Welke beenbescherming is best?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

Welke beenbescherming is best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:22

Wij maken met onze paarden vaak wandelingen van 4 tot 5 uur.
Ik heb directo al eens peesbeschermers omgedaan voor een korte wandeling en dat ging goed.
Ook bandages hebben we al eens geprobeerd, en ik had het gevoel dat hij er wel deugd van had.

Nu vraag ik mij af, als we die lange wandelingen gaan maken, wat dan de beste bescherming is...
Als het er zo lang rond zit, wordt het dan niet te warm voor het been?
We komen ook verschillende ondergronden tegen, asfalt (kleine stukjes), tussen de bomen en struiken (dus uitkijken voor takjes tussen de bescherming?), door water, etc etc
Is elke bescherming hiertegen bestand?

Iemand enig idee welke bescherming het meest verantwoord is?

FriesWytske

Re: Welke beenbescherming is best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:23

Heeft hij ze wel nodig?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:27

Je hebt van die rubberen peesjes en strijklappen van pessoa. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dan heb je wel bescherming en dat kan absoluut niet warm worden...

hier een linkje
http://www.huppa.nl/sytske/Joomla/index ... t&Itemid=1

Ze zijn wel duur, maar voor de warmte wel goed denk ik.
Ik doe altijd bescherming om bij mijn paarden. Een ongeluk zit namelijk ik een heel klein hoekje!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:27

Wel, ik probeer hem zo weinig mogelijk met bescherming te laten lopen.
Maar hij is nogal groot en slungelig, toen hij ze aanhad voelde het voor mij alsof hij steviger op zijn benen stond..
Misschien was dat wel gewoon omdat ik er extra op lette ofzo ;)

We hadden er overlaatst een gesprek over en kwamen ook gewoon tot de conclusie dat we niet zouden weten wat nu eigenlijk het beste is.

Vandaar ook mijn vraag, voor moest het ooit nodig zijn
Voorlopig doe ik voort zonder, omdat hij momenteel ook echt aan het aansterken is, en dus minder slungelig wordt

soofenflo, die zijn wel erg duur seg :oo

Een ongelukje is inderdaad ook snel gebeurd! En stel, moest hij het ooit nodig hebben..
ons andere paard heeft het ook echt nodig, dus stel dat we die ooit meenemen zitten we weer met hetzelfde dillema natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:42

Als hij zich nooit een beetje aantikt zal hij ook niet leren om zijn voeten goed neer te zetten ;) Beenbescherming heb je pas nodig als je paard strijkt of zichzelf zodanig met de achterhoeen in de kootholtes van de voorvoeten trapt dat hij zichzelf open trapt en/of kreupel wordt. Geen beenbescherming is gewoon het beste, ook omdat het been zelf een natuurlijk afkoelmechanisme heeft wat je ondermijnt met allerlei zooi om de benen. Als je er toch wat omheen wil doen kies dan voor iets wat GOED ademt, bijvoorbeeld de strijklappen van HAF. Bandages is (afgezien van prikkeldraad :+ ) het stomste wat je om een paardenbeen kunt wikkelen, tenzij daar een medische reden voor is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:47

ik gebruik zelf nooit beenbescherming op wandeling. dit uit oogpunt dat we veel verschillende ondergronden tegenkomen, gaande van los(diep zand), modder, grind, asfalt, gras, plassen,...
bandages die nat worden kunnen afzakken, peesbeschermers creëren teveel warmte, zeker als ze zo lang omzitten en als er zand en steentjes tussen geraken gaan schuren. Dus aangezien mijn paard niet strijkt en zelden aantikt gebruik ik liever niets.
Als je toch echt iets wil, zou ik misschien eens op het endurenceforum horen welke beenbescherming ze daar meestal gebruiken.

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:18

Waterdichte bescherming met ventilatie is dan het beste.
Van Pessoa of van prestige.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:57

heb zelf voor mijn pony hexa peesbeschermers, zijn ademend en met uitneembare binnenkant voor makkelijke reiniging. werken perfect. pony voelt nooit warm of zweterig er onder, zelfs als ik door water geweest ben, en ze drogen tijdens de rest van de rit is het been ook weer droog waar bij het neopreen van standaard beschermers altijd nat blijft.

zie mijn webshop voor meer details (link in mijn onderschrift)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:11

Bedankt allemaal, ik ga eens rondneuzen...
Ik laat hem nog zonder lopen hoor, maar t is toch fijn te weten dat er materialen zijn die goed geschikt zijn voor zo'n lange afstanden/tijd.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:17

peesbeschermers ondersteunen niet , bij het springen zijn ze aanbevolen omdat je paard zichzelf tegen de voorpezen aan kan springen maar als je buiten rijd zou ik eerder een paar simpele rubberen springschoenen omdoen, ze schoppen zich eerder tegen de hoefbal dan de pezen .

