hoe gebroken boom voelen + ervaringen County (type WB?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

hoe gebroken boom voelen + ervaringen County (type WB?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:03

Ik heb een County zien staan op internet voor weinig geld.

Nu heb ik enkele vraagjes:

- goede zadels?
- is voor op diverse warmbloeden, goede keuze?
- hoe kan je voelen als boom gebroken is?
- type WB zie ik niet op de site, is dit een oud type? (er werd gezegd 4 dat het zadel 4 jaar oud is)
- ervaringen met County WB, want wordt dus blijkbaar niet meer gemaakt.

dank u!

Anoniem

Re: hoe gebroken boom voelen + ervaringen County (type WB?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:05

Ervaring met die zadels heb ik niet,
met een gebroken boom wel...
Dat kun je lang altijd niet voelen, mijne was op het zitvlak gebroken wat de zadelmaker alleen kon zien toen hij het uit elkaar gehaadl heeft

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:27

niemand tips of ervaringen? Ik zou het vandaag al moeten gaan halen ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:35

met je ene hand op op de lepel(de rand) en je andere hand op het gedeelte wat boven de schoft zit(hoe heet dat?)

Dan probeer je je handen naar elkaar toe te bewegen...wel kracht zetten(alsof je het zadel als het ware als een banaan wilt knikken,naar elkaar toe)geeft het zadel geen krimp is het o.k....zit er beweging/speling in ,is de boom waarschijnlijk gebroken

Moeilijk uit te leggen,ik hoop dat je het snapt...

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:39

okido, ik snap het helemaal.
Bedankt! :)

moet je ook niet voelen hoe beweegbaar de zweetbladen zijn (vooraan) daar zit toch ook een deel van de boom (als het ware over de schoft gebogen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:45

ja...die kun je naar elkaar toe duwen....daar hoort wel wat spelling in te zitten.....maar als je ze echt helemaal plat naar binnen kunt vouwen is er ook iets niet in orde
succes!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:46

ik heb een county gehad.....super fijn zadel,en helaas is die gestolen,mijn vriendin heeft er ook 1,maar die was van af het begin al scheef,en die heeft er dus geen goede ervaring mee.
nieuw zijn ze voort erg duur,en daarom heb ik nu gekozen voor een ander zadel.
een jaar of 7 geleden heb ik er kaal nog 1600 euro voor betaald.
nu zijn ze stukken duurder.
probeer altijd eerst een zadel goed te passen voordat je hem koopt,en neem iemand mee die er meer van af weet.
succes met het zadel.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:50

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:52

ik ben al een tijd op zoek, heb nog geen paard gevonden.
Maar dit lijkt mij een type zadel dat op veel paarden past.
Past hij niet, dan kan ik het waarschijnlijk wel terug voor dezelfde prijs verkopen.

Anders heb je een paard en tegen dat je terug een goed tweedehands vind in de buurt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:34

[EA-TK-AP] Met spoed weg! (Ainsley dresuurzadel )

is dit niets voor je?
ik heb zelf ook een ainsley en ben er erg blij mee....past ook op veel paarden,want als ik op andere paarden rijd neem ik mijn zadel mee en ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet lekker ligt....

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:56

geerke schreef:
[EA-TK-AP] Met spoed weg! (Ainsley dresuurzadel )

is dit niets voor je?
ik heb zelf ook een ainsley en ben er erg blij mee....past ook op veel paarden,want als ik op andere paarden rijd neem ik mijn zadel mee en ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet lekker ligt....

ziet er goed uit maar ik kijk enkel naar zadels uit de omgeving zodat ik ze eerst kan bekijken en eventueel terugbrengen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:09

Om te controleren of een boom gebroken is of niet:
Het zadel met de voorkant net boven je knie leggen, met 1 hand de lepel vast nemen en dan kan je met je ander hand kracht uitoefenen op de zitting. Als het zadel veert, is er veel kans dat hij gebroken is. Zeker als hij links meer veert dan rechts bijvoorbeeld.
Als je wil weten of de kop gebroken is, dan plaats je het zadel met de lepel tegen je buik en neem je de boomtakken van het zadel vast (kan je normaalgezien zien eindigen in die zakjes onder de zweetbladen, aan de voorkant) Zo veel mogelijk aan het uiteinde vast nemen en dan kijken of je ze kan naar elkaar toe bewegen, of van elkaar weg. Als er hier beweging in zit, zou ik persoonlijk het zadel laten liggen. Een zadel dat veert op de kop, is ofwel gebroken, of heeft meer kans op breken omdat er speling in zit. Als je een koffielepeltje maar vaak genoeg buigt, gaat hij op den duur ook breken. Je krijgt metaalmoeheid.

Let er ook op, als je een zadel wil dat op "veel paarden past", dat je dan niet naar huis gaat met een zadel met een extreem smalle of wijde boom. Als het een zadel is met een medium boommaat, dan zou ik nog het risico durven nemen.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:05

bedankt voor de uitleg! Maar als ik het goed begrijp moet je rechtstaan met licht gebogen knie? en je zadel hierop late rust met de voorkant?

En voor de kop niet te ver onderaan vastnemen? dus ongeveer waar de beugelriemen aanhaken maar dan vooraan?

