Jonge paarden en boomloze zadels...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Jonge paarden en boomloze zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:36

Hoi,

Ik zou een Boomloos zadel van Barefoot aankopen. Mijn paardje is 3,5 jaar oud men heeft mij gezegd dat wanneer een paard nog zo jong is, het niet slim is om een boomloos zadel aan te schaffen ivm de groei van het paard.
Klopt dit?

Waneer je dan (eventueel) een boomloos zadel koopt is het beter van een pad te kopen die er op past of die nieuwe pad waar je een zadeldoek kan onder leggen? Is die ook goed?
Bij het passen en bestellen van de juiste singel hoe kan je weten welke maat past?

Maar moest ik mij nu een zadel aankopen met een vaste (verstelbare) boom en op het moment dat ik het zadel koop past het natuurlijk. Maar wanneer mijn paard nog groeit zal het dan nog optimaal passen?

Hebben jullie ervaringen of sugesties?

siskeh

Re: Jonge paarden en boomloze zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:38

vaak wordt juist aangeraden om een boomlooszadel voor een jong paard te kopen omdat deze als ze eenmaal goed liggen ook meestal goed blijven liggen.
zeker als je het over een BF hebt(ander boomloze zadels willen wel eens wat minder soepel zijn)

maar heb je zelf al ervaring met boomloos rijden?

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:40

Ja,
ik vind de zadels super goed rijden en passen op de rug. Enkel vroeg ik mij dit af..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:49

Ik vind je vraag niet echt duidelijk.. Wat wil je weten?
Welke pads er onder barefoot zadels kunnen?

Voor het bepalen van de singelmaat hebben ze op de NL website van barefoot een soort rekenhulp.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:55

Sorry vooral de eerste vraag waarom wel of niet een boomloos zadel kopen wanneer je een jong paard hebt.
(het is nogal onduidelijk) Sorry

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:07

Het voordeel van een boomloos zadel is dat het veel makkelijker is qua pasvorm (maar is ook niet voor alle paarden geschikt). Als een boomloos zadel past en geschikt is voor jou en je paard dan kan je paard ook groeien (breder worden) zonder dat je zadel dan niet meer past.

Er zijn veel verschillende soorten boomloze zadels, dus wat voor de ene geld hoeft niet voor de andere te gelden.

De drukverdeling en ruggengraadvrijheid zijn zeker punten waar je op moet letten.

Edit: Ik heb in je andere topic de foto´s van je nieuwe paard gezien! Leuk beestje!
Dit is wel een type paard waar ´gewone´ zadels ook prima op kunnen passen volgens mij (voor zover je dat van een foto al kunt zeggen). Als je een goede zadelmaker in de buurt hebt (of een goede hebt die ook verder wil rijden) zou je dat zeker kunnen overwegen. Omdat het een jong paard is zou een tweedehands zadel (wat wel nog helemaal goed is en ook van een degelijke kwaliteit is) logisch zijn, als dat dan niet meer past ben je er niet zoveel geld mee kwijt geweest.

Voor boomloos kun je denk ik het beste even advies vragen aan een verkoper. Door de vrij hoge schoft en weinig vet of spieren op de rug kan boomloos ongeschikt zijn. Ik heb verder geen ervaring met dit type paard..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:01

het enige nadel van boomloos is bij een jong paard..is het evenwicht! omdat je die even moet vinden en een jong paard zn evenwicht ook niet heeft. Maar voor de rest zou ik het je zeker aanraden! ik heb een merrie die 6 is en nu ong bij elkaar 6-maanden echt onder het zadel is.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:30

Iemand nog advies of ervaringen?

Grt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:05

Ik ben met mijn jonge paar begonnen met een boomzadel. Ik had eerst een stubben vzh. Die paste na een half jaar niet meer. Daarna een HH met verwisselbare boom. Na 3 kwart jaar was dat zadel niet meer aan te passen omdat ze uit de boommaten gegroeid was. Toen een tijdje met een kieffer dressuur zadel gereden na 3 maanden lag ook deze niet meer goed en moest er weer een nieuw zadel. Toen heb ik een wintec dressuur met cair aangeschaft. Een 5 maanden later was ook dit zadel niet meer aan te passen. Uit wanhoop ben ik toen overgestapt op een boomloos zadel, en ik moet zeggen dit bevalt mij tot nu toe heel erg goed. Ik heb een ghost standaard. Daaronder heb ik een kavalkade kavaltop vario dekje. Daar heb ik zelf inlages voor gemaakt. Dit bevalt mij heel goed. Het paard heeft nog nooit beter gelopen als onder het boomloze zadel.

Voor iedereen die nu denkt dat het paard iedere keer uit het zadel groeide door het vele trainen dit klopt niet. In haar 3e jaar heb ik er niet meer als 1 keer in de 2 a 3 weken op gezeten. In haar 4e jaar reed ik 1 keer en heel af en toe 2 keer in de week. Nu in haar 5e jaar rijd ik 2 tot 3 keer in de week. Ze wordt wel bijna iedere dag 20 minuutjes los met 2 andere paarden tegelijk gelongeerd.
Mijn merrie is na haar 3e gewoon nog verschrikkelijk veel gaan groeien de zadelmaker kon het ook niet geloven. Ze ging van een normale maat 30 tot een maat 35. Ze heeft daarbij ook nog eens een vrij grote schouder waardoor het moeilijk was om een zadel aan te passen.

Ik ben echt heel veel geld kwijtgeweest aan de zadels met boom, voor mij hoeft het nu even niet meer. Mijn merrie is nu ook net drachtig dus ze veranderd het komende jaar behoorlijk van vorm. Daardoor heb ik nu mooi de tijd om te sparen en dan over 1,5 a 2 jaar als ze weer een beetje goed in training is en niet meer groeit laat ik een zadel op maat maken. Helemaal naar mijn wensen en op haar maat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:08

Ik heb ook een barefootje voor mijn jonkie..
Het is voor mij wel een geruststellend idee, dat ik me nu geen zorgen hoef te maken of de boom wel past..
Nu ik echt met hem begonnen ben leg ik regelmatig de pommel eens los op zijn rug, zodat ik kan zien of die nog past.

Ik vind het een fijn zadel, maar ik raad je aan om het eerst te testen op een ervaren paard, omdat veel mensen in het begin wat moeilijkheden hebben met hun balans.

succes met je jonkie

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:23

InekeH87 schreef:
...en niet meer groeit laat ik een zadel op maat maken. Helemaal naar mijn wensen en op haar maat.

dan zal ik je hierbij uit je droom halen :D Een paard zal Altijd blijven veranderen..! Dus een opmaat gemaakt zadel.. kan over 5 jaar ineens niet meer passen..! Vergeet dat niet ;)

edit: Een passend zadel is héél belangrijk voor een dier!!