Ervaring bareback-pads / boomloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Ervaring bareback-pads / boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:14

Heeft iemand ervaring met het gebruik van bareback-pads / boomloze zadels bij het paardrijden voor gehandicapten?

Ik help mee op een FPG-manege, paardrijden voor gehandicapten. Bij ons beginnen de ruiters vrijwel allemaal op een westernpad met tweehandssingel (Zie: Afbeelding / Pagina)

Ik heb daar wel eens op gereden, maar de singel zit niet zo heel fijn, je krijgt last van je bovenbenen als je er lang mee rijdt. Nu de barebackpads en boomloze zadels in opkomst zijn, vroeg ik me af of deze niet fijner hetzelfde effect kunnen hebben? Heeft iemand daar ervaring mee? (Een boomloos zadel zou dan zonder beugels gebruikt worden.)

Hoe is het voor de ruiters? Fijner, makkelijker, juist moeilijker? Voelen ze de paardenrug nog net zo goed? Is een uitstekende ruggengraat minder vervelend?
Hoe is het voor de paarden? Fijner of minder?
Hoe is de kwaliteit, kunnen ze intensief gebruikt worden?

TurdusMerula

Re: Ervaring bareback-pads / boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:16

AP >> HAR

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:25

Wij hadden zelf van die barebackpads waar je blokken aan kon doen door middel van klittenband. Zat goed en je kon zo echt iemand vastklemmen :)
Maar omdat de druk minder goed verdeeld wordt bij een barebackpad is het niet heel geschikt voor een paard om echt lang op de rug te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:39

Welshcobfan schreef:
Maar omdat de druk minder goed verdeeld wordt bij een barebackpad is het niet heel geschikt voor een paard om echt lang op de rug te hebben.

Minder goed dan wat: dan een zadel? Of ook minder goed dan een westernpad?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:55

Ik vind dit ook wel een interessante vraag. :)

Ik kan me voorstellen dat een pad (zadel sowieso) de druk beter verdeeld dan een barebackpad.
Een barebackpad zit lekkerder, minder glad ed, en is erop gemaakt om niet te glijden, het zou in principe gelijk moeten staan aan zonder zadel rijden, alleen dan met iets meer comfort/minder gevoel van glijden.
Een pad, mits een goede, is echt heel erg dik en ik denk dat daar het verschil in zit.

Daarbij zitten gehandicapten vaak toch minder stabiel/wiebeliger en ik denk dat dat een barebackpad minder geschikt maakt.

Een boomloos zadel heb ik ook mijn twijfels over, om eerlijk te zijn. Ik heb zelf afgezien van een koop omdat ik mezelf te scheef (en ook onstabiel; jonge pony die nogal wel eens wegspringt) vind zitten. Dat zou dan wel met beugels zijn.

Ik ga er nog even over nadenken. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:03

Als je nu slechts een westernpad met een singel met handgrepen hebt , dan zal een goed boomloos zadel vast en zeker fijner zijn.
Het geeft toch meer een "zitje" doordat je een voor- en achterboogje hebt.

Maar dan heb je wel weer dat een grote kont meer ruimte nodig heeft dan een kleine kont ,
bij een simpele westernpad heb je dat verschil niet want alles is vlak.

Wil je veel gevoel behouden dan moet je een soepel boomloos zadel hebben zoals de Barefoot en nepperds.
Die dienen altijd met een goede pad met inlages gebruikt te worden , deze liften het zadel omhoog zodat de ruggengraat vrij van druk ligt.
Is zowel voor het paard als de ruiter een stuk fijner :j

Een Barebackpad kun je een beetje vergelijken met hoe je nu rijdt , qua gevoel.
De ene BB-pad is dikker dan de andere , maar ze hebben vrijwel allemaal gemeen dat ze de ruggengraat niet vrij van druk houden ,
en dat ze vaak strak trekken over de schoft. Bij een goed boomloos zadel heb je veel meer schoftruimte en ligt de ruggengraat vrij ,
terwijl het geheel toch nog soepel is en veel contact tussen ruiter en paard behouden blijft. Alleen dan comfortabeler :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:54

Shadow0 schreef:
Welshcobfan schreef:

Minder goed dan wat: dan een zadel? Of ook minder goed dan een westernpad?

