Verschillende Singels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Verschillende Singels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 23:23

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen de enkele types dressuursingels. Ik heb op het moment een simpele neopreensingel, maar wat is nou effectief het verschil tussen leder, neopreen, met maagbeschermer, "anatomisch gevormde", met bont? Drukverdeling wellicht? En waarop baseer je welke singel het best gaat zijn?
Ook zou ik graag willen weten hoe je kunt zien of je singel goed passend is. Nu ik zonder bontje rijd is opeens aan beide kanten de gesp tot bijna bovenaan aangetrokken, tegen het dekje aan dus. Is hij niet te groot nu?

pmarena

Re: Verschillende Singels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:25

Qua lengte is het het mooiste als een singel hoog aansluit , zodat je zo min mogelijk losse singelstoot over de borstkast van je paard hebt lopen. Dit omdat die losse stoten toch wat irritatie kunnen geven en er een velletje tussen klem kan komen te zitten.

Leer is fijn materiaal doordat het huid is , daar reageert de huid van het paard ook niet snel allergisch op.

Neopreen is zweteriger , maar geeft some wel een stabielere ligging van het zadel dan leer. Een geheel elastische singel geeft vaak ook een betere stabiele ligging. Net zoals een anatomische singel vaak een betere ligging geeft , en niet zo snel wondjes geeft achter de ellebogen van paarden.

Helaas zijn sommige anatomische singels wat dat betreft niet echt een verbetering omdat ze niet goed uitkomen met de uitsparingen , deze moeten echt netjes achter de ellebogen uitkomen anders heeft het weinig nut.

Een lamsvel singel is superzacht voor je paard , maar kan wel weer wat verlies van stabiliteit (houvast op het paard) geven.

De "maagbeschermer" , bedoel je denk ik een springflap...?
Die is ervoor om te voorkomen dat paarden tijdens een sprong de benen zo hoog optrekken dat de hoeven / ijzers / kalkoenen de borst-buik van het paard verwonden.

Gewone singels met een extra breed middenstuk : daar is vaak het idee dat het middenstuk dan veel druk van de singel op het borstbeen legt , met het idee dat die druk het paard daar beter kan hebben dan simpelweg insnoeren met een rechte singel.

Dan heb je ook nog extreem voorgevormde banaansingels , die zijn ideaal voor buikige paardjes of paarden met een ver op de rug doorlopende schoft.

De singel ligt dan achter de ellebogen vrij ver naar voren t.o.v. de singelstoten van het zadel op de rug. Met een normale rechte singel heb je dan het probleem dat de singel het zadel via de singelstoten naar voren trekt.

Een banaansingel voorkomt dat zoveel mogelijk , doordat hij wel ver naar voren ligt bij de ellebogen , maar de gespen een stukje verder naar achteren uitkomen dan bij een rechte singel , waardoor er niet zoveel voorwaartse trekkracht op het zadel komt te staan.

Ik vind zelf als lengte van een singel ideaal wanneer deze aangesingeld op ongeveer het 3e gaatje van boven zit.

Welke singel je kiest is afhankelijk van het gebruik / bouw / gevoeligheid / speciale "problemen" van je paard en wat je eraan uit wilt geven natuurlijk :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:52

Dat is duidelijk! :D Dankjewel hoor!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:00

pmarena schreef:
Gewone singels met een extra breed middenstuk : daar is vaak het idee dat het middenstuk dan veel druk van de singel op het borstbeen legt , met het idee dat die druk het paard daar beter kan hebben dan simpelweg insnoeren met een rechte singel.

Volgens mij is het juist de bedoeling van deze singel om minder druk op het borstbeen te verkrijgen omdat deze singel extra breed is en dus de druk over een groter oppervlakte verdeeld. Op die manier belemmer je de ademhaling van je paard ook minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:14

Zo kan je het ook zien , het idee werkt 2 kanten op :

zoveel mogelijk druk op het borstbeen ipv. langs de ribbenkast ,
en die druk die op het borstbeen komt , dan door het brede middenstuk over een grotere oppervlakte verdelen dan dat je hebt met een smal singeltje.

Gevaar van dat brede middenstuk is alleen dat de ellebogen dan in de verdrukking komen als de pasvorm niet ideaal is.

Vaak werken zulke singels beter bij paarden dan bij ponies.