Dressuur zadel Kentaur / Hulsebos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pyriet

Dressuur zadel Kentaur / Hulsebos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:43

Hoi,

Ik heb een vraagje :) Ik ben op zoek naar een fijn zittend :D dressuur zadel voor mijn paardje en vraag mij af wat voor ervaring jullie hebben met kentaur zadels. Kwaliteit pasvorm ed. Tevens ben ik benieuwd naar jullie ervaring met hulsebos zadels heb je er eentje aan laten meten of heb je er tweedehands een gekocht en op maat laten maken ed. Wat vond je hiervan en hoe is de kwaliteit. Kortom ik twijfel tussen deze twee merken zadels. Er zit nogal een prijsverschil is dit nou echt terecht?

Misschien hebben jullie nog tips wat betreft een goede zadelmaker in het hoge Noorden ;)

Groetjes!

Quinn

Re: Dressuur zadel Kentaur / Hulsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:48

Ik ben inmiddels aan mijn 3e kentaur zadel (die overigens te koop is ;) ) en wil nooit anders meer... 2 keer 2ehands, 1 keer nieuw, bevalt me prima!

Ik vind de kwaliteit vergelijkbaar met een A-merk, terwijl de prijs wel eh wat fijner is :+

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:54

Robijntjah schreef:
Ik ben inmiddels aan mijn 3e kentaur zadel (die overigens te koop is ;) ) en wil nooit anders meer... 2 keer 2ehands, 1 keer nieuw, bevalt me prima!

Ik vind de kwaliteit vergelijkbaar met een A-merk, terwijl de prijs wel eh wat fijner is :+

Ja toevallig kwam ik ze hier tegen bij animo ruitersport zijn redelijke prijzen en vind ze er goed uitzien ook qua leer type ed. Maar ik vind het prijsverschil zo groot vergeleken met bijv. een standaart hulsebos zadel :? Dan ga je je toch afvragen waar dat dan in zit. Ik heb een rossner van divoza gehad dezezag er na 1 jaar uit alsof hij 10jaar oud was.. Dat wil ik niet nog een keertje vandaa mijn topic :Y) Lagen jou zadels meteen goed of heb je nog laten opvullen ed om ze passender te maken.

Wat voor eentje heb je te koop :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:57

Ik zou voor beiden merken niet kiezen maar afgezien van dat;

Bij een zadel gaat het vooral om wat er in zit. Boom + vulling. Bij een goedkoper zadel wordt daarop bezuinigt. Hoe de vulling van een Hulsebos is, weet ik niet. Maar die van Kentaur is bij lange na niet zo goed als die van een Amerk zadel.

Als ik geen andere keus zou hebben dan deze 2 merken zou ik voor een Kentaur gaan en deze met goed wol laten opvullen (dus de gehele vulling laten vervangen). Dan ben je goedkoper uit dan bij een Hulsebos.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 02-06-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:57

Ik heb de Artemis te koop, 17,5 inch, mt 2.

Mijn 1e kentaur was denk ik een jaar of 7/8 oud en heeft nu een vriendin van mij en ziet er nog steeds super uit!

Ik heb ze natuurlijk na een bepaalde periode op moeten laten vullen, maar de pasvorm vind ikzelf best fijn eigenlijk :=

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:22

Waar zou je voor gaan dan?

Bubsj schreef:
Ik zou voor beiden merken niet kiezen maar afgezien van dat;

Bij een zadel gaat het vooral om wat er in zit. Boom + vulling. Bij een goedkoper zadel wordt daarop bezuinigt. Hoe de vulling van een Hulsebos is, weet ik niet. Maar die van Kentaur is bij lange na niet zo goed als die van een Amerk zadel.

Als ik geen andere keus zou hebben dan deze 2 merken zou ik voor een Kentaur gaan en deze met goed wol laten opvullen (dus de gehele vulling laten vervangen). Dan ben je goedkoper uit dan bij een Hulsebos.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:23

Een daaleman, wow (daar ligt mijn persoonlijke voorkeur), barnsby , Kn, stubben, passier, albion of prestige. Goede A merken dus :j

Dat kan nieuw of tweedehands :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:25

daaleman heb ik thuis ook maar geef echt voorkeur voor mijn hulsebos. Zit veel fijner. Diepere zit en mijn benen liggen een stuk stiller. Gebruik hem alleen nog op jonge paarden en als het modderig is

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:33

Bubsj schreef:
Een daaleman, wow (daar ligt mijn persoonlijke voorkeur), barnsby , Kn, stubben, passier, albion of prestige. Goede A merken dus :j

Dat kan nieuw of tweedehands :)

Passier heb ik inderdaad ook al gehad de Lenox vond alleen de zit verschikkelijk :o maar er zijn uiteraard andere types. Vind alleen hulsebos en kentaur erg fijn zitten (veel wrong, diepe zachte zit ed)

Waar het mij echt om gaat eigenelijk is dat hier een zaak/zadelmaker zit die mij er goed advies bij kan geven.. Dus geen divoza bijv. die snappen er volgens mij niet zoveel van.. Vandaar dat ik bij Hulsebos uitkwam en omdat die overheerlijk zitten :o :D Voor de rest kon ik weinig vinden hier. een tweedehand a merk is ook een optie met soortgelijke zit ed maar die moet ik dan aan kunnen laten passen en dat is dan weer lastig ivm goede zadelmaker.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:34

caroline78 schreef:
daaleman heb ik thuis ook maar geef echt voorkeur voor mijn hulsebos. Zit veel fijner. Diepere zit en mijn benen liggen een stuk stiller. Gebruik hem alleen nog op jonge paarden en als het modderig is

Heb jij je hulsebos aan laten meten of heb je een tweede hands gekocht en op maat laten maken?