Minder goed dan een zadel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:25

TurdusMerula schreef:
Een boomloos zadel heb ik ook mijn twijfels over, om eerlijk te zijn. Ik heb zelf afgezien van een koop omdat ik mezelf te scheef (en ook onstabiel; jonge pony die nogal wel eens wegspringt) vind zitten. Dat zou dan wel met beugels zijn.

Maar goed, dat zou volgens mij wel het verschil zijn. Met beugels kun je jezelf redelijk scheef wringen, en wiebelt het makkelijk op zo'n boomloos zadel. Zonder beugels moet je op je kont blijven zitten, en ligt het zadel ook veel stiller :) Ik zou het dan ook echt als vervanging zien voor wat we nu doen met het western pad, en zeker niet voor het rijden op zadel.

Pmarena: wat jij zegt is wel een goede: we zitten met zo'n zitvorm wel weer gebonden aan een bepaalde vorm. En juist vanwege de uiteenlopende ruiters (van vliegjes waarvan je bang bent hun botten te breken zo mager tot toch wel vrij stevig) zou het zeker een vrij vlak zadel moeten zijn zonder al te gedwongen zit. Iets stevigheid aan de voorkant is niet erg (fijn juist, dat voelt ook stabiel en kunnen ze vasthouden) maar aan de achterkant moet het vooral vlak en ruim zijn.

Hoe lang gaat zo'n pad eronder eigenlijk mee? Zijn die vrij duurzaam?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:12

Ik snap de gedachtegang nooit zo goed : als je geen stabiele , goede , evenwichtige zit hebt , dat je dan liever voor een boomzadel kiest :P

Op een boomzadel heb je nog steeds geen deugdelijk evenwicht , maar als je dan met veel wrongen e.d. op je plaats gehouden wordt , blijf je wel op je paard zitten. Ofwel : korte-termijn-oplossing voor de ruiter en het paard blijft het probleem houden...

Een goede balans heb je of heb je niet. Gevolg van een slechte balans is dat je je paard stoort.

Dan kun je door allerlei kunstgrepen aan symptoombestrijding gaan doen , of je kunt het oplossen. Ikzelf kies liever voor het laatste....

Als je geen goede balans hebt zou je juist een zadel met minder steun moeten gaan gebruiken zodat je jezelf traint. Neem je dan nog een boomloosje ook , dan wordt dat alleen maar makkelijker omdat je je paard beter aanvoelt en je dus makkelijker aan de bewegingen van het dier aan leert passen.

Daar heeft het paard uiteindelijk ook veel meer aan dan een ruiter met een slechte balans die daar zelf geen last van heeft , en dus geen reden (meer) heeft om er iets aan te verbeteren.

Waarom denk je dat ze bij de Spaanse Rijschool de ruiters zonder beugels leren rijden ? Ze kunnen ze ook meteen op een zeer opgesloten zadel zetten zodat ze tijdens alle sprongen blijven zitten , maar ze moeten voor een goed resultaat gewoon zèlf de goede balans en onafhankelijke zit hebben , zodat het zadel (met daaronder het paard....) dat niet steeds hoeft op te vangen :)

Shadow : alles is op zich wel duurzaam , er kan zo weinig kapot aan gaan.... de inlages zijn tegenwoordig ook niet meer zo dat ze na een jaartje vervangen moeten worden , daarmee behaal je dus al winst op een normaal zadel dat opgevuld / aangepast moet worden. Ik kom zadels met pads tegen die al jaren een uurtje of 10 per week gebruikt worden en waar nog niks aan mankeert. Natuurlijk zal het leer van een zadel wel gladder worden door de wrijving van de ruiter in het zadel , maar dat is het dan ook....

In jullie geval , als je wilt dat ruiters nog zo vrij mogelijk kunnen zitten maar wel aan de voorkant wat steun hebben , dan zou ik gaan voor een zadel met een zo ruim mogelijke zitting.

De fijnere ruiters hebben dan weinig aan het achterboogje , de vollere ruiters wel.

Stel dat je iets van een Barefoot zou overwegen dan zou ik persoonlijk denken in de hoek van een Arizona (met knop) of Atlanta (zonder knop) , omdat deze korte zijkanten hebben en je daardoor wel mooi beencontact houdt zoals je nu met alleen een pad ook gewend bent.

Desnoods sloop je het achterboogje er af als je liever wilt dat ze aan de achterkant geen steun vinden.

