knevel- bijna gelijk aan "gewoon"bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

knevel- bijna gelijk aan "gewoon"bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 22:36

hoihoi,

Ik heb voor mijn haffie met springen altijd een kneveltrens gebruikt.
Nu wilde ik dit voor mijn bijrijdpaardje ook gaan gebruiken.
Ze word met dressuur op een enkel gebroken trens gereden.
Mijn knevel is ook enkel gebroken.
Nou is mijn vraag: is de knevel nou veel scherper als de "gewone"trens?
dus kan ik gewoon met bijde rijden zonder dat ik veel verschil (ga) merken?

Volgends de info die ik kan vinden is de knevel niet erg scherp..Maar ik wilde het tog zeker weten!
En ik kies voor een knevel met springen omdat ik soms weleens een (te) krappe bocht wil maken (foei ik!!! :+ )
En zo kan ik het bit niet door de mond trekken..

groetjes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:13

Een kneveltrens is niet scherper of minder scherp dan een watertrens, bustrens of D-trens met hetzelfde mondstuk. Het is juist een bit dat erg rustig ligt, en door de knevels kun je het inderdaad niet door de mond trekken en heb je wat "stuurbekrachtiging" aan de zijkant van het hoofd. Ik gebruik wanneer ik buiten rijd bij mijn halsterhoofdstel een kneveltrens, bij mijn hoofdstel voor netjes heb ik een bustrens, aangezien de knevel en de neusriem van dat hoofdstel elkaar in de weg zitten.

Liselot

Re: knevel- bijna gelijk aan "gewoon"bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:07

een knevel is opzich niet scherper, maar werkt wel wat duidelijker in met het sturen. het wordt ook veel gebruikt bij jonge paarden en en in het springen.

knevels zijn vaak wel wat dunner dan een normaal bit, daardoor kunnen ze wel wat heftiger inwerken, maar dat ligt helemaal aan je paard en je eigen hand

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:54

een knevel trens mag toch gewoon in 't B springen en B dressuur gebruikt worden? of heb ik het nou mis!? :o

volgens mij is het niet zoveel scherper, het ligt juist stiller lijkt me omdat je 't niet door de mond kan trekken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:13

Een kneveltrens is niet scherper dan een normaal trensje, maar zorgt voor een stabiele ligging in de mond. Je kunt hem niet door de mond trekken en werkt duidelijker in door de knevels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:16

Zoals mensen boven mij al zeggen is een knevel niet scherper dan een ander bit met hetzelfde mondstuk. Hij wordt uiteraard wél scherper als je hem vastmaakt aan je bakstukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:22

knevel ils niet scherper, knevel begrensd alleen beter ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:02

brigitta1987 schreef:
Zoals mensen boven mij al zeggen is een knevel niet scherper dan een ander bit met hetzelfde mondstuk. Hij wordt uiteraard wél scherper als je hem vastmaakt aan je bakstukken.

Ook dan wordt hij niet scherper, er zit geen hefboomwerking aan (hij heeft maar één arm). Hij ligt dan alleen nog stiller. De knhs weet echter vaak niet goed hoe bitten inwerken en daardoor mag het niet.

Het bit is evenscherp als andere trenzen die hetzelfde mondstuk (zowel in type als dikte). Wel is hij vaak wat dunner. Maar al zou dit theoretisch scherper moeten zijn, blijkt dit over het algemeen ontzettend mee te vallen. Heel veel paarden maar weinig ruimte. (tussen de 14 en 18mm)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:26

Mizora schreef:
brigitta1987 schreef:

Ook dan wordt hij niet scherper, er zit geen hefboomwerking aan (hij heeft maar één arm). Hij ligt dan alleen nog stiller.

Nee, hij geeft dan ook druk achter de oren wanneer je (te veel) aan je teugels zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:00

Echt niet, dan korten de bakstukken in, het bit kantelt niet doordat er geen hefboomwerking in zit. Het kan gewoon echt niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:04

Als je de teugels aan de ringen vastmaakt en de bovenste knevels aan het bakstuk trek je, wanneer je meer contact hebt met je teugels, het bakstuk aan de knevels schuin naar voren. En daarmee geef je dus druk achter de oren. Een kimblewick of een pessoabit met de teugels aan de grootste ring heeft ook geen hefboomwerking maar geeft wel druk achter de oren. Net als een kneveltrens die aan het bakstuk vast zit.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:12

Geldt dit alles ook voor een zgn. Baucher bit? Dat is een dubbelgebroken trens met alleen opstaande scharen waar de bakstukken aan vastgemaakt worden. Dit geeft een lichte druk achter de oren als de teugels aangenomen worden maar heeft beslist geen hefboomwerking. Het houdt wel het bit veel stiller in de mond en de druk komt niet geheel in zijn mond en op de lagen maar wordt gedeeltelijk overgebracht achter de oren. Lijkt mij dezelfde werking als een kneveltrens die vastgemaakt is aan het bakstuk. Is dat onprettig voor een paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:14