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:20

rubberen springschoenen vind ik persoonlijk echt vreselijke dingen om mee te werken.
Waarom doet iedereen dan peesbeschermers aan als ze een paard hebben dat aantikt tijdens bijvoorbeeld dressuur?
Waarom heet het dan springschoenen? ;)
Zijn gewoon maar een paar vraagjes hoor

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:21

dit gaat over bescherming tijdens buitenrijden en peesbeschermers helpen niet voor het aantikken van de hoefballen,achter kun je strijklappen omdoen , maar de meeste paarden lopen prima zonder al die bescherming.
veel mensen denken dat bandages of peesbeschermers steun geven aan de pezen en dat is echt niet zo,spieren kun je misschien ondersteunen maar pezen niet ,tegen een trauma van buitenaf kan een beschermer helpen ,maar onder bijna alle beschermers word de temperatuur zo hoog dat mensen zelf peestrauma's veroorzaken en zich daar soms niet van bewust zijn.
springschoenen zijn heel gemakkelijk aan en uit te doen, waarom vind jij dat ondingen?

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:48

omdat ze dus net niet makkelijk aan te doen waren, en het paard zelf ze helemaal niet aangenaam vond.
Moet er mss wel bijzeggen dat het paard wel erg grote hoeven heeft ;)

Jah, over die temperatuur maakte ik mij ook zorgen, vandaar mijn vraag.
Ik dacht dat ze een soort ondersteuning gaven, ook omdat ik het gevoel had dat het paard steviger op zijn benen stond toen we het probeerden (waren wel bandages)
Maar waarschijnlijk was ik er toen zo op aan het letten dat ik gewoon dat gevoel kreeg.
Ook merkten we wel dat er takjes enzo bleven aanhangen, en dat modder ook niet bevorderlijk was :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:06

voor alleen wandelen zou ik niks gebruiken. ze krijgen alleen maar sterkere benen als je ze "bloot"laat lopen

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:37

ts,bandages moet je nooit gebruiken op een buitenrit , eigenlijk zijn bandages in mijn ogen alleen maar versiering, ze geven totaal geen bescherming ,alleen warmte en dat is niet goed.
buiten worden ze ook nog is nat en blijven haken,gevolg is dat ze los kunnen gaan en dat is ronduit gevaarlijk, wil je toch met bescherming rijden dan zijn de eerder genoemde beschermers met de openingen wel wat, wel duur misschien maar volgens mij kun je ook lang doen met dit soort materiaal.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:52

Ik heb sindskort de ventilerende peesbeschermers van dalmar (paardendrogist). Ze zijn super licht en de benen zijn niet warm na het rijden. Ik heb ook de beschermers van veredus Piaffe evo, hier zit ademende neopreen in verwerkt. Ben ik minder over te spreken, de benen zijn nog wel bezweet na het rijden.
Heb ook nog de peesbeschermers van eskadon en de 3 en 1 van indra, deze zijn erg warm, ik gebruik ze bijna nooit meer.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:54

geen 1 beschermers is goed als je het nut er niet van weet en ze omdoet voor de show :)

als je wel weet waar je mee bezig bent kijk dn naar het "probleem"en pas daar je beschermer op aan :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:56

slecht bandageren kan peesblessures in de hand werken en heeft hetzelfde effect als dat jij je benen omwikkeld, het geeft je een vals gevoel van steun en stekte, terwijl je spieren steeds zwakker worden

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:51

Als ik het goed begrijp is zonder laten lopen het beste (dacht ik zelf ookal)
Maar moest er toch een probleem zijn, best ventilerende.
Ik vraag mij dan toch echt af waarvoor al die mensen dan peesbeschermers gebruiken! Ik dacht dat die goed waren tegen het aantikken. Maar blijkbaar enkel bij het springen dan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:54

Volgens mijn dierenarts wordt het veel te warm onder beschermers, mijn paard heeft nu een peesblessure.
Als ik straks weer mag rijden laat ik de beschermers ook echt af