Verkoper wist boommaat niet. Maar had op een KWPN merrie gelegen. Is de boommaat ingeprint op het zweetblad?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:10

bij mijn ainsley staat onder het zweetblad
size 17,5 inch
fit 4.....ik neem aan dat dat de boommaat is?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:20

Rechtstaan is inderdaad het gemakkelijkste. Je zet dan gewoon het zadel op je knie (ongeveer in een hoek van 30° eigenlijk). En het been waar je het zadel op laat rusten buig je een beetje (gewoon op de je tenen gaan staan met dat been, andere been blijft gewoon recht) Het buigen is eigenlijk alleen omdat het zadel niet tegen de grond zou knallen. Je knie zit dus tussen de twee kussen, aan de voorkant van het zadel.

De kop moet je ongeveer vastnemen ter hoogte van de onderste siernagel. Als ik de foto's bekijk zit die waarschijnlijk nog net onder het zadelrokje (die flapjes aan de zitting)

Bij sommige zadels staat het ergens ingedrukt, bij andere staat het nergens op en moet je het gaan nameten. Maar van merk tot merk heb je verschillende boommaten. Zo kan een maat 31 bij het ene merk, smaller zijn als een maat 31 bij een ander merk. Dit komt omdat die maat opgemeten wordt op het langste punt van de boomtakken. En die boomtakken zijn afhankelijk van het merk soms korter of langer, dus dan krijg je een vertekent beeld.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:23

oeioei... siernagel?

Heb rondgekeken en county heeft een S,M,W,XW of XXW aanduiding naast de inch maat.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:30

oei... hoe moet ik die gaan uitleggen :D (het is makkelijk als je gewoon kan wijzen => daaaar zit die :P)
euhm... als je op de foto's kijkt, vooraan het zadel, zie je zo'n rond schijfje zitten, ongeveer een centimeter diameter. Meestal zilverkleurig, soms staat er ook een symbooltje op (merk van het zadel) dat is een siernagel. Wordt eigenlijk gebruikt om heel het zadel aan elkaar te houden. Maar omdat ze zo dik en stevig zijn, en zo in het zicht zitten, maken ze er een mooi dingetje van. Normaalgezien heb je er aan elke kant twee. Eentje die boven op de zadelrokjes zit, en eentje die er nog net onder zit (soms ook nog gewoon zichtbaar)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:31

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:19

zit dat daar altijd? :) ok, maar meestal zie je verdikkingen waar de boom stopt, zo onder het leder.

Verkoper heeft gekeken en zadel is 17 W dus dit lijkt wel goed als je S,M,W,XW en XXW boom hebt zal deze op de meeste warmbloeden met gespierde rug kunnen liggen en ik heb een klein zitvlak :o)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:27

Ik ben nog geen enkel zadel tegen gekomen, waar geen siernagels opzitten :) en siernagels gaan altijd dwars door de boomtakken. dus als je het zadel met de lepel tegen je buik zet, en de boom vastneemt net onder de tweede siernagel, kan je eigenlijk niet missen.

Als je dan uiteindelijk ook je paard gevonden hebt, en je weet niet zeker of het zadel past, mag je me altijd een paar foto's doorsturen per pb :) Ik kan niet alles controleren via foto's, maar de grote lijnen zijn doorgaans wel zichtbaar :)

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:55

Ik heb het zadel dus gekocht. Eens gepast op wat paarden en eens draf stap galop mee gedaan. broek zwart, zadel was met zwarte schoensmeer opgeblonken blijkbaar.

Maar ik dacht alles in orde. Vandaag maak ik het schoon en vet ik het in. Daarbij merkte ik 2 dingen op.
Aan de onderkant van het zadel waar de kussens in de kamer uitkomen puilt er wol uit aan beide kanten. Als ik voel is het zadel helemaal niet gestikt daar. Is dat normaal? Ik heb het nog nooit zo geweten, maar ook nog nooit echt op gelet.
Ik had dat niet gezien toen ik het zadel ging bekijken (dom).

Ook zit er aan de ene kant bij de aanhechting van de singelstoten een scheurtje waar er ook wat wil uit komt. Had ik ook niet gezien. Er hangt een laptje leer boven.

Best eens naar de ruiterzaak doen zeker voor een mening? Maar waarschijnlijk zien ze u niet zo graag afkomen met een zadel dat niet van bij hen komt? :-s Ik wil geen geld hangen aan een zadel dat ik misschien terug moet doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:15

zadel opblinken met zwarte schoensmeer is inderdaad niet slim... het kan wel, maar dan moet er nog een afwerkingslaag boven.

Op zich worden de kussens nooit dichtgenaaid aan de bovenkant (waar ze dus tegen de boom aan zitten) tenzij de bijvulgaten enorm groot zijn. In principe kan je dus de vulling gewoon terug in de gaten duwen, alleen vind ik het nogal vreemd dat de vulling zo naar buiten komt. Puilt er veel uit?

Het wit dat uitpuilt bij de singelstoten, ik veronderstel dat dit onder de singelstoten is? Want dan zou het kunnen dat het ook gewoon kussenvulling is. Het lapje leer is doorgaans ter bescherming van de singelstoten en voor wat extra afwerking (als ik het juiste lapje in gedachten heb)

Ik vermoed enkel dat er ergens iets mislopen is met het vullen van de kussens, omdat er dus aan alle kanten nog wat uitsteekt. Het is normaal dat je je hand tussen de kussens en de boom kan steken, aangezien de kussens enkel aan de voorkant en de achterkant aan het zadel worden vast gemaakt. Maar als de bijvulgaten te groot zijn, kan de vulling natuurlijk gemakkelijk uit de kussens geraken.