Welk dressuurzadel tot max 48 cm lengte ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Welk dressuurzadel tot max 48 cm lengte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 10:52

Ik zoek een comfortabel dressuurzadel maat 32 met diepere zit en veel kniewrong. tot maximaal 48 cm lang (onderkant gemeten van achterkant kussens tot voorkant boom), waar zadel dus rug raakt.

Ik heb een paard met een korte ronde, vlakke rug en geen tot weinig schoft. Het moet dus tevens een zadel zijn met veel ruggegraatvrijheid (breed kanaal)
Massimo (trail) leek geschikt, maar had toch een vrij hoge voorboom. wiebelde daardoor erg aan de voorkant. Volgens mij meer geschikt voor paarden met iets meer schoft.

Veel zadels in maat medium zijn maat 31 en daardoor net iets te smal voor mijn paard.

Boomloos is geen optie.

Ik zat zelf te denken aan een kieffer frysk in 17,5 inch bijvoorbeeld.

Welke merken komen verder in aanmerking?
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 02-06-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

haukieboy

Re: Welk dressuurzadel tot max 48 cm lengte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:53

Wintec 500 dressuur misschien???

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 10:56

Ik zoek wel een zadel in echt leer ;-)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:26

Ik denk zelf toch dat je al richting het maatwerk komt. Mijn tinker had 47 cm bruikbare rug. En ikzelf had ook 17.5 inch nodig maar erg veel zadels werden te lang. Daarbij is die van mij ook nog vrij breed. Ik heb nu een op maat gemaakt zadel van het merk Crown. Bevalt super.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:30

Bij een Wow zadel kan je bv een 17 inch kussen onder een 18 inch zitvlak plaatsen, daardoor past ie ook bij kortere paarden. De headplate's zijn er in verschillende breedte's, dus ook voor brede paarden geschikt :D

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:35

#Ymke# schreef:
Bij een Wow zadel kan je bv een 17 inch kussen onder een 18 inch zitvlak plaatsen, daardoor past ie ook bij kortere paarden. De headplate's zijn er in verschillende breedte's, dus ook voor brede paarden geschikt :D

:j
Mijn wow is onderweg, ik zelf heb 18inch nodig, paardje kan max 17,5inch hebben. Dus heb kortere kussens.
Zadel is ook erg goed aan te passen mocht je paard veranderen (door training, ouderdom etc).
Succes!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:50

steffyentom schreef:
Ik denk zelf toch dat je al richting het maatwerk komt. Mijn tinker had 47 cm bruikbare rug. En ikzelf had ook 17.5 inch nodig maar erg veel zadels werden te lang. Daarbij is die van mij ook nog vrij breed. Ik heb nu een op maat gemaakt zadel van het merk Crown. Bevalt super.

waar heb je dat laten doen dan?
ik zoek eigelijk meer zadel tot zo'n 1350 euro en wil mijn eigen merk zadel inruilen. Wow zadel komt daar wel overheen dacht ik zo .... :D

zijn er geen meer merken die iets meer gangbaar zijn en misschien toch passen wat betreft de lengte?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:00

Wij hebben een Stübben Tristan, 17 inch en meet 44 cm. Waarbij het laatste deel van de kussens iets rond omhoog loopt (zoals alle Stübbens), dus daar niet drukt op de rug. Denk dat een 18 inch zeker onder die 48 cm blijft. Zijn bovendien in maat 32 te verkrijgen. Vind Stübben zowiezo op 'schoftloze' paardjes heel fijn liggen. Een andere optie is bijv. de zadels van Dabs of de PSG Sofride (Exselle). Deze hebben die rond oplopende (korte) kussens, dus kun je veelal ook met een grotere zitmaat uit de voeten op een korte rug. Dabs is nieuw verkrijgbaar vanaf 1350,00 euro.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:36

heb je toevallig een linkje van de dabs? kan er vrijwel niets van vinden op internet.

Stubben zal ik onthouden! PSG is mooi... maar helaas boven budget.

Zou kieffer frysk ook iets zijn, of is dit zadel toch te lang?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:24

Dabbs is o.a. verkrijgbaar bij de de Heuvelhoeve, net zoals de PSG trouwens. Deze laatste begint idd wel iets duurder. Maar Dabbs heeft ook hele dure hoor, zoals de Jaguar.
Tja Kieffer, weet niet vwb lengte, nadeel van Kieffer is de zitmaat vind ik. Weinig keus in. Met de Frysk geen ervaring, maar van foto's te zien weinig verschil met hun andere modellen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:28

Ik heb een imperial riding sierra te koop, en een koper vroeg laatst om de lengte op te meten. Deze was 47 cm.
De mijne is denk ik te breed voor jou, maar misschien is het een tip? Het is een heel fijn zadel, fijne diepe zit en dikke wrongen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:59

bedank voor de tip xtostarlight!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:17

Je zegt geen boomloos maar stel het toch voor: Startrekk dressuur. Ziet er niet uit als boomloos, 45cm lang, kamer breedte aanpasbaar, enigzins flexibel dus ook voor de moeilijkere rug.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:19

Het schijnt dat de nieuwe generatie Thorowgood zadels erg goed zijn, relatief kort zijn, met wijde steeg en in diverse boommaten te krijgen.
En omdat het kunstleer is, is het betaalbaar.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:40

Ik heb nu de rossner montreal op de proef. Zit erg lekker, ligt mooi en is onder de 48 cm. Morgen komt er nog iemand bij die het even zal bekijken.
Startrekk dressuur vond ik niet een fijn zadel, lag ook niet mooi op mijn paard ondanks dat het boomloos is.

Thorowgood, nieuwe generatie dressuur is inderdaad een mooi zadel! Die onthou ik ook even, mocht dit niet goed zijn.

Kieffer Frysk was niet een kort zadel. Tegen de 50 cm, dat viel mij tegen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:29

Zadel is kaal zonder toebehoren en eventueel ander type leer 1600 euro afgerond.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:19

Juliette86 schreef:
Je zegt geen boomloos maar stel het toch voor: Startrekk dressuur. Ziet er niet uit als boomloos, 45cm lang, kamer breedte aanpasbaar, enigzins flexibel dus ook voor de moeilijkere rug.

Ik wou deze ook al stiekem voorstellen, ik heb hem zelf namelijk ook. Een fijn kort zadel, ik heb het oudere model wat qua kussens ook aan te passen is, hier kan je heel veel kanten mee op..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:23

Op mijn vorige tinkertje had ik trouwens nog iets heel anders: een Waldhausen ijslanderzadel. Kort, breed (net als een ijslander paardje dus), qua zit een beetje tussen dressuur en vzh in en vooral: hij zat als een kasteel. Fantastisch!
Afbeelding

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:25

De rossner montreal bleek heel netjes te liggen, ik denk dat ik dit zadel voorlopig hou. Mijn paard reageert er ook goed op en het zit erg lekker !