Bitloos vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:35

Hallo,

Ik wil graag met mijn paardje bitloos rijden voor de buitenritjes.. zodat hij niks in zn mondje heeft en af en toe een hapje gras kan nemen.

nu ben ik echt een leek op dit gebied, dus help!!

ik weet dat er erg veel verschillen zijn in bitloze hoofdstellen, gekruisde lijnen.. druk op neus enz..

wat is nou het inwerkende effect van welk hoofdstel.

mijn paard:
5 jaar
dressuur matig ingereden
erg snel
vlucht als hij iets eng vind (lees rent weg!)

ik vind het persoonlijk een beetje spannend om bitloos te rijden met mn buitenritjes.. maar omdat ik er steeds meer over lees, ben ik wel geintresseerd geworden hierin..

er zijn op bokt genoeg mensen die hier iets van weten dus help mij aub..

welk hoofdstel kan ik het best proberen..

Mopske08

Re: Bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:39

ik heb even terug ergens gelezen dat een touwhalster goed zou zijn om bitloos te rijden. Dat had te maken met de drukverdeling op de neus. Of het zo is, weet ik niet, want rij zelf niet bitloos op de moment.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:40

touwhalster vind ik helemaal niks.. ik moet wel echt het gevoel hebben dat mijn paard een "hoofdstel om zn hoofd heef"t.

het is al heel wat voor mij dat ik dit wil proberen, want vind het wel heel spannend... :D

maar toch bedankt voor je reactie

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:42

jah is ook spannend ;) je weet nooit hoe hij erop gaat reageren he. Probeer het eerst in de piste eh ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:44

ja :D hihi zover was ik al ;)
ik weet hoe hij kan zijn.. dus vind het eigenlijk 3x niks, maar omdat ik er zoveel goede dingen over hoor, dacht ik: kan het op zn minst proberen..
moet eerlijk zeggen, ik geloof er niet zo in.. dus zou wel heel gaaf zijn als ik dalijk helemaal verbaas zou zijn van het resultaat

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:47

Kingekruiste hoofdstellen
Kaakgekruiste hoofdstellen

deze klinken mij wel fijn in de oren..

ik kom morgen wel weer een kijkje nemen, ik hoop op heel veel tips ;)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:57

Ik heb zelf een kingekruist hoofdstel (voor bij de neus dus), ben er heel tevreden mee. 't Paardje moet wel eerst een beetje wennen eraan maar ik vind het eigenlijk hetzelfde rijden als een hoofdstel met bit.

Zelf heb ik liever geen Emiel Voest hoofdstel (is kaakgekruist), dat touwtje vind ik niet fijn omdat het tussen het vel en de neusriem inzit, en het kan 'aangesnoerd' worden achter de oren als je een ophouding maakt.
Cook hoofdstel heb ik geen ervaring mee, deze lijkt me wel best fijn.

Een touwhalster vind ik helemaal niks omdat ik er niet fatsoenlijk mee kan sturen, heb het dan ook maar 5 min. omgehad omdat ik ook bang was dat het ging schuren :P

Dit is misschien wel een leuke test voor je om te lezen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:01

Ik rijd altijd met een Sidepull
zie link in mn onderschrift.
Simpel, werkt prima.

Ik zou als ik jou was wel eerst in de bak oefenen voor je naar buiten gaat grashappen :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:19

WD V -> HAR

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:21

Touwhalster :n. Dit werkt veeeel te scherp ik.
Ik heb zelf een crosslink, en dit werkt helemaal super, met een verbrede band op de neus, dus de druk wordt mooi verdeeld :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:31

Ik vond een crosslink niet zo fijn, paard liep er niet lekker mee, maar dat kan ook schelen welk merk het hoofdstel is.
Nu rijd ik met een sidepull, doet ie t super op!

en zoals fahyafemke al zegt, eerst ff in de bak oefenen!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:34

ik heb ook kruislings, maar moet zeggen dat ik er aan moest wennen, ik dacht zit ie wel goed? als ik links wil legt hij de druk rechts? maar het went snel!
groetjes!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:37

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:42

je kunt ook gaan rijden met een halsterhoofdstel :j
als je je paard dan even wilt laten gras eten klik je het bit even los.
is wel heel handig als je toch niet zeker ervan bent dat je dier zonder bit ook goed te houden is.

zelf rijd ik wel met een indian bosal, bevalt heel goed ( kruislings onder de kin)
Afbeelding
heb hem hier vast aan een westernhoofdstelletje,is een lang touw met ringen die je dus zo vast kunt maken
gekocht bij nicky's keet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:46

dat ziet er wel mooi uit :-)

Op www.bitloospaardrijden.info is heel veel informatie vinden en zijn ook de verschillende hoofdstellen en hun werking uitgelegd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:50

grappige is dat het ook heel fijn rijd.
ik heb wel met een touwhalster gereden.
maar daar had ik toch het idee dat ik heel erg moest "trekken"aan de teugels om mijn pony de bocht om te krijgen.
en ja ik weet dat het met been en zithulp moet,maar teugel gebruik ik ook.
met deze indian bosal merk ik dat het veel lichter gaat,net alsof er wel een bitje in hangt
prijs is ook niet hoog,kostte nog geen 12 euro :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:55

maar je hebt, om het makkelijk te maken ;) , ook nog een andere bosal. een harde:
Afbeelding
prijs is daar wel wat duurder van :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:01

ja die zijn wel duurder idd. maar heb het idee dat die ook anders inwerken?
lijkt wel heel mooi :j

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:35

Ik heb het bitloze hoofstel van de Ruitersportshop. http://www.mijnwinkel.nl/shop70000/
Ik rij hier al sinds jaar en dag mee. Vind ik persoonlijk erg fijn en ontspannen rijden.

