Tips gevraagd t.a.v. een zadelschoonmaken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Tips gevraagd t.a.v. een zadelschoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 08:00

Hallo,

Ik ga waarschijnlijk een zadel kopen, bij de zadelmaker. Het is een kiefer en lag perfect op mijn paard.
Wel is het een tweedehandse.

Alleen zit ik met het probleem, dat het leer van het zadel waarschijnlijk verkeerd behandeld is door de vorige eigenaar. Het voelt soepel aan, daar is niets mis mee.
Maar het is net alsof de beschermlaag van het leer weg is. Het zadel zit er grijs uit en voelt ruw, maar op het oog glad. Ook is het net alsof er een laagje kaarsvet over zit tenminste zo voelt het.

Mijn vraag nu: Kan ik het zadel eventueel weer zwart krijgen, met een mooie glans erop??
Zo ja wie heeft er de tip!!

Anoniem

Re: Tips gevraagd t.a.v. een zadelschoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:16

Kan je dat niet gewoon aan de betreffende zadelmaker vragen :) ?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 08:27

die had er geen antwoord op en wist het eigenlijk ook niet. Hij zelf dacht dat de zwarte kleur niet meer naar boven te halen was. Maar ik twijfel een beetje.....hij had het zadel nog maar net binnen gekregen en had er nog niets aan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:30

Er bestaat dacht ik wel spul om je zadel zwart mee te maken , ik heb het wel eens gezien bij divoza dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:44

Wat je hebt met dat Kieffer zadel; de looistof is eruit gegaan, hierdoor wordt het zadel grijs. Je zou het kunnen verven met leerverf van Fiebing. Eerst je zadel vetvrij maken met aceton, en dan met een doek of spons verven. Als nabehandeling zwarte schoensmeer gebruiken.
Deze verf kan je verkrijgen bij een dealer van Imperial riding.

Of het mooi wordt, geen idee.. heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:15

inderdaad lederverf kopen.