (is nog maar net onder het zadel). Heb gister voor Marjolein bij jou kwam mijn zadel gekocht! Reed voor het eerst in de bak waar ik nu stond, paard (net 4) had 12 weken stil gestaan, na even rijden ontspande ze wel zoals ze onder mijn wolzadel niet deed, maar geen spectaculaire dingen.

Helemaal niet eigenlijk. Als ik naar beneden keek zag ik het wel maar heb er met rijden totaal geen last van.

Heb hem dus sinds gister, maar wil nu al niet meer anders :Y)

Zie vorige vraag

Nvt.

Ontspanning is makkelijker, heb het gevoel dat ze makkelijker beweegt. Kan hier nog niet echt antwoord op geven omdat ik hem nog erg kort heb.

Ik heb moeite om op mijn zitbeenknobbels te blijven zitten. Met het wow zadel had ik hier geen last van. Mijn houding is niet meteen perfect maar merk wel dat ik echt onafhankelijk kan zitten en ik niet gedwongen word, iets wat ik heel erg belangrijk vind.

tot nu toe nog niet :Y)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:45

Ik ga het zaterdag ervaren :):)
Dan wordt de mijne aangemeten :+:

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:48

Ik denk trouwens dat jij zelf lekkerder zit in een grotere inchmaat, Germie :)

leougly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:42

Ja paard liep veel losser door zijn lijf.

Ik rij me bij alle zadels open, bij wow was het het minst, nu krijg ik een zitting die speciaal voor mij gemaakt wordt en dan hoop ik dat het echt gedaan is.

Ik rij nu 3 jaar op wow en nog steeds verlieft.

zeker , ik heb er ook een van zeker 4 jaar oud en er is geen verschil (behalve type) met mijn nieuwere van nog geen half jaar.

Ik verkoop wel eens wat als het overbodig wordt, zeker niet omdat het niet bevalt.

loopt veel ruimer

ja rechter
nee

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:08

Ik vond het zadel meteen fijn, wel moest ik even wennen aan de zit, maar dat heb ik altijd bij ieder nieuw zadel gehad. Mijn paard voelde direct ruimer en ontspannender aan

Nee, ik heb alleen de eerste week een beetje rauwig gevoel gehad bij m'n bovenbenen van de dingetjes boven de beugelriemhaken. Maar dat was echt een kwestie van wennen, want nu voel ik ze niet meer

Super, mijn paard is flink gegroeit en waarschijnlijk moet er nu weer een bredere boommaat in (hij is dan 2 maten gegroeit in een maand of 3 tijd)

Ja, alleen het bruin zie je gebruikerssporen op, maar dat is bij elk goed bruin zadel zo, het is iig niet storend

NVT

Heel erg veel. Mijn paard groeit in z'n rug/schoftspieren en hij beweegt veel vrijer, kan zich ontspannen en durft te zakken. Hij deed eerst heel lelijk met opzadelen en aansingelen en nu niet meer.

ja, ik durf veel meer in m'n zadel te zitten dan eerst en kan veel rechterop zitten

Nee nog niet

Als extra toevoeging. Toen ik een nieuw zadel nodig had wilde ik eerst voor een albion gaan. Stel dat ik dat gedaan had, had ik nu dus na 3 maanden een nieuw zadel moeten kopen. De wow is zo goed aanpasbaar dat zelfs mijn - als pokon groeiend paard - steeds een passend zadel heeft. Ik hoef geen 100-en euro's te investeren in aanpassen en de service van Arie Boer is gewoon ontzettend goed. Ik vond het echt een aanrader, iedereen die mijn paard kent heeft hem positief zien veranderen door het zadel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:15

ik zit te wachten op mijn wow...
op de foto's lijkt je zadel te ver naar voren te liggen vooral de laatste foto. Het kan gaan kruipen als het niet helemaal goed ligt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:58

ja zeker, hij liep veel meer ontspannen :j
Ik moest zelf wel erg wennen :) vooral omdat mijn paard veel vlotter reageerde moesten we even weer samen wennen, maar dat was na een paar keer rijden helemaal goed!

Nee geen last van gehad :n

Het bevalt nog steeds heel erg goed!
Mijn paard durft eindelijk weer te lopen onder het zadel en is in 4 maanden tijd 3 boommaten gegroeid :)

Jep :D

nvt

Nou en of!
Zoals ik al schreef loopt mijn paard eindelijk weer, is niet meer zuur met rijden en loopt veel gemakkelijker!
Hij is ook heel erg veranderd in zijn rug, van een beetje weke rug naar een veel rechtere en sterkere rug :)
Ik zit veel netter in de WoW :)

Nee :)

Ik heb mijn zadel aangeschaft bij Arie Boer en ben zeer tevreden over de service, bij die van mij moet behoorlijk vaak wat aangepast worden omdat hij nog zo veranderd de hele tijd, hij komt altijd langs als het nodig is :j
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 12-06-09 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:00

Mijn wow is besteld :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:04

Ook ik wacht op mijn bestelde zadel, maar ik kan er wel alvast 2 beantwoorden:

