verschil tussen pony maat en cob maat (hoofdstel)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carosello

verschil tussen pony maat en cob maat (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:00

Aangezien ik verliefd ben geworden op een bepaald hoofdstel en die alleen in pony maat is (en ik Cob nodig heb) vroeg ik me af hoeveel verschil er in die maten zit.

Wie kan me hierbij helpen?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:13

Dat is per merk verschillend. Daarbij kan ook het ene hoofdstel ruimer worden versteld dan de ander.
Ik zou gewoon de winkel eens vragen of ze het hoofdstel voor je op willen meten, zodat je het kan vergelijken met een hoofdstel dat je al hebt of met het hoofd van je pony.

aslo

Re: verschil tussen pony maat en cob maat (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:21

Mijn ervaring is dat pony maten toch wel aardig kleiner uitvallen dan de Cob. Of Cob valt gewoon veel ruimer dan een ponymaat, net hoe je het zien wilt ;) Maar idd je zou even de maten op kunnen meten.

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:25

het is te zien welke soort van pony dat je hebt
een Haflinger ofzo?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:26

Als je pony nu Cob draagt op het bovenste of tweede gaatje, dan kan hij waarschijnlijk pony wel aan op het laatste of bijna laatste gaatje... de maten overlappen elkaar nl op dat punt (grootst van pony is ongeveer kleinst van cob)
Maar het ligt idd wel aan de verstelmogelijkheden. Sommige hoofdstellen hebben ontzettend veel gaatjes, andere minder.
De neusriem kan wel te weinig omvang hebben, soms zijn die niet zo ruim verstelbaar.
Een ander belangrijk punt waar je op moet letten, is de frontriem. Deze kan te krap worden voor een dier met een breed hoofd...

Dus meten is handig, of je hoofdstel meenemen om het er naast te houden.

Ik heb trouwens ponies die "cob" én "pony" passen...
Bewijs dat het vaak wel kan.

carosello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:08

het probleem is dat het niet alleen op mijn haflinger moet passen maar ook op de andere ponys van de carouselgroep. Maar toch maar besloten verder te zoeken....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:12

Let ook op de neusriem, vaak is die in ponymaat een flink stuk kleiner.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:56

Dat is idd vaak per hoofdstel verschillend. Maar ik heb altijd een COB maat en ik hoef echt geen pony maat dan te nemen want dat is echt te klein. Mijn pony is 1.53 trouwens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:31

1.53m.... Is het echt een pony van ras, of is het gewoon een klein paard dat in Nederland tegenwoordig onder E pony valt? Alleen Nederland heeft de term E-pony ingevoerd en dat heeft te maken met wedstrijden.
Natuurlijk kan een pony van een bepaald ras erg groot uitvallen. Net zoals een paard van een bepaald ras klein kan zijn (Arabieren, Iberische paarden).

Als je een dier van dat formaat hebt kan het idd gewoon twee kanten op, met klein of groot hoofd, met kleine of grote neusomtrek. Een draver bv zal over het algemeen een groter hoofd hebben dan bv een Arabier of Connemara van die maat.
Mijn paard is 1.50m en heeft een heel fijn hoofd en kan dus wel cob én pony dragen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:52

Ik had een Cob hoofdstel die bij mijn verzorgfjord van 139 cm wat aan de kleine kant was. Bij mijn draver van 156 past hij veel beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:58

hangt zowel van je pony als van het merk af.
heb een keer een hoofdstel maat cob gehad dat aan de kleine kant was voor m'n new-forest pony van 1.45 en een pony-maat die zowel voor de new forest paste als voor m'n volbloed van 1.64 en nu heb ik een volbloed van 1.55 en m'n Cob-hoofdstel is eigenlijk te groot (bit op kortste en gaatjes bijgeknipt in neusriem zowel voor de hoogte als voor het aansnoeren)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:03

Het zit hem dan ook niet in hoe groot de pony is, maar hoe groot zijn hoofd....

Dat kun je ook wel zien aan het maat halster dat hij draagt. Als een halster maat cob ruim is, dan zal meestal wel een ponyhoofdstel ook wel passen. Als een halster maat cob strak zit, niet.
En als hij een maat full halster heeft, dan is het onwaarschijnlijk dat hij een ponyhoofdstel gaat passen.

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:51

Heb zelf een pony hoofdstel voor mijn e-pony, deze past net met alles op de laatste gaatjes. Vooral de neusriem kan net, dus geef ik de voorkeur aan hoofdstellen maat cob.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:54

Ben ik dan de enige die het echt van het merk vind afhangen?
Neem nou halsters, mijn HH zit op het strakste gaatje (maat cob) mijn Anky cob zit op zn lost, en mn anky Full zit op het 2e gaatje. Dan heb ik er nog een aantal van zowel Pk als merkloze die er tussenin schommelen.

Zelfde met hoofdstellen, mijn Kieffer zit overal behalve de neusriem het strakst, geen merk is de neusriem op het strakst nog aan de wijde kant en de rest zit ergens midden in, en bij ander merkloze zat alles behalve de neusriem op het midden..

Ik heb een ArabierxNew Forest, van 1.56m (groot geworden :+ ) die nou niet abnormaal breed of smal is :+

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:47

Lusitana schreef:
1.53m.... Is het echt een pony van ras, of is het gewoon een klein paard dat in Nederland tegenwoordig onder E pony valt? Alleen Nederland heeft de term E-pony ingevoerd en dat heeft te maken met wedstrijden.
Natuurlijk kan een pony van een bepaald ras erg groot uitvallen. Net zoals een paard van een bepaald ras klein kan zijn (Arabieren, Iberische paarden).

Als je een dier van dat formaat hebt kan het idd gewoon twee kanten op, met klein of groot hoofd, met kleine of grote neusomtrek. Een draver bv zal over het algemeen een groter hoofd hebben dan bv een Arabier of Connemara van die maat.
Mijn paard is 1.50m en heeft een heel fijn hoofd en kan dus wel cob én pony dragen.

Arabiertje van een vriendin van 1.49 heeft juist cob of full nodig