inwerking trens met dubbel mondstuk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ceciel92

inwerking trens met dubbel mondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:37

Afgelopen week is de paarden-tandarts bij ons langs geweest en heeft alle paarden gecontroleerd.

Nu had deze tandarts dit bit aangeraden bij één van onze paarden:
een trens met enkelgebroken dubbel mondstuk

Echter ken ik dit bit helemaal niet en kon ik er vrij weinig over vinden.

Dus misschien hebben jullie een idee?

Afbeelding

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:41

Dat was vast Jan Groeneveld? :D Hij heeft me uitgelegd dat dit bit goed geschikt is voor paarden
die gevoelig zijn op de tong en op de lagen. Dit bit verdeeld de druk over een groter oppervlakte,
waardoor deze paarden dit bit beter accepteren. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:11

(even op het account van een vriendin)

Ja dat klopt idd! Goed gegokt! :D

Het lijkt mij een bit die gebruikt word voor paarden die snel het bit vast pakken op een kant. (gezien het aan beide kanten kan werken)
Daarbij heeft het paard voor mijn gevoel met dit bit ontzettend veel materiaal in zn mond. En lijkt het me nu niet de zachtste inwerking hebben.

En om nu een ontzettend braaf paard wat alleen recreatief gebruikt wordt zo'n bit in te hangen... :(:) Ik heb dus vraagtekens bij zijn verhaal, vandaar dit topic! :)*
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-06-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Een account is strikt persoonlijk en mag om die reden ook niet worden uitgeleend.

meeikk

Re: inwerking trens met dubbel mondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:34

mm vindt het er niet echt zacht uitzien...

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:15

Ik dus ook niet..

Ben benieuwd of er mensen zijn die wel ervaringen ermee hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:42

Dit is een ontzettend grof bit. Het klemt de tong en prikt op twee plaatsen in het gehemelte. Ook heeft het alsnog die klemming bij de kaken en heeft dit bit 3 mogelijkheden om de mondhoeken vast te pakken. Ik snap niet dat een tandarts zoiets aan kan raden. Als ze veel oppervlakte willen hebben en ze genoeg ruimte hebben gooi er dan gewoon een dikke bustrens in. Die zijn er sowieso tot 24mm (wat dit bit toch ook waarschijnlijk wel is, 2x12) en zelfs wel tot 27mm.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

Ik heb vroeger met zo'n bitje gereden op mijn Arabier.
Hij liep er heel fijn op, nooit hard in de mond van geworden en nooit last gehad. Ik heb het samen met hem gekocht en het was een superpaardje om te rijden, zo licht. Nu is hij op pensioen en gebruik ik het als sieraad aan de muur.
Ieder bit kan in de verkeerde handen onvriendelijk worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:44

Ook weleens met een simpel bit op hem gereden? Je voelt het niet op hetzelfde bit als hij daar altijd op gereden wordt. Altijd met een stang rijden kan voelen als licht contact. Maar ga je dan over op een simpele trens (gebroken of ongebroken) dan merk je opeens dat hij toch wel hard was.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:51

Ik reed hem soms ook met een gewone enkelgebroken trens en hij werd er niet moeilijker op. Nooit hard geweest en heeft altijd fijn gelopen. Nu het was mijn eerste paard, had niet zoveel ervaring, maar nooit slechte ervaringen met het bit gehad. Hangt ook veel van je paard af. Mijn Holsteiner van nu rij ik met een bustrens, enkelgebroken, die zou dit voorgaande bit ook niet zo appreciëren denk ik. :-)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:56

Ik vraag me werkelijk af welk persoon met zijn/haar volle verstand zo'n bit aanbeveelt................ 8)7 8)7 8)7
En dan nog een "paardentandarts" ook!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:24