waarom heeft een dressuurzadel langere singelstoten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

waarom heeft een dressuurzadel langere singelstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:17

Ik hoop dat iemand me dat nou eens uit kan leggen. Waarom niet gewoon net als veelzijdigheid korte singelstoten? Waarom de lange singelstoten en korte singel, wat voor nut heeft het precies? :D

patserke

Re: waarom heeft een dressuurzadel langere singelstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:30

het is denk ik ook wel makelijk met aansingelen, vind ik dan:P

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:32

Directer contact met het paard. Er zit minder tussen je been en je paard waardoor je sublieler hulpen kunt geven en meer gevoel hebt.
Ik zou de vraag willen omkeren. Waarom heeft een vzh zadel korte singelstoten? Het irriteerd me mateloos als ik de gespen onder mijn been voel...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:49

Ik vind het juist helemaal niet makkelijker aansingelen, maar dat heb ik er graag voor over. Net als Petra kan ik me mateloos irriteren aan een gesp onder je been. Er zijn overigens wel spring- en veelzijdigheids zadels met lange singelstoten. Ik snap inderdaad ook niet waarom er bij die zadels zo vaak gebruik wordt gemaakt van korte singelstoten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:20

Wat grappig, ik heb totaal geen last van gespen onder het zweetblad maar juist wel van "lage" gespen, die dan fijn tegen je kuit prikken :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:04

ook sommige springzadels hebben lange stoten, en bij dressuurzadels kun je ook voor de korte variant kiezen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:40

Maar dat is nog steeds geen antwoord op de vraag waaróm je het meestal andersom ziet.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:50

Petra_O schreef:
Directer contact met het paard. Er zit minder tussen je been en je paard waardoor je sublieler hulpen kunt geven en meer gevoel hebt.
Ik zou de vraag willen omkeren. Waarom heeft een vzh zadel korte singelstoten? Het irriteerd me mateloos als ik de gespen onder mijn been voel...

Dat denk ik ook. En ik denk omdat "men" denkt dat je bij dressuur meer fijnere hulpen geeft dan bij springen e.d. ;)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:24

hestejente schreef:
Wat grappig, ik heb totaal geen last van gespen onder het zweetblad maar juist wel van "lage" gespen, die dan fijn tegen je kuit prikken :(

Dan ligt je been best ver naar voren, of je singel ver naar achteren...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:33

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:36

Ik heb een dressuurzadel met korte singelstoten... Ik merk weinig verschil op.

Ik vind het wel makkelijk om aan te singelen als je er al op zit!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:08

hestejente schreef:
Of de gespen best dicht bij de beugelriemen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKVTB6QE-D.jpg Iedere keer m'n been tegen die gesp, of klem tussen m'n beugelriem en de gesp van de singel. Vooral in tölt.

Waarschijnlijk is het een combinatie van mijn gebrek aan inlevingsvermogen en het late uur, maar ik kan me er niet echt een voorstelling van maken... }:0

In mijn beleving ligt je been veel verder naar achteren. Nu heb ik geen idee hoe dat op een gangenpaard werkt hoor...
Even een fototje van mij op mijn knol waar de singel duidelijk te zien is:
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... DC1014.jpg
Ik heb heel snel de neiging om mijn been naar voren af te steken, maar toch heb ik nog nooit last van de singelgesp gehad.
(En ik moet echt mijn handen sluiten :+ )
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 02-06-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:09

Waarom meestal andersom: langere stoten zijn duurder ;)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:14

Lotte1990 schreef:
Waarom meestal andersom: langere stoten zijn duurder ;)

Die vat ik even niet }:0 .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:16

Meer leer!! :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:47

Petra_O schreef:
hestejente schreef:
Of de gespen best dicht bij de beugelriemen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKVTB6QE-D.jpg Iedere keer m'n been tegen die gesp, of klem tussen m'n beugelriem en de gesp van de singel. Vooral in tölt.

Waarschijnlijk is het een combinatie van mijn gebrek aan inlevingsvermogen en het late uur, maar ik kan me er niet echt een voorstelling van maken... }:0

In mijn beleving ligt je been veel verder naar achteren. Nu heb ik geen idee hoe dat op een gangenpaard werkt hoor...
Even een fototje van mij op mijn knol waar de singel duidelijk te zien is:
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... DC1014.jpg
Ik heb heel snel de neiging om mijn been naar voren af te steken, maar toch heb ik nog nooit last van de singelgesp gehad.
(En ik moet echt mijn handen sluiten :+ )

Heh... ben nu aan het werk maar vanavond thuis zal ik eens wat fotootjes opzoeken van paard + mij waar je kunt zien wat ik bedoel :)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:59

Goed, een reden voor lange singelstoten zou dan het 'close-contact' zijn. Maargoed, dat wil toch iedere ruiter, niet alleen de dressuurruiter?

Zou het misschien iets te maken hebben met de drukverdeling bij de singel? Springzadels krijgen over het algemeen toch wat meer te verduren. Misschien dat de korte singelstoten nodig zijn voor de juiste drukverdeling bij zo'n buikflapsingel?

Geen zadelmakers op bokt?...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:33

Ik denk dat van vroeger uit de singel onder de zweetbladen vast werden gemaakt en dat daarom de spring/vzh zadels dat nog hebben. Bij dressuurzadels zijn ze er dan achter gekomen dat je meer contact hebt als de singelstoten langer zijn en dus de gespen niet onder het zweetblad. Zoiets?

Moet zeggen dat dat hetzelfde is als bij de beugels. Bijna iedereen heeft bij zijn dressuurzadel de gespen bij de beugels en bij een spring/vzh zadel de gespen boven. Ik heb de gespen bij mijn springzadel ook onder gedaan, omdat ik het zo rot vind zitten op die gespen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:18

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:08

daantjuhhh schreef:
Meer leer!! :Y)

Langer idd, dus meer leer. En het leer moet ook over de hele lengte goed zijn zeg maar.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:23

Nou dat lijkt me niet. Voor een zadelmaker is het echt niet kostbaar om stukjes lang, recht leer aan een zadel te bevestigen. Weet bijna zeker dat het niet uit bezuinigende redenen is. Maar ik vraag me nog steeds af waarom het nou wél is. :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:45

Ik snap wel waarom ze duurder zijn, maar waaom zouden de dure aan een dressuurzadel zitten en de goedkope aan een springzadel?

@hestejente: jij zit er idd dichtbij met je kuit... Zit een ijslanderzadel van anders in elkaar dan een dresuurzadel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:27

Geen idee Petra_O, wat ik wel weet is dat het weinig nut heeft om mijn been verder naar achteren te leggen. Paard is gewoon korter, en als ik mijn been verder naar achteren zou leggen zou ik 'm minder makkelijk kunnen buigen (en dan heb ik het over mijn binnenbeen) Naar mijn idee is de beugelophanging bij dressuurzadels verder naar voren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:30

Petra_O schreef:
Ik snap wel waarom ze duurder zijn, maar waaom zouden de dure aan een dressuurzadel zitten en de goedkope aan een springzadel?

@hestejente: jij zit er idd dichtbij met je kuit... Zit een ijslanderzadel van anders in elkaar dan een dresuurzadel?

Ze heeft ook een stoelzit, haar benen liggen te ver naar voor. Als ze zou zitten zoals jij in je zadel zit dan voelde ze de gespen niet. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:33

Zoals ik al zeg: als ik mijn benen verder naar achteren zou leggen kan ik er geen goede hulpen meer mee geven :)