Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TurdusMerula schreef:Een boomloos zadel heb ik ook mijn twijfels over, om eerlijk te zijn. Ik heb zelf afgezien van een koop omdat ik mezelf te scheef (en ook onstabiel; jonge pony die nogal wel eens wegspringt) vind zitten. Dat zou dan wel met beugels zijn.
Ik zou het dan ook echt als vervanging zien voor wat we nu doen met het western pad, en zeker niet voor het rijden op zadel. 

pmarena schreef:Ik snap de gedachtegang nooit zo goed : als je geen stabiele , goede , evenwichtige zit hebt , dat je dan liever voor een boomzadel kiest

pmarena schreef:Waarom zijn de effecten van onbalans met een boomzadel minder ? Want die logica zie ik dus echt niet
(Veel ruiters stappen overigens wel op vanaf een verhoging, ook wij vinde het geen goed idee dat ze aan de zadels gaan hangen.) Maar ik bedoel maar: er is heel duidelijk verschil in de stabiliteit van een boomzadel ten opzichte van een boomloos. Dat verschil wordt door iedereen genoemd. En is trouwens ook duidelijk te merken als je in je beugels gaat staan en dan je gewicht op 1 been plaatst. Dat verschil is er, en zal bij ons sneller voor nadelen dan voor voordelen zorgen. Citaat:Typische "begin-problemen" zijn :
- wiebelige benen
- zoeken naar evenwicht
- gevoel van (erg) breed zitten
- moeilijk / vermoeiend lichtrijden
- gevoel van weinig been-contact
Misschien kan je iets met die ervaring, hoe je het zadel vond zitten en hoe je Banjer ermee vond lopen
Maar ik weet ook dat ik bv de eerste keer met geen mogelijkheid kon lichtrijden, toen ik met mijn enkel zat (voor de anderen: ik had mijn enkel enige tijd daarvoor gebroken en kon dus nog niet alle bewegingen goed maken) , terwijl ik dat toen op een boomzadel al wel weer kon. Dat soort dingen kunnen bij onze ruiters wel heel erg meespelen.
) in het begin wiebelig kunnen zitten , komt alleen maar doordat ze op hun boomzadel geen fatsoenlijke zit aangeleerd hebben. Het boomloosje veroorzaakt geen slechte zit maar laat het alleen maar zien wat het paard al die tijd al voelde, alleen voelt de ruiter het dan ook ineens.

Ik bekijk het toch met net wat andere prioriteiten. Ik weet ook niet of je ervaring hebt met het paardrijden door mensen met een beperking? Want het is gewoon zo dat er in bepaalde gevallen geen 'oplossing' mogelijk is, alleen maar een afweging tussen de verschillende voor- en nadelen. Je kunt oefenen wat je wilt, maar als het niet kan... Je hebt 100% gelijk als je zegt dat het voor mensen met een goede zit prima te doen is, maar een deel van onze ruiters heeft geen goede zit en zal dat niet krijgen. Dus dat is niet iets waar je naar moet kijken.