welk boomloos zadel ligt het meest stabiel?(beleren paard)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

welk boomloos zadel ligt het meest stabiel?(beleren paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 07:42

omdat ik binnenkort mijn paard wil gaan beleren ben ik me aan het orienteren op zadels.

omdat het een jong paard is lijkt een boomloos zadel me het makkelijkst,omdat je dit aan kan passen,of zichzelf vormt naar het paard.
ik heb echter liever geen zadel wat met opstappen onder de buik komt te hangen,of waarbij je bij een bokkesprong in zn nek zit met het zadel of naast de buik hangt.
kortom,ik zoek een aanpasbaar zadel wat goed stabiel ligt.

op het moment denk ik voornamelijk aan de startrekk,pegaso,trekker zadels.

wat zijn jullie ervaringen met deze zadels?

fjordnina

Re: welk boomloos zadel ligt het meest stabiel?(beleren paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:16

Boomloos is niet zo geschikt voor een nog te beleren paard. Het paard moet zijn balans nog vinden en daar helpt een boomzadel hem meer bij doordat deze dus wel stabiel ligt. Daarnaast wordt het ruitergewicht bij boomloos minder goed verdeeld waardoor dat ook lang niet altijd even praktisch is voor een jong paard.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:34

fjordnina schreef:
Boomloos is niet zo geschikt voor een nog te beleren paard. Het paard moet zijn balans nog vinden en daar helpt een boomzadel hem meer bij doordat deze dus wel stabiel ligt. Daarnaast wordt het ruitergewicht bij boomloos minder goed verdeeld waardoor dat ook lang niet altijd even praktisch is voor een jong paard.

deze dingen heb ik idd ook al aan zitten denken,toch zijn er veel mensen die beleren met een boomloos zadel,juist omdat dit zich vormt of aan te passen is aan het paard.

zou anders een wintec een goede optie zijn?of een zadel met een licht flexibele kuststof boom?
nadeel vind ik dan wel altijd weer dat je alleen het koppijzer kan aanpassen,kussens zijn niet te veranderen,terwijl de rugbespiering van een jong paard natuurlijk ook nog verandert.

vandaar dat ik dacht aan een wat stugger zadel,met verwisselbare panelen zoals de pegasso,startrekk en trekker zadels.
deze zitten meer tussen boom en boomloos in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:13

fjordnina schreef:

Juist met deze punten in het achterhoofd , zou ik persoonlijk JUIST kiezen voor boomLOOS :j

Het paard moet zijn balans nog vinden, en wennen aan het gewicht van de ruiter op de rug.
Dat gaat makkelijk als hij een goed contact met de ruiter heeft. Een zachte , soepele verbinding tussen 2 bewegende lichamen geeft een betere koppeling dan een hard torentje erboven.

En juist boomzadels geven in de praktijk problemen met gewichtsverdeling doordat het niet bepaald vanzelfsprekend is dat een harde boom de rug / schoft / schouders constant goed volgt zonder ergens te drukken / knijpen / contact te verliezen. Überhaupt passen de meeste in gebruik zijnde boomzadels in stilstand al niet goed , laat staan terwijl het paard beweegt...

Dus in theorie valt er best wat voor je verhaal te zeggen , maar in de praktijk is alles zo ontzettend anders :)

Elk punt waarom mensen voor boomzadels kiezen , is als je er over nadenkt eigenlijk juist een reden om voor boomloos te kiezen omdat je daarbij gewoon een veel betere kans van slagen hebt....

Dus de meningen verschillen nogal wat dat betreft.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:55

ik heb ook boomloos ingereden. ik heb een barefoot nevada. door het grote oppervlak ligt die erg stabiel. denk dat je daar naar moet kijken dan: welk oppervlak is mooi groot.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:02

Mijn ervaring is dat van de Barefoot, Torsion en Startrekk, de Startrekk het meest stabiel ligt op mijn paard. Ervoor lag ik er heel vaak af, nu gebeurt het nog maar zelden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:12

Wat dat betreft is dat toch heel verschillend , wat bij de 1 het meest stabiel ligt , ligt er bij de ander juist het eerste naast :)

Is toch een kwestie van proberen. Gewoon eerst het zadel proberen dat je het meeste aanspreekt en dan alles eraan doen om die goed te laten liggen , lukt het echt niet : door naar de volgende op je lijstje :)

Net zo als met paarden met singelwondjes : wat voor het ene paard DE oplossing is , daarmee loopt het andere paard zich juist het ergste open....