Een baucherbit geeft inderdaad druk achter de oren. Of het paard het prettig vindt of niet verschilt van paard tot paard, er zijn vast paarden die liever wat meer druk achter de oren en wat minder in de mond hebben, er zijn ook paarden die juist gaan duiken van druk achter de oren.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:19

Mijn paardje had ruim een half jaar last van mondproblemen vanwege een kieswortelontsteking ( tong uitsteken naar rechts, mond opensperren, e.d.). Toen de ontsteking over was bleven de mondproblemen als "gewoonte" toch gedeeltelijk nog bestaan. Nu heb ik een Baucher bit en en is hij al veel rustiger met zijn mond. Van de druk achter zijn oren heeft hij volgens mij geen last, daar krijg ik geen negatieve reactie op.
Ik denk dat een kneveltrens nog meer druk op de wangen geeft bij het wenden waardoor je het bit minder snel door de mond trekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:35

Een kneveltrens geeft inderdaad wat meer druk aan de zijkant van het hoofd. Een kimblewick heeft een kinketting, daardoor wordt het heel lastig om zo'n bit door de mond te trekken, nog even afgezien van dat dat ook zonder kinketting bemoeilijkt zou worden door het hogere oogje van het bakstuk. Door de mond trekken zal je met deze twee bitten niet lukken, blijft dat de inwerking op de mond/het hoofd anders is. Overigens heb ik zowel een kneveltrens als een kimblewick en ik moet zeggen dat ik voor die twee bitten met een reden voor twee verschillende mondstukken heb gekozen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:34

hestejente schreef:
Als je de teugels aan de ringen vastmaakt en de bovenste knevels aan het bakstuk trek je, wanneer je meer contact hebt met je teugels, het bakstuk aan de knevels schuin naar voren. En daarmee geef je dus druk achter de oren. Een kimblewick of een pessoabit met de teugels aan de grootste ring heeft ook geen hefboomwerking maar geeft wel druk achter de oren. Net als een kneveltrens die aan het bakstuk vast zit.

Het is niet zo, de knevels schuiven niet meer naar voren dan dat het bakstuk naar achteren beweegt. Kimblewick heeft grote ringen waardoor de achter het mondstuk kan werken, evenals de pessoa. Dit is dus wel degelijk hefboomwerking maar zeer klein (beide armen zijn gelijk of de bovenste zelfs kleiner). Bij een kneveltrens werk je direct op het mondstuk in en heb je dit dus niet. Ook een bauchertrens krijg je het niet voor elkaar.

http://i294.photobucket.com/albums/mm11 ... 1243191193 even om te laten zien wat ik bedoel met wat er gebeurd met meer contact op het bit. De bakstukken hangen los. (en dat blijf je houden totdat je het bit flink strak doet, hier hangt het bit goed)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:29

Bij een kneveltrens zitten de teugels en de bakstukken allebei aan de bitringen dus is er geen hefboomwerking. Bij een Baucherbit zitten de bakstukken aan een andere ring dan de teugels. De werking is dan vooral op het bit maar tevens met een lichte kantelwerking van de bakstukken met als gevolg een ( zeer lichte) druk achter de oren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:58

kantelwerking maar alleen van het mondstuk. Ook daar zie ik het niet echt in maar zeer licht zou kunnen. (zou een leuk studieproject zijn)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:09

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:13

hestejente schreef:
Een kneveltrens is niet scherper of minder scherp dan een watertrens, bustrens of D-trens met hetzelfde mondstuk. Het is juist een bit dat erg rustig ligt, en door de knevels kun je het inderdaad niet door de mond trekken en heb je wat "stuurbekrachtiging" aan de zijkant van het hoofd. Ik gebruik wanneer ik buiten rijd bij mijn halsterhoofdstel een kneveltrens, bij mijn hoofdstel voor netjes heb ik een bustrens, aangezien de knevel en de neusriem van dat hoofdstel elkaar in de weg zitten.

Yep, dat is net de rede waarom ik een knevel gebruik. Het ligt lekker vast in de mond, wat mijn paardje ook fijner vind. En je trekt het bit niet zo snel helemaal door zijn mond heen. ;)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:43

maar met een kneveltrens mag je wel B springen en B dressuur starten?

miss. beetje dom vraagje maar heb nu niet de tijd om 't op te zoeken! :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:52

Met knevels alleen Springen, zonder knevels ook dressuur. Even vanuitgaand dat het mondstuk toegestaan is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:10

Ik gebruikte tot voor kort een dubbel gebroken knevel, zowel in de dressuur als in het springen. Ik start met beide nog in de B en het mag gewoon hoor :j