De Nevada heeft bij de klanten-reacties trouwens nog een stukje staan van een gehandicapten-instructrice , vrij uitgebreid :)

Er staan op dit moment ook best wat leuke gebruikte zadels bij mij op de site , ik heb zelf nog een gebruikte Atlanta maat 2 liggen die voor 350 euro weg mag , en er staan ook genoeg klanten-advertenties op bij wie je voor een mooie prijs een zadeltje kan scoren , dus het is best interessant om daar eens naar te kijken of om gewoon een testzadel aan te vragen , dan loop je helemaal geen risico :)

Kan ook van veel andere zadels , kun je gewoon testen en weet je het ook meteen als het toch niet is wat je zoekt , kun je weer verder kijken en ben je toch weer wat wijzer geworden :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:16

pmarena schreef:
Ik snap de gedachtegang nooit zo goed : als je geen stabiele , goede , evenwichtige zit hebt , dat je dan liever voor een boomzadel kiest :P

Puur voor de duidelijkheid: wij kiezen daar ook niet voor, precies om die reden. De ruiters beginnen bij ons op een dekje en niet op een zadel om hun evenwicht te leren vinden.
Maar tegelijkertijd: het is bij ons paardrijden voor gehandicapten, voor sommigen is een 'redelijk' evenwicht het hoogst haalbare, en maken ze (ondanks enige onbalans hier en daar) toch op een bepaald moment de overstap naar het zadel (nuttig omdat ze dan ook verlichte zit en lichtrijden kunnen leren.)
Dan is een boomzadel net wat steviger dan een boomloos (wij hebben overigens eenvoudige vzh-zadels zonder veel wrongen of steun) en de effecten van onbalans zijn met een boomzadel net wat minder vervelend dan met een boomloos.

Verder: super voor je uitgebreide meedenken! Ik ga de reacties uitgebreid lezen, ook op de site van Nevada, en eens zien of we hier wat mee kunnen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:12

Waarom zijn de effecten van onbalans met een boomzadel minder ? Want die logica zie ik dus echt niet :)

Ja tenzij je natuurlijk te maken hebben met serieuze, niet oplosbare evenwichtsstoornissen ofzo en dat mensen speciale steun nodig hebben maar dat hoeft ook niet van een zadelboom afkomstig te zijn maar meer van de verdere opbouw van een zadel :)

Het lijkt wel of mensen denken dat niet in balans zitten van de ruiter alleen door het paard gevoel bij een boomloos zadel , maar bij een boomzadel voelt het beestje het net zo goed , die boom verandert niks aan de scheve belasting door de ruiter ?

Overigens : denk ook een een Ghost , die heeft een afneembaar achterboogje. Is verder wel een zadel met wat minder een zitkommetje maar wel hele fijn dijwrongetjes !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:49

pmarena schreef:
Waarom zijn de effecten van onbalans met een boomzadel minder ? Want die logica zie ik dus echt niet :)

Niet? Dat lijtk me allereerst een direct gevolg van het 'minder contact hebben'. Als je als ruiter minder voelt van de beweging van het paard, lijkt het mij heel waarschijnlijk dat het paard ook minder voelt van de bewegingen van de ruiter. Dit wordt ook altijd als grote voordeel van boomloos genoemd: dat je paard veel makkelijker je hulpen kan voelen. Nu ja, datzelfde effect kan in sommige situaties nadelig zijn.

Daarnaast is het mijn eigen ervaring (maar ook die van vele ruiters met mij.) De eerste keren voelt een boomloos zadel instabieler voor de ruiter. Dat voelt natuurlijk niet zomaar zo.
Ook wordt op vrijwel alle sites aangeraden om bij het opstappen een krukje te gebruiken, omdat je het zadel anders te makkelijk scheef trekt. Dat staat op alle sites. Nou heb ik niet zoveel behoefte aan een discussie over het wel of niet opstappen met een krukje ;) (Veel ruiters stappen overigens wel op vanaf een verhoging, ook wij vinde het geen goed idee dat ze aan de zadels gaan hangen.) Maar ik bedoel maar: er is heel duidelijk verschil in de stabiliteit van een boomzadel ten opzichte van een boomloos. Dat verschil wordt door iedereen genoemd. En is trouwens ook duidelijk te merken als je in je beugels gaat staan en dan je gewicht op 1 been plaatst. Dat verschil is er, en zal bij ons sneller voor nadelen dan voor voordelen zorgen.

