Halster weideveilig maken.. hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Halster weideveilig maken.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:11

Omdat mijn pony een graaskorf draagt die aan het halster vast moet in de wei, wil ik het halster graag weideveilig maken zodat hij los schiet of knapt wanneer ze klem komt te zitten met het halster. Wie heeft er een goede tip? De bestaande veiligheidshalster die ik ken voldoen niet om een greenguard/graaskorf aan vast te maken, omdat ze niet voldoende verstelbaar zijn.

De enige manier die ik ken is een halster met metalen schuifje (dus zonder gesp) zo vast te maken/af te knippen dat er nog maar een halve centimeter riem over is, maar ik ben benieuwd of er meer creatieve ideeen zijn!

Mizora

Re: Halster weideveilig maken.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:28

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:29

Een (dun) leren halster kopen, die breken makkelijker.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:30

Dan blijft de greenguard niet goed voor haar neus zitten vrees ik en zal ze hem waarschijnlijk ook door gewoon te schuren af kunnen krijgen.. maar het is te proberen misschien!

Ik ga eens kijken naar een leren halster dat goed te verstellen is! De riem achter de oren er bij een nylon halster er helemaal af halen en in plaats daarvan een dun leren riempje is ook wel een idee misschien!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:33

barefoot heeft speciale "break away" halsters. Het halster heeft een breed stuk klitteband aan het kopstuk. Als het paard vast komt te zitten laat dit los. Voor het echt vastzetten/wandelen is dat klitteband te vervangen door een leren kopstuk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:41

MLoeser schreef:
barefoot heeft speciale "break away" halsters. Het halster heeft een breed stuk klitteband aan het kopstuk. Als het paard vast komt te zitten laat dit los. Voor het echt vastzetten/wandelen is dat klitteband te vervangen door een leren kopstuk.

Ah kijk die is ideaal!! Ik wist niet eens dat barefoot zulke halsters had. Deze zijn in elk geval goed verstelbaar, ook bij de neus.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:44

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:45

Citaat:
Boomloosrijden.nl

Nylon Break-Away halster , met klitteband-riempje dat opent
als het paard ergens vast komt te zitten of zich dreigt te verwonden.

Het klitteband wordt dan "losgescheurd" en het halster valt van het hoofd af , waardoor het paard bevrijd wordt en met de schrik vrijkomt. Het halster is daarna gewoon weer te herstellen
door de klittebandriem weer aan het halster vast te maken.
Er worden totaal 3 nylon klitteband-riempjes bijgeleverd voor het
geval dat ze vertrappeld en zoek raken in bvb. het weiland.

Luxe , zacht en soepel onderlegd halster , verstelbaar achter de oren en onder de kin , rondgenaaide keelriem met veiligheidssluiting en
met klitteband afneembare Spaanse anti-vliegensliertjes.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:46

mloeser die wilde ik ook zeggen ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:49

er is er nog 1

"Dit lederen Barefoot halster wordt geleverd met 2 verschillende kopstukken.

De ene is speciaal voor het stevig vastzetten van het paard : kopstuk van zacht nubuck-leder, gevoerd met thermo-elastisch schuim en anatomisch gevormd.

De andere heeft een Break-Away functie zodat het paard vrijkomt als het met het halster vast komt te zitten. Bvb. voor in de wei maar ook tijdens het vastzetten. Deze is met zachte lamswol onderlegd, beide delen verbonden met klittenband.

Op het moment dat het paard hard aan het vastzittende halster trekt, wordt het klittenband open getrokken en laat het paard vrij zonder ernstige schade.

Het halster kan onder de kin versteld worden.
Zacht onderlegd, rondgenaaide keelriem. Platte karabijnhaak als sluiting.

Verkrijgbaar in bruin leder. Maat 1 (Cob) of maat 2 (Full)

Verwachte levertijd vanaf eind mei. "

http://www.boomloosrijden.nl/halster-leder-duo.htm