Met aanmeten stond (en staat) mijn paard met een blessure waardoor echt rijden niet van doen was. Het was stappen en een paar rondjes draven. Ik vond het zadel meteen fantastisch zitten. Ik hecht heel veel waarde aan een ongedwongen zit, en kon hier echt prima op. Verder streef ik er altijd al naar mijn paard zo goed mogelijk te kunnen voelen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de ervaring zoals die met de wow nog nooit eerder heb ervaren. Binnen een halve volte voelde ik haar 3 keer haar rug onder het zadel verplaatsen, aanspannen, loslaten, wat doet het zadel als ik dit doe, wat doet het zadel als ik dat doe. Mevrouw was er duidelijk ontzettend mee bezig :D

Mijn paard is altijd al erg gevoelig geweest en laat dit altijd direct merken. Daarom vind ik dit echt een uitkomst, nu kan ik al haar signalen opvangen :D

Fijn, want dat betekend dat ik nu nog beter kan gaan voelen of ik goed of slecht bezig ben, want zodra het paard de rug vast zet voel je dat meteen. Dit is ook voor mij eerder al een van de redenen geweest om de wow aan te schaffen, maar ik was aangenaam verrast met het zo ontzettend grote verschil.

Ondanks dat mijn merrie ook best breed is (vooral buik; headplate 4 zit erin) nee. Wel had ik het gevoel hoger te zitten (vooral als ik naar beneden keek), maar dat komt ook deels omdat de voorkant van het zadel erg ver is uitgesneden en omdat ik er zonder dekje opzat. Echter zoals hierboven beschreven, voelde ik me wel veel meer 'in' het paard zitten dan erop :)

Tot slot; mijn merrie blijkt een hele moeilijke rug te hebben. Hier heb ik zadelmakers eerder over gehoord, maar toch hebben die altijd 'zonder voorsingel een zadel 'passend' gemaakt. Pas nu besef ik dat dat niet kan, en heb ik ook een kant van de wow ontdekt die niet zo heel bekend is. een soort extra stoot omleidend blad, wat bevestigd kan worden. Dit is een soort voorsingel, maar dan zonder de beperking op de schouders. Echt uniek dus. En ik ben ontzettend blij dat ze het hebben ontwikkeld, want als had ik het 1% paard gehad die geen wow had kunnen hebben door eigen bouw :)

En ik kan echt niet wachten tot de wow er is :D :):)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:09

Interessant topic.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zoals ik hier de reacties lees is het wel de moeite waard. :))

Zadel van TS vind ik persoonlijk te klein en te ver naar voren liggen. :o

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:15

Ik heb sinds maandag pas mijn WoW voor mijn 4 jarige en toen ook voor het 1st op hem gezeten, wel een tijdje daarvoor al zonder zadel gehangen en mn man had er zonder zadel al opgezeten!

Ik vond het zadel zo fijn dat ik er niet meer af wilde, het is niet te vergelijken met welk ander zadel dan ook!
Plus de voordelen in de aanpasbaarheid van het zadel is ook 1 van de redenen waarom ik voor dit zadel ben gegaan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:28

Ik heb ruim een jaar geleden via Arie Boer een gebruikte WoW gekocht, omdat dat me aangeraden werd vanwege de rugproblemen van mijn paard (erg gevoelige arm bespierde rug en veel spanningsproblemen onder het zadel).

Spanningsproblemen waren natuurlijk niet gelijk als sneeuw voor de zon verdwenen (zou leuk zijn als dat zou kunnen... 8-) ), maar het rijden gaat in grote lijnen wel steeds beter.
Haar rugbespiering is ook iets opgekomen (1 boommaat groter) sinds ik de WoW heb en mijn fysio vond haar rug duidelijk beter toen ze mijn paard een half jaar niet had gezien (van de eerste week WoW naar een half jaar erna) en was duidelijk verbaasd, omdat zij nog weinig ervaring had met flair en helemaal niet met WoW.

Mijn zadel was helaas al wel onderhevig aan slijtage bij de vorige eigenaar, door veel rijden door (nat) zand en te weinig onderhoud.
Hierdoor zijn de zweetbladen beschadigd en er nieuwe stukken opgezet.
Je ziet dit wel, maar het is niet storend.
Verder is het zadel van heel fijn soepel leer en blijft het heel netjes.

Ik zit fijn op het zadel, mijn instructeur zag duidelijk verbetering in vergelijk met de KN die ik er voor erop had liggen.
Al zou ik als ik een nieuwe zou kopen zelf een zitmaat ruimer kiezen denk ik en misschien een andere wrong...
Maar dat een kwestie van proberen en vergelijken zijn.
Verder ben ik met dit zadel heel tevreden en ben ik blij dat ik de stap heb gezet!

Ik vind de zit aan de voorkant niet extreem breed.
Wel had ik in het begin het gevoel dat ik wat hoger boven mijn paard zat.
De zit zelf vind ik prettig smal.

Mijn paard had extreme singelnijdproblemen met aansingelen.
Dit is wel iets verbeterd, maar niet over.