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:48

ik heb de boomloos Sensation, die heel stabiel ligt. Geen geschuif met opstappen (als je goed aansingelt natuurlijk) en met opzij schieten of bokken blijft hij ook heel netjes liggen, daarnaast vind ik het steviger zitten dan andere boomloze zadels die ik geprobeerd heb.. en heb laatst weereens op een wintec gezeten, had het idee dat ik er zo af kon rollen in vergelijking met mijn boomloos :D

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:25

Ik zou gewoon een opstapje gebruiken. Doe ik ook met mijn barefoot Cheyenne. Als ik het niet gebruikt, schuift het zadel wel (tenzij iemand anders aan de rechter beugel hangt), maar als ik met opstapje er op ga, blijft het mooi liggen. Is ook veel beter voor de rug btw. Met bokkensprongen heb ik niet gemerkt dat het ging schuiven, maar met beleren zou ik wel iets met kniewrongen kiezen om zelf nog meer grip te hebben.
@ zij: misschien zeg ik iets heel raars, maar het maakt toch bij een barefoot niet zoveel uit hoe groot het oppervlak van het zadel is? Ik dacht altijd dat niet overal druk kwam. Als je bijvoorbeeld met een klein kontje in een groot zadel zit, dan komt er geen druk op de achterkant toch?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:30

van de shop:

Citaat:
De Barefoot Nevada heeft de volgende kenmerken die het beste bieden qua pasvorm en comfort :

- gemaakt van soepel nubuckleder voor extra flexibiliteit
- zeer goed anatomisch voorgevormd voor een makkelijke pasvorm
- veel schoftruimte , voorkant is anatomisch correct omhoog gewerkt
- hoog en soepel PU foam achterboogje voor extra comfort
- verlengde zitting met breed achterflapje voor extra comfort
- ingebouwde kussens naast de ruggengraat voor extra bescherming
- voorzien van het nieuwe VPS systeem voor extra drukverdeling en bescherming

De Nevada Barefoots hebben Engelse singelstoten en wegen circa. 7 kg.
Voor bevestiging van o.a. bepakking hebben ze 2 kleine D-ringen aan de voorkant en 3 aan de achterkant.
Bovendien is de Nevada voorzien van enkele lederen veters waarmee extra bepakking aangeknoopt kan worden.

De Nevada heeft door zijn vierkante vorm een grote oppervlakte en daardoor de meest stabiele ligging op het paard.

Vanwege zijn grootte is de Nevada minder geschikt voor korte paarden / ponies onder de circa. 145 cm schofthoogte.

geen idee wat er van waar is, maar ze zullen het niet voor niets zeggen? ik bedoel, ze vergelijken het ook met hun eigen andere zadels.

edit: paardenbloemp, drukverdeling en stabiliteit is natuurlijk ook niet hetzelfde?

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:43

Sorry, verkeerd gelezen..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:46

ik ging met je mee de mist in eerst hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:52

De Nevada heeft een grotere oppervlakte en de Barefoots gaan zich helemaal rond het paard vormen , dus dan heeft hij een groter raakvlak = meer grip.

Leg maar eens 1 vinger op tafel en trek die eraf , of je hele hand erop , en trek die eraf. Die hele hand gaat stroever omdat je meer raakvlak = meer grip hebt.

Daarom schuiven bij veel paarden en ponies de Barefoots juist minder dan boomzadels , omdat boomzadels er meer bovenop liggen dan zich helemaal naar het paard vormen.

Ik kan met mijn Barefoot ook prima opstappen vanaf de grond , maar als ik hem per ongeluk tijdens het opzadelen een cm tever naar voren leg kan het ineens niet meer :P

Maar ik stap sowieso liever op via een opstapje , is toch wat subtieler dan je aan die ruggengraat omhoog te hijsen.

Ellende is wel dat je steeds stijver wordt en als je dan buiten wel eens zonder opstapje erop moet voel je je ineens echt een oud wijf :P