Even een Zadelpas vraagje!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Even een Zadelpas vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:34

Hooi,

Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe zadel, een bruine Chamberlain. Hij komt dus regelrecht uit de fabriek.
En nu ging ik hem net op mijn paard passen. (hij kan namelijk nog aangepast worden)
En hij ligt echt hoog op de schoft, maar hij klemt niet. De kussens en pasvorm is verder goed.
hij ligt denk ik wel 15 cm van de schoft af. Dat is dus ook de enige plek waar hij zo raar ligt.
De boom is in mijn ogen breed genoeg, omdat dit medium is, terwijl mijn vorige zadel een fit 2 was dus neigend naar smal. Ik kan nu even geeen foto maken. Morgen wel.

Ik plaats dit topic omdat de zadelmaker komende week geen tijd heeft om te komen kijken ;(
Vind het zo raar, heb een zadel nog nooit zo raar zien liggen.

Maar het was toch zo: Hoog op de schoft is te smal, te laag is te breed?
Of heb ik dat nu mis?
Dus brand maar los als je een idee hebt!

Shyla25

Re: Even een Zadelpas vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:38

Klinkt als idd te smal, het kan ook zijn dat de boommaat wel goed is maar de kussens te dik opgevult zijn.

Als je het zadel los op de rug legt met de beugelriemen eraan moeten die recht naar beneden hangen.
Zwaartepunt moet het midden zijn en hij moet overal de rug raken en blijven liggen als je op de voor of achterkant drukt.

Ik zou er idd een zadelmaker bij laten komen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:40

Shyla25 schreef:
Klinkt als idd te smal, het kan ook zijn dat de boommaat wel goed is maar de kussens te dik opgevult zijn.

Als je het zadel los op de rug legt met de beugelriemen eraan moeten die recht naar beneden hangen.
Zwaartepunt moet het midden zijn en hij moet overal de rug raken en blijven liggen als je op de voor of achterkant drukt.

Ik zou er idd een zadelmaker bij laten komen.

De kussens die dus aan de zijkant van de schoft liggen, daar kun je toch ook vulling uit laten halen, want ik denk namelijk dat die dan te dik zijn opgevuld, dat het zadel daarin dus ook niet kan zakken, en zo hoog blijft liggen. Want de boom vind ik echt niet te smal, dat ziet er anders uit.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:51

Dan is dus een zadelmaker nodig ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:38

Shyla25 schreef:
Dan is dus een zadelmaker nodig ;)

Dat was er sowieso, vroeg me alleen af wat het in princinpe zou kunnen zijn. Jammer dat ik nog een week moet wachten :( Weer een week niet rijden!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:12

Is zo'n zelfde zadel niet eerst gepast dan of heb je 'm op de gok besteld?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:56

Ik rijd meerdere paarden, dus ik kon hem niet op maat laten maken, hij word voornamelijk voor mijn merrie. Ik heb hem gelukkig vandaag weggebracht en even laten kijken, en indd waren de kussens voor wat te gevuld. Dus morgen moet het goed passen!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:40

Je hebt hem weg gebracht en lanten kijken? Maare, waar is het paard in dit geval? :o

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:20

Die was in de trailer bij de zaak ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:45

_Zsazsa_ schreef:
Die was in de trailer bij de zaak ;)

Fijn dat het toch de kussens waren :j
Dat zie je steeds vaker bij nieuwe zadel, dan zeggen ze "dat zakt nog wel" en dan krijg je vervolgens toch drukkingen :(
Nee beter eerst goed passend en dan bijvullen wanneer nodig dan overvolle kussens die "zouden zakken".