Ik begrijp je angst wel een beetje om ineens bitloos buiten "de hekken" te rijden. Ik heb het tijdens de overgang van met bit naar bitloos jaren geleden opgelost door mijn eerste rit met hoofdstel en bit te rijden en het bitloze hoofdstel erover heen. Ik heb een knoop in de teugels van het hoofdstel met bit gedaan en had alleen de teugels van het bitloze hoofdstel in mijn hand. Heel raar maar het gaf een stukje zekerheid. Belachelijk uiteraard maar daar kwam ik later achter. In het bos schrok ze van een hond die ineens vanuit het niets het ruiterpad op sprong en ze nam een sprint. Ik gaf van schrik een kleine ophouding aan de teugels van het bitloze hoofdstel en ze kwam gelijk terug. Met bit kwam ze nooit zo snel terug. Ik was gelijk gerustgesteld en heb het hoofdstel met bit afgedaan, in mijn rugzak gestopt en ben bitloos verder gaan rijden. Misschien een ideetje voor jou om je eerste buitenrit zo te proberen? Geloof me daarna ben je verkocht en wil je nooit meer met bit!

Er is veel keuze in bitloze hoofdstellen. Ik vind degene waar ik mee rij erg prettig maar ik heb dan ook nooit met een andere gereden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:44

Ik reed met een bitloos hoofdstel die onder de kaak gekruist wordt. Ik vond het een heel fijn hoofdstel en voor mijn merrie was een hoofdstel dat alleen onder de kin gekruist wordt veel te scherp. Ze liep dan snel achter de teugel al bij heel licht contact.
Ik rijd nu ook regelmatig met een endurancehoofdstel. Daar kan nog een bitje in gehangen worden (erg handig als je paard eens een keer een dag heel fris is) en anders is het een halster waarop je rijd. Wel met een wat strakkere neusriem dan een gewoon halster zodat het niet schuift.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:05

sidepull vind ik een beetje "eng" omdat die alleen maar aan de zijkant zit.

ik wil toch eens iets proberen wat "schuift" die onder de kin gekruisde, en onder de kaak gekruisde.. denk dat daar mijn voorkeur naar gaat.

ik ga nog even neuzen op het internet en meer info hierover lezen.. en dan ga ik het er maar op wagen :D

bedankt voor alle tips..

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:48

Ik ben ook wel benieuwd.. zit een met hetzelfde 'probleem'
mijn vzpaard is buiten erg heet en eigenwijs dus heb wel een hoofdstel nodig dat goed inwerkt wanneer het nodig is, maar wil er ook wel een die gewoon heel zacht aanvoelt wanneer er geen druk op zit. Het is een kwpn merrie, wat raden jullie me aan? of gewoon eigenlijk hetzelfde als de ts: een beetje rond zoeken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:56

Ik heb eerst het hoofdstel van Harry's Horse (zelfde als Norton) gehad, gebasseerd op het Dr. Cook hoofdstel. Dat vond ik (nouja mijn paard) helemaal niks. Vooral omdat hij heel stug was enzo, dus het kan best zijn dat die van Dr. Cook beter is.

Nu heb ik een sidepull van Marylot. Die bevalt me erg goed. Ik heb een neopreen onderlegde neusriem, dus lekker zacht! Een foto kan ik wel even opzoeken als ik thuis ben. Ik denk niet dat ik er zo eentje kan vinden. (ik zit op school :) ).

Edit:
Toch wel, hihi!

Afbeelding
Afbeelding

Dit hoofdstel werkt dus in op alleen de neus, omdat mijn paard niet goed tegen druk achter de oren kan.
Ik heb de crosslink (kaakgekruiste) riempjes ook nog liggen, maar die gebruik ik niet.
Wat ook handig is aan deze, je kan het bit er zo aan klikken omdat er ook losse bithangers bij zitten die je er aan kan klikken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:05

Bitloos heb ik ook geprobeerd met een rennerig paard. Resultaat: hij heeft me in een boom gehangen :o Was met een bloemhack (8-rings), daar ga ik voorlopig dus NIET mee naar buiten. Ik was net af van het idee dat bitloos minder controle geeft maar dat is weer helemaal terug :7 Als ik al iets bitloos doe doe ik dat in de bak, en dan nog liever op een stalhalster met teugeltjes eraan dan met die hack.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:13

je kan ook voor een hoofdstel kiezen waar je het bit aan vast kunt maken. En dan met dat hoofdstel rijden met twee paar teugels.
Je gebruikt dan de teugels van het bitloze stuk en mocht je paard ervan door gaan kun je in geval van nood vlug de bit-teugels erbij pakken.
Zo heb ik de overgang geoefend en was helemaal geen probleem.
succes ermee!