Jij schrijft op je eigen site bijvoorbeeld:
Citaat:
Typische "begin-problemen" zijn :

- wiebelige benen
- zoeken naar evenwicht
- gevoel van (erg) breed zitten
- moeilijk / vermoeiend lichtrijden
- gevoel van weinig been-contact

Het punt waar je rekening mee moet houden is dat wij een aantal ruiters hebben die permanent beginner blijven, en voor wie dit hele lastige problemen kunnen zijn. Het boomzadel is zeker geen oplossing voor een van deze problemen, maar kan voor de ruiter die wil lichtrijden wel net wat fijner zijn. (Van de andere kant - wie weet wat de toekomst brengt, misschien is dit ook wel iets dat we vooral in de praktijk zouden kunnen merken, en zien hoe de ruiters erop reageren. Toch heb ik, gebaseerd op wat ik zelf ervaren en wat ik zie bij de ruiters, het idee dat een boomloos zadel voor dingen als lichtrijden en verlichte zit (te?) lastig zal zijn.)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:51

weet je je Banjer's zadel nog te heinneren Shadow? dat is een boomloze... een Torsion :) Misschien kan je iets met die ervaring, hoe je het zadel vond zitten en hoe je Banjer ermee vond lopen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:56

Banjer: klopt. Voor mezelf zou ik het wel weten, doe mij maar zo'n boomloos. Ik vond het erg prettig, heb er ook een keer een buitenrit op gemaakt :j Maar ik weet ook dat ik bv de eerste keer met geen mogelijkheid kon lichtrijden, toen ik met mijn enkel zat (voor de anderen: ik had mijn enkel enige tijd daarvoor gebroken en kon dus nog niet alle bewegingen goed maken) , terwijl ik dat toen op een boomzadel al wel weer kon. Dat soort dingen kunnen bij onze ruiters wel heel erg meespelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:11

Dat mensen vaak bij een simpel boomloosje (zoals idd. ook de Torsion :j ) in het begin wiebelig kunnen zitten , komt alleen maar doordat ze op hun boomzadel geen fatsoenlijke zit aangeleerd hebben. Het boomloosje veroorzaakt geen slechte zit maar laat het alleen maar zien wat het paard al die tijd al voelde, alleen voelt de ruiter het dan ook ineens.

Dat is vaak ook 1 van de redenen waarom paarden ineens beter gaan luisteren en dingen beter snappen als de ruiter op een boomloosje overstapt : de communicatie verbetert doordat de inwerking van de ruiter verbetert.

Niet alleen door een beter contact maar ook gewoon door een betere zit.

En het is veel makkelijker om die stabiele / onafhankelijk zit aan te leren op een boomloosje dan op een boomzadel, omdat het "direct op het paard" allemaal veel beter aan te voelen en te volgen is dan als er nog een verharding tussen zit.

Die verharding geeft bovendien nog een vertraging in de beweging waardoor beginners e.d. vaak gaan stuiteren in het zadel , bij een boomloosje zie je dit veel minder :)

Ongetwijfeld is het niet voor iedereen beter maar voor de hoofdmoot is het gewoon heel erg positief.

Net zoals het positief is om nu met die westernpad te werken in plaats van iedereen direct op een zadel te zetten.

En mensen die zelf al een goede zit hebben of regelmatig zonder zadel rijden , rijden zo met deze zadels weg dus het is echt een kwestie van een goede zit , niet dat het zadel de ruiter onderuit haalt ofzo :)

Afijn , het blijft iets persoonlijks wat bij welke combinatie het beste werkt maar het is in mijn ogen wel belangrijk om naar de lange termijn te kijken ipv. de snelle oplossing die eigenlijk niet echt een oplossing is.

Alhoewel in sommige situaties het verdoezelen van het probleem zeker geen verkeerde keus is natuurlijk , maar het werkt toch echt wel op het paard door als een ruiter geen goede zit aanleert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:32

Zijn er eigenlijk ook nog mensen die hier vanuit een andere hoek, bijvoorbeeld vanuit de fysiotherapie, een mening hebben?