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:35

Misschien handige info het is voor een smaller paardje met veel schoft daardoor viel er al een hele hoop af. (1.58m)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:56

Hulsebos zit heerlijk, maar de service als er wat misgaat met het zadel is bagger. Er zijn te veel negatieve verhalen over. Daarnaast is het geen maatwerk zoals ze claimen. Ik zou dan eerder voor daaleman gaan.

Je kan Kootstra nemen, das een goede zadelmaker in het noorden.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:07

Kootstra neemt er geen nieuwe klanten meer als ik het goed heb..

Bubsj schreef:
Hulsebos zit heerlijk, maar de service als er wat misgaat met het zadel is bagger. Er zijn te veel negatieve verhalen over. Daarnaast is het geen maatwerk zoals ze claimen. Ik zou dan eerder voor daaleman gaan.

Je kan Kootstra nemen, das een goede zadelmaker in het noorden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:10

Hmm dan is er Tweepan nog, maar naar wat ik gezien-gehoort heb wil ik die niet als goed bestempelen.

Voor bijvoorbeeld een Daaleman of Wow reizen ze heel nederland voor je af :) Dat scheelt.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:14

Bubsj schreef:
Hmm dan is er Tweepan nog, maar naar wat ik gezien-gehoort heb wil ik die niet als goed bestempelen.

Voor bijvoorbeeld een Daaleman of Wow reizen ze heel nederland voor je af :) Dat scheelt.

Zal een informeren :) Wie weet moet gewoon goed passen daar gaat het om Wow zadels ken ik niet zal eens op google checken :Y)

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:24

Pyriet schreef:
Bubsj schreef:

Zal een informeren :) Wie weet moet gewoon goed passen daar gaat het om Wow zadels ken ik niet zal eens op google checken :Y)

Heb ze een mail gestuurd ben benieuwd. Kan over Wow zadels niet er veel vinden misschien iemand die hier een website van weet

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:29

@ pyriet. ik heb hem 2e hands gekocht was pas een half jaar oud en zag er super uit. weet alleen niet wat voor 1 het is maar sindsdien zit ik stukken beter op mijn paard

Ik had eerst een kieffer maar dat zat helemaal waardeloos toen de daaleman dat was ietsje verbetering maar ik zweer nu bij mijn hulsebos :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:39

Caroline, qua zadels heb je het momenteel alleen maar over je eigen zit. TS vraagt daar ook om, maar er zijn meer dingen die een zadel tot een goed zadel maken..

http://www.zadelmakerijboer.nl/wow2.html

;)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:38

Je zou ook eens bij John Kool kunnen informeren... Een goede zadelmaker die aan huis komt met 2ehands A-merken! Dan kun je van alles uitproberen en kijken wat goed op jouw paard ligt.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:40

Ik heb nu zelf een Daaleman te koop, heerlijk zadel, top kwaliteit alleen past hij niet meer op mijn paard.
Weet iemand of je bij kentaur de boom kan verbreden?
En hoveel zou het kosten om een nieuwe vulling erin te laten zetten?

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:42

Geen ervaring mee, ik heb zelf een KN zadel.
KN zadels zijn echt verre weg de beste zadels.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:50

Wij hebben zo'n 5 hulsebos zadels op stal, zegt genoeg denk ik? :D

tja ik zeg altijd als je eenmaal een hulsebos gewend bent zit geen een zadel daarna meer zo fijn :o

wij hebben ze gewoon 2e hands gekocht, pas geleden heb ik nog een gekocht voor mijn paard, die goed paste maar nog wat dingetjes aan gedaan moest worden, dus die is nu compleet op mijn paard aangepast door hulsebos zelf :)
(dus heb nu nog een hulsebos te koop die 'overcompleet' is :D)

nee wij zijn er erg tevreden over, en niet voor niks rijden er grote dressuurstallen hier in de buurt met hulsebos zadels, neem aan als ze echt zo slecht zijn als sommigen beweren dat die er dan ook niet mee rijden... :)
mijn ervaring is trouwens ook dat de zadels er erg goed uit blijven zien, ook na jaren gebruik.
je krijgt geen lelijke 'witte' slijtageplekken van de beugels etc, hooguit wil het leer op het zitvlak wel eens wat slijten, maar dat verschilt ook erg of je rundleer of kalfsleer hebt.

heb ook wel eens op een kentaur gezeten, maar dat vond ik toch wat minder prettig zitten, kon mijn benen daarop ook niet kwijt.

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:27

Wat een gemengde meningen :D ik vind persoonlijk Hulsebos echt super zitten kentaur ook.. hebben jullie nog duidelijke kwalteits verschillen misschien leer dat snel slijt/ wit word singelstoten ed.

Ik ben alle tips even aan het bekijken en doen Wow zadel lijkt me ook super maar die beste meneer zit zo'n 300 km verderop dat word wat lastig ;(

De tweespan heb ik gemaild die kunnen aan huis op maat komen maken twijfel :Y) iemand ervaring mee?

Hulsebos lijkt me top maar wel slecht berichten zit er aan te denken een tweedehands hulsebos te kopen en aan te laten passen door een goede zadelmaker die ik net via via aanbevolen heb gekregen *D dus als iemand er nog eentje heeft liggen hier in de buurt 17,5 liefst 18 inch. zwart dressuur (afgewerkt met bruin geen probleem mooi!) belangrijk is veel kniewrongen het is voor een smal paard met veel schoft dus niet iets wat op een breed paard heeft gelegen dan word het wel heel veel vertimmeren ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:50

Pyriet, ik woon in Groningen stad en die 300 kilometer meneer kwam zonder reiskosten gewoon een wowtje bij mij aanmeten hoor. Overigens zijn er meer dealers :)