Pmarena: ik denk dat we er niet uit gaan komen :) Ik bekijk het toch met net wat andere prioriteiten. Ik weet ook niet of je ervaring hebt met het paardrijden door mensen met een beperking? Want het is gewoon zo dat er in bepaalde gevallen geen 'oplossing' mogelijk is, alleen maar een afweging tussen de verschillende voor- en nadelen. Je kunt oefenen wat je wilt, maar als het niet kan... Je hebt 100% gelijk als je zegt dat het voor mensen met een goede zit prima te doen is, maar een deel van onze ruiters heeft geen goede zit en zal dat niet krijgen. Dus dat is niet iets waar je naar moet kijken.
Het streven is om iedereen een 'zo goed mogelijke' zit aan te leren. Maar een goede, nee, dat is niet haalbaar. Zo simpel ligt het eigenlijk gewoon.
Ik wil dan vooral de mogelijkheden benutten die er wel zijn, ook als dat met hulpmiddelen, symptoombestrijding en minder permanente oplossingen is. Dat is immers nog altijd meer dan helemaal niets, toch?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:47

Ik vind je streven heel dapper, ShadowO, en lees met interesse mee.

Maar zoals ik het nu lees, met de posts van pmarena, dan denk ik dat een boomloos zadel voor veel te hoog gegrepen zal zijn.
Ik snap het punt - maar ik denk dat er te veel ruiters zijn die eigenlijk weinig verbeteren. Of die wel kunnen verbeteren, maar bij wie dat héél veel moeite gaat kosten. Te veel moeite; te lastig haalbaar dus. Te veel energie in steken, het niet kunnen uitleggen van 'doorzetten, het werkt op lange termijn', het lichamelijk te veel vragen (niet in hele kleine stapjes kunnen splitsen, de overgang naar een dergelijk zadel), enz.

Ik ben heel benieuwd of er nog mensen zijn die hier vanuit een andere hoek naar kijken, inderdaad. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:33

Ik doel ook niet alleen op mensen met een handicap hoor , maar vooral in zijn algemeenheid. Uiteraard (tik ik ook wel her en der volgens mij) als iemand iets echt niet kan , dan kàn het gewoon niet :)

Ik loop zelf niet bepaald rond in een dergelijke situatie met gehandicapten-paardrijden , maar krijg wel behoorlijk wat feedback van klanten en testers en dat geeft toch telkens weer aan dat het absoluut voordelen heeft. Vooral omdat de bewegingen van het paard dus makkelijker te volgen zijn omdat de mensen niet als een pingpongballetje op een batje omhoog gestuiterd worden door de zadelboom , en men zich makkelijker kan ontspannen door de warmte en beweging van het paard. Je haalt gewoon een storend element weg tussen ruiter en paard , het contact is veel natuurlijker. En mensen die een boomloosje gewend zijn vinden het meestal steviger zitten dan een boomzadel omdat je meer "in" het paard zit dan erboven.

Allemaal belangrijke punten die bij een simpel boomloosje dus erg sterke punten zijn.

Als mensen om 1 of andere reden op een boomzadel zich beter voelen dan moeten ze dat natuurlijk doen , maakt mij niet uit hoor :D

Maar dat is imo. dan ondanks de boom , en niet dankzij , want die boom ertussenin maakt het allemaal niet makkelijker. Blijkbaar is de verdere opbouw van het zadel dan dusdanig dat de ruiter zich daar goed bij voelt maar die boom op zich draagt daar imo. niks aan bij. Een boomloos zadel van dezelfde vorm zou dan ook goed moeten werken.

Overigens draag ik het boomloosje niet aan als vervanging voor het boomzadel in jullie geval hoor , je zult zelf wel ervaren dat dat blijkbaar goed zijn dienst doet.

Maar dus vooral dat het prima zou moeten werken als vervanger voor de pad-met-singel die je nu gebruikt :)

Al neem je een heel simpel boomloosje maar wel met een goede pad eronder , dan moet je daar echt wel plezier van kunnen hebben :j

Ik heb ook wel eens klanten gehad die hun Barefootje met klitteband lieten bekleden om er toch iets van steunblokken op te zetten voor hun gehandicapte kind , en samen met de boomloze voordelen van beter aan kunnen voelen en makkelijker de bewegingen leren volgen , en de veilige zit zo in dat kuipje van pommel en cantle , was dat voor die mensen een ideale oplossing dat ze niet meer met zo'n stuiterend kind zaten als ze eens een stukje wilden draven.